Models, pictures, and diagrams: Problems of representation in science
General data
Course ID: | 3800-PRN24-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Models, pictures, and diagrams: Problems of representation in science |
Name in Polish: | Modele, obrazy, diagramy – problemy reprezentowania w nauce |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Short description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone będzie kwestiom znaczenia różnych sposobów reprezentowania zjawisk (zwłaszcza za pomocą modeli ikonicznych lub różnego rodzaju obrazów przestrzennych) w naukach przyrodniczych i społecznych. W szczególności będą nas interesować kwestie ontologiczne (ontologia modeli naukowych), epistemologiczne (problem prawdziwości i wartości epistemicznej reprezentacji) i metodologiczne (różne funkcje obrazów i modeli). Podstawą do dyskusji na seminarium będą referaty i koreferaty na temat tekstów metodologów i filozofów. Studenci będą też przygotowywać własne analizy przykładów wykorzystania modeli, obrazów, diagramów w rzeczywistych badaniach z różnych nauk. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone będzie kwestiom znaczenia różnych sposobów reprezentowania zjawisk (zwłaszcza za pomocą modeli ikonicznych lub różnego rodzaju obrazów przestrzennych) w naukach przyrodniczych i społecznych. Interesować nas będą kwestie ontologiczne, epistemologiczne i metodologiczne związane z wykorzystaniem w nauce modeli, w szczególności: – pytanie o status ontyczny modeli naukowych: modele jako przedmioty konkretne i abstrakcyjne, jako przedmioty realne i fikcyjne, – pytanie o status epistemiczny modeli: kwestia reprezentacji językowej i pozajęzykowej w nauce, pytanie o prawdziwość modeli i reprezentacji, modele a spór o realizm, poznawcza funkcja modeli ikonicznych i „modeli zabawkowych (toy models)”, – pytanie o miejsce modeli w metodologii nauk: funkcja reprezentacyjna, eksplanacyjna, heurystyczna, ewaluatywna modeli, problemy z pogodzeniem różnych funkcji pełnionych przez modele. Podstawą do dyskusji na seminarium będą referaty i koreferaty na temat tekstów metodologów i filozofów. Studenci będą też przygotowywać własne analizy przykładów wykorzystania modeli, obrazów, diagramów. w rzeczywistych badaniach z różnych nauk. |
Bibliography: |
(in Polish) – Baedke J., Schöttler T., Visual Metaphors in the Sciences: The Case of Epigenetic Landscape Images, „Journal for General Philosophy of Science” 48, 2017, nr 2, s. 173–194. – Bailer-Jones, D. M., 2003, “When Scientific Models Represent”, International Studies in the Philosophy of Science, 17(1): 59–74. doi:10.1080/02698590305238 – Bokulich A. 2011, How scientific models can explain, Synthese, May 2011, Vol. 180, No. 1, MODELS AND SIMULATIONS 2 (May 2011), pp. 33-45. – Bolinska, Agnes, 2013, “Epistemic Representation, Informativeness and the Aim of Faithful Representation”, Synthese, 190(2): 219–34. – Chakravartty A. 2010, Informational versus Functional Theories of Scientific Representation, Synthese , Jan., 2010, Vol. 172, No. 2 (Jan., 2010), pp. 197-213 – Contessa, Gabriele, 2010, “Scientific Models and Fictional Objects”, Synthese, 172: 215–29. – Frigg R., Nguyen J., 2018, “The Turn of the Valve: Representing with Material Models”, European Journal for Philosophy of Science, 8(2): 205-224. – Goodwin W., Visual Representations in Science, "Philosophy of Science" 76, 2009, nr 3, s. 372-390. – Perini L., Truth in Pictures, "Philosophy of Science" 72, 2005, nr 1, s. 262-285. – Sjölin Wirling Y., 2021, Is credibility a guide to possibility? A challenge for toy models in science, Analysis Vol. 81 | Number 3 | July 2021 | pp. 470-478 – Stefanov A. (2012), Theoretical Models as Representations, Journal for General Philosophy of Science / Zeitschrift für allgemeine Wissenschaftstheorie , July 2012, Vol. 43, No. 1 (July 2012), pp. 67-76 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Nabyta wiedza: - zna pojęcia charakterystyczne dla epistemologii i ogólnej metodologii nauki (reprezentacja, model naukowy, model ikoniczny, wyjaśnianie) i potrafi się nimi posługiwać (F1_W03, F1_W05, F2_W03, F2_W05) - zna zarówno klasyczne, jak i najnowsze ujęcia problemu reprezentowania w nauce (F1_W07, F1_W08, F2_W07, F2_W08, F2_W09) - zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla ogólnej metodologii nauk, w szczególności używane w dyskusjach nad reprezentowaniem w nauce (F1_W12, F1_W14, F2_W11) Nabyte umiejętności: - potrafi analizować proste teksty na tematy naukowe za pomocą narzędzi metodologii ogólnej (F1_U05, F1_U07; F1_U17, F1_U03, F2_U05) - potrafi przygotować wystąpienie ustne związane z tematyką zajęć, opierające się o samodzielną interpretację tekstu filozoficznego (F1_U01; F1_U03; F1_U04; F1_U16; F1_U17; F2_U04) - potrafi zbudować własną argumentację za wybranym stanowiskiem, odwołując się do pojęć i rozróżnień stosowanych w ogólnej metodologii (F1_U16, F2_U03, F2_U14, F2_U16) Nabyte kompetencje społeczne: - potrafi w grupie przygotować wprowadzenie do tematu omawianego podczas seminarium lub wspólne opracowanie danego zagadnienia (F1_K04, F1_K10, F2_K06) - jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów (F1_K02) Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów Zna i rozumie: - związki między różnymi naukami oraz miejsce filozofii nauki w obrębie filozofii i nauk o poznaniu (WG_03) - metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla filozofii nauki (WG_03) - najnowsze zagadnienia podejmowane w badaniach z zakresu filozofii nauki, w tym dotyczące reprezentacji oraz ich znaczenia dla rozumienia wiedzy naukowej (WK_01) Potrafi: - krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych z punktu widzenia metodologii ogólnej (UW_02) - uczestniczyć w dyskursie filozoficznym z zakresu filozofii nauki (UW_03) Jest gotów do: - prowadzenia merytorycznej dyskusji, komunikowania swojego stanowiska w sposób asertywny, bez wchodzenia w spór z adwersarzami (KK_02) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę. Ocena zostanie wystawiona na podstawie: - przygotowanie i wygłoszenie referatu, 40% oceny - przygotowanie koreferatu 30% oceny - aktywność na zajęciach, 30% oceny - przygotowanie własnej analizy przypadku, (możliwość podwyższenia oceny do 30%) Skala ocen 5! (cel.) – 95% lub najlepsza osoba w grupie 5 (bdb.) – od 90% 4+ (db. plus) – od 80% 4 (db.) – od 75% 3+ (dst. plus) - od 65% 3 – (dst.) od 60% 2 – (ndst.) mniej niż 60% W wypadku doktorantów przygotowanie własnej analizy jest obowiązkowe. Ocena zostanie wystawiona na podstawie: - przygotowanie i wygłoszenie referatu, 30% oceny - przygotowanie koreferatu 20% oceny - aktywność na zajęciach, 25% oceny - przygotowanie własnej analizy przypadku, 25% oceny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Joanna Gęgotek, Katarzyna Kuś | |
Group instructors: | Joanna Gęgotek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.