University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Paradox of Analysis

General data

Course ID: 3800-PA24-S
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Paradox of Analysis
Name in Polish: Paradoks analizy
Organizational unit: Faculty of Philosophy
Course groups: (in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective seminars

Short description: (in Polish)

Seminarium poświęcone jest zagadnieniu tzw. paradoksu analizy. Paradoks ten ma wskazywać na niemożliwość pogodzenia ze sobą dwóch oczekiwań wobec analizy pojęciowej. W efekcie, uznaje się, że analiza pojęciowa jest albo fałszywa, albo trywialna. Podczas seminarium dyskutowane będą historyczne źródła paradoksu analizy, próby jego rozwiązania a także konsekwencje, jakie on niesie dla roli analizy pojęciowej oraz pokrewnych zagadnień.

Full description: (in Polish)

Seminarium poświęcone jest zagadnieniu tzw. paradoksu analizy. Paradoks ten wskazuje na niemożliwość pogodzenia dwóch oczekiwań wobec analizy pojęciowej – informatywności oraz konieczności trafności. W efekcie uznaje się, że analiza pojęciowa jest albo fałszywa, albo trywialna. Podczas seminarium będą omawiane historyczne źródła paradoksu analizy, próby jego rozwiązania, a także konsekwencje, jakie niesie dla roli analizy pojęciowej oraz pokrewnych zagadnień.

Seminarium opiera się na krytycznej analizie zarówno klasycznych tekstów, które podejmują próbę określenia tego, czym jest analiza filozoficzna, jak również tych, które wskazują na fiasko teoretyczne stosowania takiej analizy. Kolejno przyjrzymy się najbardziej popularnym próbom przezwyciężenia paradoksu analizy. W końcu postaramy się spojrzeć na ten paradoks z perspektywy współczesnej semantyki oraz filozofii nauki. Paradoks ten będzie punktem odniesienia w dyskusji nad takimi zagadnieniami jak: metodologia filozofii, natura pojęć, hiperintensjonalność, poznanie a priori, eksplikacja, definicja realna, zależność ontologiczna, prawa nauki, wyjaśnienie. Ostatecznym celem seminarium będzie weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą informatywność oraz konieczność analizy pojęciowej opierją się na analogii do praw nauki oraz definicji realnych.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowe teksty, które będą omawiane podczas seminarium:

-Ajdukiewicz, K. (1958). Three concepts of Definition. Logique Et Analyse 1 (3):115.

-Audi, P. (2015). Explanation and Explication. In Chris Daly (ed.), Palgrave Handbook of Philosophical Methods. Palgrave Macmillan.

-Black, M. (1944). The “paradox of analysis”. Mind 53 (211):263-267.

-Chisholm, R. M & Potter, R. C. (1981). The paradox of analysis: A

solution. Metaphilosophy 12 (1):1-6.

-Earl, D. (2007). A semantic resolution of the paradox of analysis. Acta Analytica 22 (3):189-205.

-Fumerton, R. A. (1983). The paradox of analysis. Philosophy and Phenomenological Research 43 (4):477-497.

-Jenkins, C. S. (2008). Romeo, Ren., and the reasons why: What explanation is. Proceedings of the Aristotelian Society 108 (1pt1):61-84.

-King, J.C. (2016). Philosophical and conceptual analysis. In: Cappelen, Herman; Gendler, Tamar & Hawthorne, John P. (eds.) (2016). The Oxford Handbook of Philosophical Methodology. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.

-Kitcher, Ph. (2000). A priori knowledge revisited. In: Boghossian, Paul and Christopher Peacocke (eds.), 2000, New Essays on the A Priori, Oxford: Clarendon Press. doi 10.1093/0199241279.001.0001

-Langford, C. H. (1944). The "Paradox of Analysis.". Journal of Symbolic Logic 9 (4):104-105.

-Lewy, C. (1976). Meaning and Modality. New York: Cambridge University Press.

Margolis, E. and Laurence, S. (2019). Concepts. Stanford Encyclopedia of Philosophy.

-Papineau, D. (2013). The poverty of conceptual analysis. In Matthew C. Haug (ed.), Philosophical Methodology: The Armchair or the Laboratory? Routledge. pp. 166.

-Rieber, S. D. (1994). The paradoxes of analysis and synonymy. Erkenntnis 41 (1):103 -116.

-Rosen, G. (2015). Real definition. Analytic Philosophy 56 (3): 189-209

-Rosen, S. (1980). The limits of analysis. South Bend, Ind.: St. Augustine’s Press.

-Schroeter, L. (2004). The limits of conceptual analysis. Pacific Philosophical

Quarterly 85 (4):425-453.

-Sellars, W. (1950b). The identity of linguistic expressions and the paradox of analysis. Philosophical Studies 1 (2):24 - 31.

-Soames, S. (2014). Why the Traditional Conception of Propositions Can’t be Correct. In King, Jeffrey C.; Soames, Scott and Speaks, Jeff (2014). New Thinking About Propositions. Oxford University Press.

-Sosa, E. (1983). Classical analysis. Journal of Philosophy 80 (11):695-710.

-Szubka, T. (2009). Filozofia analityczna: koncepcje, metody, ograniczenia. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.

-White, M. G. (1945). Analysis and identity: A rejoinder. Mind 54 (216):357-361.

-Wiggins, D. (2007). Three moments in the theory of definition or analysis: Its possibility, its aim or aims, and its limit or terminus. Proceedings of the Aristotelian Society 107 (1pt1):73-109.

Learning outcomes: (in Polish)

Nabyta wiedza:

Student/Studentka:

- ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu analizy w relacji do logiki, metafizyki i filozofii języka.

- zna specjalistyczną terminologię z dziedziny metodologii nauk w języku polskim

- zna i rozumie główne stanowiska i kierunki współczesnej metodologii nauk

- zna poszczególne stanowiska w sporze o naturę i rolę analizy filozoficznej

- zna idee i argumenty sporów prowadzonych w ramach filozofii nauki

- zna metody interpretacji tekstu z dziedziny metodologii nauk

- ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych używanych w filozofii języka, filozofii nauki, ontologii

(KW03, KW05, KW08, KW09, KW11).

Nabyte umiejętności:

Student/Studentka potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne, formułować argumenty na rzecz określonych tez, analizować i krytycznie oceniać argumenty filozoficzne, wykorzystywać wiedzę filozoficzną w analizie krytycznej. W szczególności:

- wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych - czyta i interpretuje tekst z dziedziny filozofii fikcji

- słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów z zakresu metodologii nauk

- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną

- analizuje argumenty z zakresu filozofii języka, filozofii nauki, ontologii, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia

- wykrywa zależności między różnymi twierdzeniami i stanowiskami filozoficznymi

- dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę̨.

(KU03, KU04, KU05, KU08, KU09, KU14, KU16).

Nabyte kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KK01)

- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (KK02)

- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia stopień jej zaawansowania (KK05)

- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (referenta, dyskutanta). (KK06).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem koniecznym zaliczenia seminarium jest aktywna obecność, systematyczna lektura i znajomość omawianych tekstów, a także wygłoszenie referatu oraz przedstawienie pracy pisemnej na uzgodniony temat z zakresu problematyki seminarium. Ocena wystawiona na podstawie wygłoszenia referatu (waga 50%) i pracy zaliczeniowej (50%).

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Maciej Sendłak
Group instructors: Maciej Sendłak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)