University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Natural and Anthropogenic Coastal Processes of the Baltic Sea; Pure-Energy Technologies - Pobrzeże

General data

Course ID: 4030-KTPOB
Erasmus code / ISCED: 07.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Natural and Anthropogenic Coastal Processes of the Baltic Sea; Pure-Energy Technologies - Pobrzeże
Name in Polish: Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże
Organizational unit: Faculty of Geology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe na 2 sem. I r. studiów I st. na kierunku MSOŚ
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Geologii
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites:

Geology I 4030-GEO1
Geology II 4030-GEO2

Prerequisites (description):

(in Polish) Student przed udziałem w zajęciach powinien opanować podstawową wiedzę w zakresie procesów egzogenicznych, zwłaszcza w zakresie procesów zachodzących w strefach brzegowych mórz i oceanów oraz procesów glacjalnych.

Short description: (in Polish)

Zajęcia terenowe odbywają się w pasie wybrzeża pomiędzy Mierzeją Łebską a Helem. Studenci mają możliwość zapoznania się z współczesnymi procesami przyrodniczymi w strefie brzegowej Bałtyku, z zagadnieniami ochrony roślinności, sposobami zabezpieczania brzegu przed erozją. Poznają zasady funkcjonowania elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Zapoznają się z problematyką pozyskiwania energii z elektrowni wiatrowych i atomowych. Biorą udział w wykładach i zajęciach na terenie Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii UG w Helu. Poznają zagadnienia sukcesji roślinności wydmowej na Mierzei Łebskiej i działanie procesów eolicznych w Słowińskim Parku Narodowym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia terenowe mają na celu zapoznanie studentów z krajobrazem glacjalnym i budową geologiczną Pobrzeża Gdańskiego, np. odsłonięciach klifowych Kępy Swarzewskiej i wschodniej części Pobrzeża Koszalińskiego, np. na Wysoczyźnie Żarnowieckiej i w Słowińskim Parku Narodowym. Na odcinku wybrzeża pomiędzy Helem a Dębkami uczestnicy kursu poznają współczesne procesy strefy brzegowej, budowę plaży, mikroformy dna piaszczystego związane z falowaniem i prądami morskimi. Szczególny nacisk położony jest na procesy niszczenia brzegów morskich, zarówno na klifowym (Jastrzębia Góra) i wydmowym (Dębki) odcinku wybrzeża. Studenci poznają różnego typu umocnienia brzegu zapobiegające dalszej erozji i osuwiskom (Rozewie, Jastrzębia Góra, Półwysep Helski, port we Władysławowie). Na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego zapoznają się z procesami eolicznymi, sukcesją roślinną środowiska wydmowego oraz problemami ochrony tego obszaru. Podczas pobytu w elektrowni szczytowo-pompowej, studenci poznają jej budowę, zasady działania, jej wpływ na środowisko przyrodnicze. Problematyka pozyskiwania tzw. czystej energii jest poruszana też w czasie wizyty przy elektrowni wiatrowej Łebcz-Gnieżdzewo-Swarzewo i przy zabudowaniach planowanej elektrowni jądrowej w Żarnowcu. W Stacji Morskiej UG w Helu studenci biorą udział w wykładach i zajęciach prowadzonych przez oceanografów i biologów - specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia dotyczą ekosystemu Morza Bałtyckiego, w tym Zatoki Puckiej, ochrony i introdukcji ssaków morskich (foki, morświny).

Bibliography: (in Polish)

Augustowski B (red). 1984 - Pobrzeże Pomorskie. Ossolineum.

Przewoźniak M. (red). 1995 - Ochrona przyrody w rejonie Gdańskim. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Rudowski S. 1986 - Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia

Geologica Polonica 87, 1-74.

Duxbury A.C. i in., 2002 - Oceany świata. PWN.

Cyberski, J. (red). 2005 - Stan i zagrożenie półwyspu Helskiego. Wydawnictwo Gdańskie.

Piotrowska H. (red). 1997 - Przyroda Słowińskiego Parku Narodowego. Bogucki Wydawnictwo Naukowe

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć terenowych student:

Wiedza:

- rozpoznaje struktury sedymentacyjne i opisuje litologię skał klastycznych;

- rozpoznaje zależność pomiędzy budową geologiczną a rzeźbą terenu;

- rozpoznają sukcesje roślinne na różnych typach podłoża;

- zna podstawowe ekosystemy Bałtyku;

- zna źródła i sposoby pozyskiwania tzw. czystej energii

- rozumie wpływ warunków naturalnych i antropogenicznych na określone procesy geodynamiczne (osuwiska, sztormy itp.);

Umiejętności:

- dokumentuje obserwacje terenowe (notatki, rysunki, zdjęcia):

- analizuje zmiany środowiska i potrafi je interpretować, zarówno w odniesieniu do procesów współczesnych jak i w zapisie kopalnym;

- wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z zagrożeniami naturalnymi i antropogenicznymi ekosystemu Bałtyku;

- potrafi przeanalizować zalety i wady pozyskiwania energii z różnych źródeł;

Inne kompetencje (w tym społeczne):

- analizuje w sposób interdyscyplinarny problemy ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku

- posiada umiejętność pracy w zespole, organizacja i podział zadań w trakcie prac terenowych i prac kameralnych przy wykonywaniu postawionych zadań;

- jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych osób biorących udział w tym samym wyjeździe terenowym, czy przy grupowym wykonywaniu zadań;

- wyjaśnia i ma świadomość potrzeby ochrony ożywionego i nieożywionego środowiska przyrodniczego i edukacji otoczenia w tym kierunku.

tyku.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student w czasie zajęć uczestniczy zarówno w zajęciach pokazowych, wykładowych, jak i praktycznych (np. samodzielnie opisując osady odsłaniające się w klifie lub wydmach). Na ocenę końcową składa się zarówno aktywność studenta w trakcie zajęć, jak również ocena z kolokwium zaliczeniowego.

Practical placement: (in Polish)

Nie są wymagane.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Field course, 30 hours more information
Coordinators: Danuta Olszewska-Nejbert
Group instructors: Paulina Leonowicz, Danuta Olszewska-Nejbert
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)