Humor: Between Violence and Reconciliation
General data
Course ID: | 3800-HPP23-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Humor: Between Violence and Reconciliation |
Name in Polish: | Humor: między przemocą a pojednaniem |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Od osób uczestniczących w zajęciach wymagana jest gotowość do systematycznej lektury omawianych tekstów, umiejętność ich opracowania oraz chęć czynnego udziału w prowadzonej dyskusji. |
Short description: |
(in Polish) Seminarium jest poświęcone filozoficznym teoriom humoru. W historycznych ujęciach wyróżnia się zazwyczaj trzy główne podejścia: teorię wyższości, teorię ulgi oraz teorię niespójności. Można powiedzieć, że humor oscyluje między przemocą (symboliczną, fizyczną) a pojednaniem, w którym dochodzi do akceptacji rozmaitych sprzeczności. Humor potraktujemy jako specyficzny rodzaj doświadczenia antropologicznego, w którym zawarta jest (nie zawsze uświadomiona) wiedza człowieka o sobie samym. Podczas omawiania różnych ujęć humoru, zwrócimy szczególną uwagę na te, które, odnosząc się do takiej wiedzy, starają się uczynić zeń strategię emancypacyjną. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy humor umożliwia wyrwanie rozumu „spod obcego kierownictwa”? |
Full description: |
(in Polish) Można powiedzieć, że wspólną cechą wszystkich filozoficznych prób zdefiniowania komizmu jest to, że są one notorycznie nieśmieszne. Czy można jednak oczekiwać od teorii filozoficznej, by była dowcipna? Czym w zasadzie jest dowcip, komizm, śmiech, śmieszność oraz humor? W rozmaitych filozoficznych ujęciach tych zjawisk zwraca się uwagę na konieczność wprowadzenia rozróżnień terminologicznych między nimi. Słynny nie-filozof (zatem ktoś, od kogo można by oczekiwać dowcipu) Mark Twain podkreśla, że komizm odnosi się do przedmiotu wypowiedzi – do tego, o czym opowiadamy – humor zaś jest własnością samej wypowiedzi – sposobem opowiadania. Zgadzałby się w tym z Ludwigiem Wittgensteinem, który stwierdził, że „Humor nie jest nastrojem, lecz sposobem patrzenia na świat” („Humor ist keine Stimmung, sondern eine Weltanschauung“). W teorii dowcipu wyróżnia się zazwyczaj trzy główne podejścia, pozwalające umieścić komizm i śmieszność na mapie międzyludzkich relacji: teorię wyższości (śmiech to wyśmiewanie się), teorię ulgi (śmiech to rozładowanie napięcia), teorię niespójności (śmiech to uświadomienie sobie rozmaitych sprzeczności). Uogólniając, można powiedzieć, że humor oscyluje między przemocą – jej rozmaitymi formami, od symbolicznej (drwina) do fizycznej (slap-stick) – a pojednaniem, w którym dochodzi do akceptacji rozmaitych niespójności i niekompatybilności: poznawczych, językowych czy egzystencjalnych. Humor potraktujemy jako specyficzny rodzaj doświadczenia antropologicznego, w którym zawarta jest (nie zawsze uświadomiona) wiedza człowieka o sobie samym. Podczas omawiania poszczególnych filozoficznych koncepcji humoru, szczególną uwagę zwrócimy na te, które odnosząc się do takiej wiedzy, starają się uczynić zeń strategię emancypacyjną. Czy można zatem pogodzić Oświecenie i humor? Czy humor umożliwia wyrwanie rozumu „spod obcego kierownictwa”? Jak opisać można miejsce, w którym (z perspektywy którego) dokonać się może pojednanie, polegające na uświadomieniu, akceptacji czy przeżyciu niespójności? |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura. Pełny spis lektur zostanie podany na pierwszych zajęciach. Adorno W. Theodor, „Dwa razy Chaplin” w: „Kronos”, 3, 2012 Agamben Giorgio, „Pulcinella, czyli rozrywka dla dzieci”, Warszawa 2015 Berger Peter L., “Redeeming Laughter. The Comic Dimension of Human Experience”, Berlin/Boston 2014 Bergson Henri, „Śmiech. Esej o komizmie” (różne wydania) Bloch Ernst, „Ślady”, Kraków 2012 Critchley Simon, “O humorze”, Warszawa 2012 Dziemidok Bohdan, „O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj”, Gdańsk 2011 Freud Sigmund, „Dowcip i jego stosunek do nieświadomości” oraz „Humor” w: tegoż, „Pisma psychologiczne”, Warszawa 2008 Heller Agnes, „Immortal Comedy: the comic phenomenon in art, literature and life”, Oxford 2004 Macgowan Todd, “Only a Joke Can Save Us. A Theory of Comedy”, Illinois 2017 Monro D.H., “Argument of Laughter”, Notre Dame 1963 Mościcki Paweł, “Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości”, Gdańsk 2017 Plessner Helmuth, „Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Kęty 2004 Zupancić Alenka, “The Odd One In. On Comedy”, Cambridge 2008 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: Student/Studentka zna filozoficzny kontekst problemów związanych ze zjawiskiem komizmu. Student/Studentka posiada wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru. Nabyte umiejętności: Student/Studentka potrafi odnieść wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru do samodzielnej analizy wybranych przypadków. Student/Studentka potrafi wskazać różnice między filozoficznymi przesłankami rozmaitych ujęć komizmu. Student/Studentka potrafi dokonać samodzielnej problematyzacji wybranych kwestii związanych z analizą i interpretacją wykorzystania humoru w sztuce. Nabyte kompetencje społeczne: Student/Studentka aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, w szczególności w wydarzeniach związanych ze sztuką współczesną wykorzystując znajomość podstawowych pojęć z zakresu filozofii sztuki współczesnej. Student/Studentka posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, w szczególności sztuk plastycznych i literatury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia. Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów: Nabyta wiedza: Doktorant/Doktorantka zna filozoficzny kontekst problemów związanych ze zjawiskiem komizmu. Doktorant/Doktorantka posiada wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru. Nabyte umiejętności: Doktorant/Doktorantka potrafi odnieść wiedzę na temat wybranych filozoficznych koncepcji humoru do samodzielnej analizy wybranych przypadków. Doktorant/Doktorantka potrafi wskazać różnice między filozoficznymi przesłankami rozmaitych ujęć komizmu. Doktorant/Doktorantka potrafi dokonać samodzielnej problematyzacji wybranych kwestii związanych z analizą i interpretacją wykorzystania humoru w sztuce. Nabyte kompetencje społeczne: Doktorant/Doktorantka aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, w szczególności w wydarzeniach związanych ze sztuką współczesną wykorzystując znajomość podstawowych pojęć z zakresu filozofii sztuki współczesnej. Doktorant/Doktorantka posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, w szczególności sztuk plastycznych i literatury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia zajęć jest systematyczne, aktywne uczestnictwo w prowadzonej dyskusji, poświadczone każdorazowo lekturą i opracowaniem omawianego tekstu. Ocena zostanie wystawiona na podstawie wygłoszonego referatu oraz aktywności w trakcie zajęć. Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów: Warunkiem zaliczenia zajęć jest systematyczne, aktywne uczestnictwo w prowadzonej dyskusji, poświadczone każdorazowo lekturą i opracowaniem omawianego tekstu. Ocena zostanie wystawiona na podstawie wygłoszonego referatu, aktywności w trakcie zajęć oraz napisania eseju na wybrany temat związany z problematyką omawianą na zajęciach. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Piotr Schollenberger | |
Group instructors: | Piotr Schollenberger | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.