From anatomical theaters to corporeal - the image of the body as image of the human
General data
Course ID: | 3800-TAC24-S |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | From anatomical theaters to corporeal - the image of the body as image of the human |
Name in Polish: | Od teatrów anatomicznych do cielesności – obraz ciała jako obraz człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective seminars |
Short description: |
(in Polish) „Być żywym oznacza być owładniętym przez popęd ku auto-ekspozycji. Żywe rzeczy ukazują się niczym aktorzy na scenie ustanowionej dla nich” (Hanna Arendt). W tym teatrze ciało staje się obrazem żywego bytu – człowieka. W trakcie seminarium obraz ciała, podobnie jak ciało ludzkie poddawane różnego rodzaju zabiegom w ramach nauk ścisłych: medycyny, biologii, poddany zostanie analizie z perspektywy nauk humanistycznych: filozofii, antropologii, historii, kulturoznawstwa. Obrazy ciała są mocno nacechowane symbolicznie, stąd też w pierwszej kolejności interesować nas będzie obraz ciała jako obraz człowieka. Rozpoczynając od czasów nowożytnych przyjrzymy się różnym kontekstom w których pojawia się ciało: wyidealizowane, chore, monstrualne, martwe, zanatomizowane. Interesować nas będą również kulturowe aspekty współczesnych metod wytwarzających technicznie zaawansowane obrazy ciała i pytanie czy kartograficzny obraz ciała ma jeszcze zdolność reprezentacji człowieka. |
Full description: |
(in Polish) „Być żywym oznacza być owładniętym przez popęd ku auto-ekspozycji. Żywe rzeczy ukazują się niczym aktorzy na scenie ustanowionej dla nich” (Hanna Arendt). W tym teatrze ciało staje się obrazem żywego bytu – człowieka. W trakcie seminarium obraz ciała, podobnie jak ciało ludzkie poddawane różnego rodzaju zabiegom w ramach nauk ścisłych: medycyny, biologii, poddany zostanie analizie z perspektywy nauk humanistycznych: filozofii, antropologii, historii, kulturoznawstwa. Obrazy ciała są mocno nacechowane symbolicznie, stąd też w pierwszej kolejności interesować nas będzie obraz ciała jako obraz człowieka. Rozpoczynając od czasów nowożytnych przyjrzymy się różnym kontekstom w których pojawia się ciało: wyidealizowane, chore, monstrualne, martwe, zanatomizowane, wstrętne. Interesować nas będą również kulturowe aspekty współczesnych metod wytwarzających technicznie zaawansowane obrazy ciała i pytanie czy kartograficzny obraz ciała ma jeszcze zdolność reprezentacji człowieka. Wybrane tematy: 1. Od ciała pięknego, wdzięcznego, przez wstydliwe, wstrętne do wzniosłego. 2. Monstra i hybrydy. 3. Humanizacja ciała w atlasach anatomicznych – Vesalius i niespotykana precyzja - Albinus. 4. Zobaczyć czy dotknąć? Sekcje zwłok i lekcja anatomii. 5. Teatralizacja ciała. 6. Ciało organizm – ciało mechanizm. 7. Manekiny, lalki i automaty. 8. Ciało i jego znaki. 9. Ciało z perspektywy artysty: akty, modele. 10. Współczesne techniki obrazowania ciała i problem reprezentacji człowieka. 11. Ciało w fotografii, kinie i sztukach wizualnych. 12. Ciało artysty jako dzieło. 13. Od ciało jako symbolu do cielesności. Szczegółowa lista przedstawiona zostanie na pierwszych zajęciach. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybór tekstów: D. Arasse, „Ciało wdzięk wzniosłość”, w: „Historia ciała” t. 1, Gdańsk 2014. J.-J. Courtine, „Zwierciadło duszy”, w: „Historia ciała” t. 1, Gdańsk 2014. R. Mandressi, „Sekcja zwłok i anatomia”, w: „Historia ciała” t. 1, Gdańsk 2014. A. de Baecque, „Ekrany. Ciało w kinie”, w: „Historia ciała” t. 2, Gdańsk 2014. Y. Michaud, „Wizualizacje. Ciało i sztuki wizualne”, w: „Historia ciała” t. 2, Gdańsk 2014. „Art. of Vesalius” ed. R. van Hee, Antwerp 2014. R. Descartes, „Człowiek. Opis ciała ludzkiego”, Warszawa 1989, fragm. M. C. Nussbaum, „Kara wstydu: godność i narcystyczny gniew”, w: Teksty drugie, 4-2016. W. Menninghaus, „Wstręt. Teoria i historia”, Kraków 2009, fragm. S. Walden, „Prawda w fotografii”, w: Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, Kraków 2013. I. Kant, „Antropologia w ujęciu pragmatycznym”, Warszawa, fragm. A. M. Moulin, „Ciało wobec medycyny”, w: „Historia ciała” t. 3, Gdańsk 2014. H. Belting, „Faces. Historia twarzy” Gdańsk 2015. G. Deleuze, „Bacon. Logika wrażenia”, Kraków 2018. H. Belting, „Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie”, Kraków 2007, fragm. |
Learning outcomes: |
Knowledge: student knows and understands: - to a high degree – research and interpretation methods of philosophical texts. - some philosophical positions in contemporary aesthetics. - to a high degree – relations between philosophical ideas and culture. Skills: student is able to: - interpret philosophical texts and compare theses from various sources. - find relationships between philosophical ideas and social and culture processes. Socials skills: student is able to: - take part in social and culture live. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Anna Wolińska | |
Group instructors: | Anna Wolińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.