Time and Consciousness
General data
Course ID: | 3800-FSC24-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Time and Consciousness |
Name in Polish: | Czas i świadomość |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) podstawowa znajomość filozofii fenomenologicznej |
Short description: |
(in Polish) Tematem seminarium będzie doświadczenie przepływu czasu w ujęciu Edmunda Husserla. Na zajęciach będziemy czytać jego słynne „Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu”, które wywarły silny wpływ na kolejne pokolenia fenomenologów i filozofów m.in. na M. Heideggera, M. Merleau-Ponty’ego, J. Derride, a także na współczesne kognitywistyczne koncepcje umysłu. Kontekst do lektury dostarczą nam pokrewne koncepcje W. Jamesa i F. Brentano, którymi inspirował się Husserl. |
Full description: |
(in Polish) Według św. Augustyna nie sposób wytłumaczyć czym jest czas. Z kolei dla Pascala czas był pojęciem pierwotnym, którego rozumienie ma charakter intuicyjny a przez to jest w pewnym sensie niewyrażalne. Filozofem, który podjął trud wyjaśnienia natury czasu i jego doświadczenia był twórca filozofii fenomenologicznej Edmund Husserl. Tematem seminarium będzie doświadczenie przepływu czasu w ujęciu Husserla. Będziemy czytać jego słynne „Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu”. W „Wykładach o czasie” Husserl przedstawia szczegółowe analizy przepływu świadomości i doświadczenia obiektów czasowych, a na podstawie tych analiz buduje zaawansowaną teorię świadomości. Kluczowymi pojęciami tej teorii są: retencja, protencja, praimpresja. Zdaniem Husserla nasze doświadczenie teraźniejszości nie ma charakteru punktowego tylko, za pomocą głęboko ukrytych własności świadomości, wykracza w bliską przeszłość i przyszłość. Na seminarium, oprócz „Wykładów o czasie” Husserla, będziemy omawiać również teksty, które stanowiły bezpośrednią inspirację dla Husserla czyli prace W. Jamesa na temat strumienia świadomości a także mniej znane manuskrypty F. Brentano dotyczące psychologii opisowej przeżycia czasu, przestrzeni i ciągłości świadomości. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Husserl, E. (1989). Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. J. Sidorek, Warszawa PWN. 2. James, W. (2002). Psychologia : kurs skrócony. przeł. M. Zagrodzki. PWN. (fragmenty) 3. Brentano, F. (2009). Philosophical Investigations on Time, Space and the Continuum. Smith, B. (trans.). Routledge. (fragmenty) Literatura dodatkowa: 1. Chrudzimski, A. (2000). Brentana teoria świadomości czasu. Roczniki Filozoficzne, tom. XLVIII. 2. De Warren, N. (2009). Husserl and the promise of time: Subjectivity in transcendental phenomenology. Cambridge University Press. 3. Husserl, E., Bernet, R., & Lohmar, D. (2013). Die Bernauer Manuskripte über das Zeitbewusstsein (1917/18) (Vol. 33). Springer-Verlag. 4. Judycki, S. (1990) Intersubiektywność i czas, Lublin. 5. Kortooms, A. J. M. (2002). Phenomenology of time: Edmund Husserl's analysis of time-consciousness (Vol. 161). Springer Science & Business Media. 6. Lohmar, D., Yamaguchi, I. (eds) On Time - New Contributions to the Husserlian Phenomenology of Time. Phaenomenologica, vol 197. Springer, Dordrecht. 7. Sidorek, J. (2003). Świadomość czasu w świetle rękopisów z Bernau. Studia philosophiae christianae, 39(2). 8. Zahavi, D. (2004) Time and Consciousness in the Bernau Manuscripts. Husserl Studies 20, 99–118. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: - zna podstawowe pojęcia filozofii fenomenologicznej - zna podstawy koncepcji strumienia świadomości W. Jamesa - zna główne założenia Husserlowskiej koncepcji świadomości czasu Nabyte umiejętności: - potrafi zrekonstruować główne tezy filozofii czasu E. Husserla - potrafi zbudować własną argumentację na tematy poruszane na zajęciach - potrafi przygotować wystąpienie ustne lub pracę pisemną na zadany temat Nabyte kompetencje społeczne: - jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych argumentów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Krótka praca pisemna Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności w semestrze |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Marek Pokropski | |
Group instructors: | Marek Pokropski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.