Early Modern Philosophy and Scientific Revolution in seventeenth century
General data
Course ID: | 3800-FNRN23-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Early Modern Philosophy and Scientific Revolution in seventeenth century |
Name in Polish: | Filozofia nowożytna a rewolucja naukowa w XVII w. |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość głównych nurtów filozofii XVII wieku na poziomie kursu Historia filozofii II |
Short description: |
(in Polish) Głównym wątkiem seminarium będzie lektura siedemnastowiecznych tekstów naukowych lub filozoficzno-naukowych, napisanych zarówno przez filozofów, jak i przyrodników. Celem zajęć będzie przyjrzenie się temu, w jaki sposób przemiany w myśleniu naukowym w XVII wieku wpłynęły na przemiany ówczesnej filozofii i vice versa: w jaki sposób refleksja filozoficzna stymulowała rozwój rewolucji naukowej. |
Full description: |
(in Polish) Głównym wątkiem seminarium będzie lektura siedemnastowiecznych tekstów naukowych lub filozoficzno-naukowych, napisanych zarówno przez filozofów, jak i przyrodników. Celem zajęć będzie przyjrzenie się temu, w jaki sposób przemiany w myśleniu naukowym w XVII wieku (wykształcenie się nowoczesnego modelu nauki, rozwój metody naukowej, instytucjonalizacja nauki, oddzielenie nauki od pseudonauki) wpłynęły na przemiany ówczesnej filozofii i vice versa: w jaki sposób refleksja filozoficzna stymulowała rozwój rewolucji naukowej. Będziemy rozmawiać o tym, jak filozofia reagowała na rozwój poszczególnych dziedzin nauki: matematyki (geometrii, rachunku różniczkowego), astronomii (dyskusje na temat modelu kopernikańskiego, kwestia powstania Układu Słonecznego), fizyki (dioptryka, problem próżni i atomów, pojęcia czasu, przestrzeni, materii i ruchu), anatomii ( model ciała ludzkiego, filozoficzne implikacje teorii krążenia krwi, teorie widzenia i wzroku). |
Bibliography: |
(in Polish) J. Kepler, Tajemnica kosmosu, przeł. M. Skrzypczak, E. Zakrzewska-Gębka, Warszawa 2003. J. Kepler, Noworoczny podarek, albo o sześciokątnych płatkach śniegu, przeł. D. Sutkowska, Warszawa 2014. J. Kepler, Sen, przeł. D. Sutkowska, J. Włodarczyk, Warszawa 2004. G. Galilei, Sidereus nuncius, przeł. A. Pacewicz, Wrocław 2010. G. Galilei, Dialog o dwu najważniejszych układach świata: ptolemeuszowym i kopernikowym, przeł. E. Ligocki, Warszawa 2004. G. Galilei, Fragmenty kopernikańskie, przeł. T. Sierotowicz, Warszawa 2005. G. Galilei, Listy kopernikańskie, przeł. T. Sierotowicz, Warszawa 2006. R. Descartes, Świat, albo Traktat o świetle, przeł. T. Śliwiński, Kraków 2005. R. Descartes, Dioptryka, przeł. T. Błaszczyk, K. Mrówka, Kraków 2018. R. Descartes, Człowiek. Opis ciała ludzkiego, przeł. A. Bednarczyk, Warszawa 1989. R. Descartes, Zasady filozofii, przeł. I. Dąmbska, Kęty 2001. B. Pascal, Rozprawy i listy (m.in. Fragmenty prac o próżni, Rozważania ogólne nad geometrią), przeł. T. Żeleński-Boy, J. Tazbir, Warszawa 1962. T. Hobbes, Elementy filozofii. O ciele, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa 1956. I. Newton, Matematyczne zasady filozofii naturalnej, tłum. S. Brzezowski, Kraków 2015. I. Newton, Pisma różne: filozofia natury, fizyka, alchemia, przeł. J. Sytnik-Czetwertyński, Bydgoszcz 2015. Korespondencja A.A. Kochańskiego i G.W. Leibniza z lat 1670-1698, przeł. D. Sieńko, Warszawa 2019. G. Berkeley, Próba stworzenia nowej teorii widzenia, tłum pod kierunkiem A. Grzelińskiego, Toruń 2011 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: student/ka zna i rozumie podstawowe problemy rewolucji naukowej XVII wieku oraz siedemnastowiecznej filozofii nauki, zna poglądy omawianych autorów na podstawie samodzielnej lektury ich pism i opracowań krytycznych oraz historyczny kontekst ich powstania (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W09) Nabyte umiejętności: student/ka potrafi interpretować siedemnastowieczne teksty z pogranicza filozofii i przyrodoznawstwa, umie analizować argumenty filozoficzne oraz poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną i naukową (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U13, K_U14, K_U16) Nabyte kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/gotowa do wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, do sprawnego funkcjonowania w grupie oraz do dalszego samokształcenia (K_K01, K_K02). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Referat (prezentacja treści lektury, problematyzacja, wprowadzenie do dyskusji) Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Bartosz Działoszyński | |
Group instructors: | Bartosz Działoszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.