Main problems in aesthetics
General data
Course ID: | 3800-NZ-M3-23 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Main problems in aesthetics |
Name in Polish: | Główne zagadnienia estetyki |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru, filozofia, studia niestacjonarne, pierwszego i drugiego stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie w podstawowe problemy estetyki filozoficznej. W trakcie wykładu poruszać będziemy zagadnienia związane z doświadczeniem estetycznym, filozoficznymi koncepcjami sztuki, poddamy analizie funkcje sztuki: sakralną, mimetyczną, wystawienniczą, poznawczą, afektywną |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie w podstawowe problemy estetyki filozoficznej. W trakcie wykładu poruszać będziemy zagadnienia związane z doświadczeniem estetycznym, filozoficznymi koncepcjami sztuki, poddamy analizie różne funkcje sztuki: sakralną, mimetyczną, wystawienniczą, poznawczą, afektywną. Badać będziemy zagadnienia twórczości artystycznej, związków pomiędzy zmysłowością a uczuciowością. Interesować nas będzie relacja pomiędzy wartościami estetycznymi a doświadczeniem estetycznym, problem autonomii estetyki wobec rozstrzygnięć ontologicznych i epistemologicznych. Poddamy analizie klasyczne kategorie estetyczne, takie jak: piękno, wzniosłość, wyobraźnia, obraz, reprezentacja, dzieło sztuki, proces twórczy, ich współczesne redefinicje oraz zupełnie nowe kategorie (szok, doświadczenie immersyjne, performatywność, wirtualność, sztuka partycypacyjna, oryginalność…), które pojawiły się na gruncie XX i XXI wiecznej estetyki. Istotnym wątkiem będzie próba ukazania na konkretnych przykładach z dziedziny twórczości artystycznej jak wiele klasycznych, formułowanych na gruncie filozofii pytań znajduje swe urzeczywistnienie w obszarze sztuki. Przykładowe tematy zajęć: 1. Sztuka jako naśladowanie natury. O mimetycznej koncepcji sztuki Platona i Arystotelesa 2. Piękno w sztuce okresu klasycznego. 3. Kontemplacja – afekt. 4. Problem realizmu obrazu fotograficznego - od dokumentu, przez reprezentację, do “punktum 5. Obraz i kult. Koncepcja obrazu w filozofii średniowiecznej. 6. Mit Apellesa czy Mit Adama-uwagi o naturaliźmie sztuki renesansowej oraz problem perspektywy renesansowej. 7. Estetyka nieskończoności. Uwagi o przełomie renesansowo – barokowym. 8. Od estetyki smaku do estetyki wzniosłości. 9. Współczesne spory o bezinteresowność doświadczenia estetycznego. 10. Doświadczenie estetyczne – dystans czy zaangażowanie ? Od dionizyjskiego “dotknięcia” do “ciałosferycznego” doświadczenia. 11. Sztuka jako doświadczenie. 12. Szok – doświadczenie w nowoczesności. 13. Sztuka jako gra i święto. 14. Wydarzeniowy charakter doświadczenia estetycznego. 15. Cielesna obecność w świecie a problem percepcji dzieła sztuki. 16. Sztuka i polityka. 17. Filozofia sztuki współczesnej – wstręt i brzydota, kicz, kamp. Szczegółowy sylabus zostanie przekazany studentom podczas pierwszych zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Tatarkiewicz, W., „Historia estetyki”, t. 1, 2, 3, Warszawa. Tatarkiewicz, W., „Sztuka: dzieje pojęcia”, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988. Platon, “Państwo” t. I. ks. VII514a-517a; t. II. ks. X; Arystoteles, “Poetyka” I-IX, X-XII; Ernst van Alphen, “Afektywne działanie sztuki i literatury”, w: tegoż, “Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć afekt”, Kraków 2019; R. Barthes, “Światło obrazu. Uwagi o fotografii”, Warszawa 1996, fragment; C. Freelend, “Fotografii i ikony”; red. J. Białostocki, “Myśliciele, kronikarza I artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, (rozdz. 2, “Spór o funkcję i kult obrazów”, s. 149-164), Gdańsk 2001; Leon Battista Alberti “O malarstwie” ks.I, II, III, IX-rozdz.V; Leonardo Da Vinci “Traktat o malarstwie” ks.I, II- paragraf: 47,50,56,57,60,64,66,78,86,93,97,119,122,136, ks.III- paragraf: 408,412,494, ks. VII; V. I. Stoichita “Krótka historia cienia” frg; E. Panofsky, “Perspektywa jako forma symboliczna”, fragm; I.Kant, “Krytyka władzy sądzenia” - ks. I Analityka piękna: par. 1 – par. 22 (69); I. Kant “Krytyka władzy sądzenia”, ks.II Analityka wzniosłości, paragraf: 23-30; D. Hume, “Sprawdzian smaku”, w: tegoż, “Eseje z dziedziny moralności i literatury”; J-Francois Lyotard “Wzniosłość i awangarda” (Teksty Drugie 2/3 1996), “Po wzniosłości: stanowisko estetyki” (Teksty Drugie 4 1998); A. Berleant, “Przemyśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce”, tłum. M. Korusewicz, T. Markiewka, Kraków 2007, s. 54-71; J. Stolnitz, “Bezinteresowność estetyczna a kryzys sztuki”, tłum. Z. Rosińska, w: „Zmierzch estetyki rzekomy czy autentyczny?”, cz. I. red. S. Morawski, Warszawa 1987; F. Nietzsche, “Narodziny tragedii H. Schmitz “Ciałosfera, przestrzeń, uczucia” A. Berleant, “Prze-myśleć estetykę” s. 97-120; J. Dewey “Sztuka jako doświadczenie” frg; W. Benjamin, “Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, H. G. Gadamer “Aktualność piękna”; U. Eco “Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych” s. 23-56, 75-88, 165-193; M. Heidegger “Źródło dzieła sztuki”w: M. Heidegger “Drogi lasu”; |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: absolwent zna i rozumie - w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego K_W02 P7S_WG - wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii K_W06 P7S_WG - w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury K_W11 P7S_WG P7S_WK Nabyte umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów K_U01 P7S_UW - wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami K_U16 P7S_UW Nabyte kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji K_K05 P7S_KO - aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych K_K06 P7S_KO |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opracowanie jednego z głównych problemów (np. doświadczenie estetyczne, sztuka jako naśladowanie natury, afektywna funkcja sztuki, poznawcza funkcja sztuki, sztuka zaangażowana społecznie, …) analizowanych podczas wykładu, w oparciu o literaturę z zakresu estetyki filozoficznej. Przedstawienie go w podczas zaliczenia w formie ustnej. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 36 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Anna Wolińska | |
Group instructors: | Anna Wolińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.