University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Humor: Between Violence and Reconciliation

General data

Course ID: 3800-HPP23-S
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Humor: Between Violence and Reconciliation
Name in Polish: Humor: między przemocą a pojednaniem
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Od osób uczestniczących w zajęciach wymagana jest gotowość do systematycznej lektury omawianych tekstów, umiejętność ich opracowania oraz chęć czynnego udziału w prowadzonej dyskusji.

Short description: (in Polish)

Seminarium jest poświęcone filozoficznym teoriom humoru. W historycznych ujęciach wyróżnia się zazwyczaj trzy główne podejścia: teorię wyższości, teorię ulgi oraz teorię niespójności. Można powiedzieć, że humor oscyluje między przemocą (symboliczną, fizyczną) a pojednaniem, w którym dochodzi do akceptacji rozmaitych sprzeczności. Humor potraktujemy jako specyficzny rodzaj doświadczenia antropologicznego, w którym zawarta jest (nie zawsze uświadomiona) wiedza człowieka o sobie samym. Podczas omawiania różnych ujęć humoru, zwrócimy szczególną uwagę na te, które, odnosząc się do takiej wiedzy, starają się uczynić zeń strategię emancypacyjną. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy humor umożliwia wyrwanie rozumu „spod obcego kierownictwa”?

Full description: (in Polish)

Można powiedzieć, że wspólną cechą wszystkich filozoficznych prób zdefiniowania komizmu jest to, że są one notorycznie nieśmieszne. Czy można jednak oczekiwać od teorii filozoficznej, by była dowcipna? Czym w zasadzie jest dowcip, komizm, śmiech, śmieszność oraz humor? W rozmaitych filozoficznych ujęciach tych zjawisk zwraca się uwagę na konieczność wprowadzenia rozróżnień terminologicznych między nimi. Słynny nie-filozof (zatem ktoś, od kogo można by oczekiwać dowcipu) Mark Twain podkreśla, że komizm odnosi się do przedmiotu wypowiedzi – do tego, o czym opowiadamy – humor zaś jest własnością samej wypowiedzi – sposobem opowiadania. Zgadzałby się w tym z Ludwigiem Wittgensteinem, który stwierdził, że „Humor nie jest nastrojem, lecz sposobem patrzenia na świat” („Humor ist keine Stimmung, sondern eine Weltanschauung“).

W teorii dowcipu wyróżnia się zazwyczaj trzy główne podejścia, pozwalające umieścić komizm i śmieszność na mapie międzyludzkich relacji: teorię wyższości (śmiech to wyśmiewanie się), teorię ulgi (śmiech to rozładowanie napięcia), teorię niespójności (śmiech to uświadomienie sobie rozmaitych sprzeczności). Uogólniając, można powiedzieć, że humor oscyluje między przemocą – jej rozmaitymi formami, od symbolicznej (drwina) do fizycznej (slap-stick) – a pojednaniem, w którym dochodzi do akceptacji rozmaitych niespójności i niekompatybilności: poznawczych, językowych czy egzystencjalnych. Humor potraktujemy jako specyficzny rodzaj doświadczenia antropologicznego, w którym zawarta jest (nie zawsze uświadomiona) wiedza człowieka o sobie samym. Podczas omawiania poszczególnych filozoficznych koncepcji humoru, szczególną uwagę zwrócimy na te, które odnosząc się do takiej wiedzy, starają się uczynić zeń strategię emancypacyjną. Czy można zatem pogodzić Oświecenie i humor? Czy humor umożliwia wyrwanie rozumu „spod obcego kierownictwa”? Jak opisać można miejsce, w którym (z perspektywy którego) dokonać się może pojednanie, polegające na uświadomieniu, akceptacji czy przeżyciu niespójności?

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura. Pełny spis lektur zostanie podany na pierwszych zajęciach.

Adorno W. Theodor, „Dwa razy Chaplin” w: „Kronos”, 3, 2012

Agamben Giorgio, „Pulcinella, czyli rozrywka dla dzieci”, Warszawa 2015

Berger Peter L., “Redeeming Laughter. The Comic Dimension of Human Experience”, Berlin/Boston 2014

Bergson Henri, „Śmiech. Esej o komizmie” (różne wydania)

Bloch Ernst, „Ślady”, Kraków 2012

Critchley Simon, “O humorze”, Warszawa 2012

Dziemidok Bohdan, „O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj”, Gdańsk 2011

Freud Sigmund, „Dowcip i jego stosunek do nieświadomości” oraz „Humor” w: tegoż, „Pisma psychologiczne”, Warszawa 2008

Heller Agnes, „Immortal Comedy: the comic phenomenon in art, literature and life”, Oxford 2004

Macgowan Todd, “Only a Joke Can Save Us. A Theory of Comedy”, Illinois 2017

Monro D.H., “Argument of Laughter”, Notre Dame 1963

Mościcki Paweł, “Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości”, Gdańsk 2017

Plessner Helmuth, „Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Kęty 2004

Zupancić Alenka, “The Odd One In. On Comedy”, Cambridge 2008

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Student/Studentka zna filozoficzny kontekst problemów związanych ze zjawiskiem komizmu.

Student/Studentka posiada wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru.

Nabyte umiejętności:

Student/Studentka potrafi odnieść wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru do samodzielnej analizy wybranych przypadków.

Student/Studentka potrafi wskazać różnice między filozoficznymi przesłankami rozmaitych ujęć komizmu.

Student/Studentka potrafi dokonać samodzielnej problematyzacji wybranych kwestii związanych z analizą i interpretacją wykorzystania humoru w sztuce.

Nabyte kompetencje społeczne:

Student/Studentka aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, w szczególności w wydarzeniach związanych ze sztuką współczesną wykorzystując znajomość podstawowych pojęć z zakresu filozofii sztuki współczesnej.

Student/Studentka posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, w szczególności sztuk plastycznych i literatury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia.

Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów:

Nabyta wiedza:

Doktorant/Doktorantka zna filozoficzny kontekst problemów związanych ze zjawiskiem komizmu.

Doktorant/Doktorantka posiada wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru.

Nabyte umiejętności:

Doktorant/Doktorantka potrafi odnieść wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru do samodzielnej analizy wybranych przypadków.

Doktorant/Doktorantka potrafi wskazać różnice między filozoficznymi przesłankami rozmaitych ujęć komizmu.

Doktorant/Doktorantka potrafi dokonać samodzielnej problematyzacji wybranych kwestii związanych z analizą i interpretacją wykorzystania humoru w sztuce.

Nabyte kompetencje społeczne:

Doktorant/Doktorantka aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, w szczególności w wydarzeniach związanych ze sztuką współczesną wykorzystując znajomość podstawowych pojęć z zakresu filozofii sztuki współczesnej.

Doktorant/Doktorantka posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, w szczególności sztuk plastycznych i literatury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia zajęć jest systematyczne, aktywne uczestnictwo w prowadzonej dyskusji, poświadczone każdorazowo lekturą i opracowaniem omawianego tekstu. Ocena zostanie wystawiona na podstawie wygłoszonego referatu oraz aktywności w trakcie zajęć.

Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest systematyczne, aktywne uczestnictwo w prowadzonej dyskusji, poświadczone każdorazowo lekturą i opracowaniem omawianego tekstu. Ocena zostanie wystawiona na podstawie wygłoszonego referatu, aktywności w trakcie zajęć oraz napisania eseju na wybrany temat związany z problematyką omawianą na zajęciach.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Piotr Schollenberger
Group instructors: Piotr Schollenberger
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)