University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Europe, modernity and Poles

General data

Course ID: 4003-ENP-OG
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Europe, modernity and Poles
Name in Polish: Europa, nowoczesność i Polacy
Organizational unit: Centre for Europe
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Głównym tematem konwersatorium są problemy i dyskusje wynikające z odrębnych dróg rozwojowych Europy Zachodniej i Polski w epoce nowoczesności. O ile ta pierwsza zyskała dominację ekonomiczną oraz symboliczną, narzucając światu uniwersalne wzorce cywilizacyjne, ta druga zaczęła być postrzegana jako zacofana, a więc niezupełnie europejska.

Full description: (in Polish)

Nowoczesność, a więc – mówiąc najprościej – połączenie idei Oświecenia i rozwoju kapitalizmu, stanowiła podstawę przewagi gospodarczej Europy nad resztą świata. Dzięki niej Europa zyskała również dominację symboliczną, opartą na koncepcji Zachodu jako uniwersalnego wzorca cywilizacyjnego. Procesy te nie dotyczyły Polski, którą cechowało opóźnienie modernizacyjne. Dominacja rolnictwa opartego na pracy chłopów pańszczyźnianych, słaby rozwój przemysłu, a także upadek własnego państwa, powodowały, że dostrzegano wyraźne różnice między naszym krajem a nowoczesną Europą-Zachodem. Polacy konfrontowali się z wzorcami zachodniej nowoczesności i dyskutowali, czy modernizacja jest dla nich szansą czy zagrożeniem. Dlatego w trakcie zajęć będziemy omawiać takie zagadnienia, jak: definicja nowoczesności, różnice między Zachodem i Wschodem Europy, przyczyny polskiego zapóźnienia, polskie spory o modernizację oraz stereotypy Zachodu i Wschodu.

Zajęcia przeznaczone są dla słuchaczy, którzy w toku wcześniejszych studiów zetknęli się już z problematyką nauk humanistycznych i społecznych. Poszczególne spotkania opierać się będą na wspólnej lekturze i analizie wybranych tekstów. Istotnym celem konwersatorium jest ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i dyskutowania literatury naukowej, a także dostrzegania podejmowanych w niej problemów w życiu współczesnym. To umiejętności niezbędne dla osób, które chciałyby w przyszłości samodzielnie podejmować prace badawcze.

Bibliography: (in Polish)

A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, Kraków 2008.

I. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Warszawa 2007.

A. Leszczyński, Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980, Warszawa 2013.

T. Kizwalter, Polska nowoczesność: genealogia, Warszawa 2020.

L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej: mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2020.

J. Jedlicki, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują: studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku, wyd. 2 popr., Warszawa 2002.

J. Jedlicki, Stereotyp Zachodu w Polsce porozbiorowej, w: Mity i stereotypy w dziejach Polski, red. J. Tazbir, Warszawa 1991, s. 99-124.

M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna: fantazmaty literatury, Kraków 2006.

M. Napiórkowski, Turbopatriotyzm, Wołowiec 2019.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student:

• zna podstawowe pojęcia stosowane przez badaczy nowoczesności;

• rozumie polskie spory o modernizację oraz występujące w nich stereotypy Europy, Zachodu i Wschodu;

• potrafi czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu historii i socjologii kultury;

• potrafi przygotować́ wystąpienie ustne (z użyciem odpowiedniej terminologii i źródeł) oraz podjąć́ akademicką dyskusję na temat polskich problemów z nowoczesnością.)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena ciągła udziału w konwersatorium.

Uczestników konwersatorium obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, 3-5 wymagają zaliczenia w formie pisemnej, więcej niż 5 powoduje niezaliczenie zajęć), czytanie przewidzianych lektur i udział w dyskusji. Osoby regularnie uchylające się od czytania i aktywnego udziału w zajęciach otrzymają ocenę niedostateczną.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Agnieszka Chmielewska
Group instructors: Agnieszka Chmielewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

general courses

Mode:

Remote learning

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)