Komunikacja interpersonalna i umiejętności negocjacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMKIUN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna i umiejętności negocjacyjne |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Po zakończeniu zajęć studenci posiadają wiedzę w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz negocjacji i mediacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz mediacji i negocjacji. Będziemy zajmować się poszerzaniem takich zdolności i zachowań jak: budowanie autorytetu, asertywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, obrona przed manipulacją, perswazja, empatia i zrozumienie, umiejętność negocjacji. Warsztatowa forma zajęć ma na celu wyćwiczenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące tematy: • Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi. • Podstawowe zasady poprawnej komunikacji i wystąpień publicznych. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji. • Etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej • Etyka i estetyka wypowiedzi jako elementy kultury języka • Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia • Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie. • Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia. • Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady emisji głosu; ciało jako narzędzie do porozumiewania się • Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji i negocjacji. • Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy. |
Literatura: |
1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013 2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013 3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007 4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009. 5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008 6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008. 7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013. 8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012. 9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009 10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014. 11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013 12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018 13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018 14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008 15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015 17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012 18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016 19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019 20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016 Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016 |
Efekty uczenia się: |
I.W1 Student zna i rozumie pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. I.W2 Student zna zasady wystąpień publicznych. I.W3 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki słowa oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. I.W4/ I.2 Student potrafi tworzyć wypowiedzi zgodne z zasadami poprawności językowej, zna zagadnienia sprawności językowej oraz potrafi poprawnie używać języka polskiego. I.W5/ I.3 Student zna podstawowe zasady emisji głosu i potrafi skutecznie je stosować. S_W16 Student posiada wiedzę jak analizować grupy społecznych oraz zachodzące w nich relacje pod kątem dopasowania komunikatu. S_W17 Student zna zasady i sposoby komunikacji interpersonalnej . Zna podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Wie jak dopasować komunikat do odbiorcy oraz określić cel komunikacji. Wie w jaki sposób wyrażać emocje S_U20 Student potrafi przygotować wystąpienie ustne i publicznie się wypowiedzieć. Umie zastosować techniki mowy i wie jak przekazywać komunikat kanałem wzrokowym. S_U22 Student potrafi zaprezentować własne pomysły, rozwiązania. Potrafi używać argumentów i przedstawić je zarówno w komunikacie informacyjnym , jak i perswazyjnym. Zna techniki budowania autorytetu i wiarygodności. S_K04/ S_K05 Student świadomie dopasowuje treść merytoryczną oraz styl wypowiedzi do odbiorcy. Posiadając umiejętność analizy odbiorcy pod kątem komunikatu, potrafi porozumieć się na różnych płaszczyznach społecznych i kulturowych, przyjmując odpowiednie zachowania i role jako nadawca komunikatu. S_K12 Student potrafi rozwiązać konflikt drogą negocjacji i mediacji. Potrafi stworzyć atmosferę sprzyjającą negocjacji poprzez zrozumienie odbiorcy i osiąganie porozumienia, zarówno w klasie szkolnej, jak i poza nią. I.K1 Student dba o kulturę wypowiedzi S_K01 Student potrafi wyznaczyć kierunki dalszej pracy w zakresie komunikacji interpersonalnej i negocjacji. Jest świadomy barier i najczęściej popełnianych błedów w procesie komunikacji i negocjacji. Docenia korzyści wypływające z prawidłowej komunikacji i efektów jakie można uzyskać poprzez aktywne słuchanie i zorientowanie na porozumienie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykłady i warsztaty Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń, obecność na zajęciach. 1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności. 2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach , praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Malinowska | |
Prowadzący grup: | Monika Malinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz mediacji i negocjacji. Będziemy zajmować się poszerzaniem takich zdolności i zachowań jak: budowanie autorytetu, asertywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, obrona przed manipulacją, perswazja, empatia i zrozumienie, umiejętność negocjacji. Warsztatowa forma zajęć ma na celu wyćwiczenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące tematy: • Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi. • Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji. • Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia • Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie. • Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia. • Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady techniki mówienia; ciało jako narzędzie do porozumiewania się • Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji i negocjacji. • Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy. |
|
Literatura: |
1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013 2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013 3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007 4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009. 5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008 6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008. 7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013. 8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012. 9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009 10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014. 11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013 12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018 13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018 14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008 15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015 17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012 18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016 19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019 20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, w razie konieczności mogą być przeprowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Malinowska | |
Prowadzący grup: | Monika Malinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz mediacji i negocjacji. Będziemy zajmować się poszerzaniem takich zdolności i zachowań jak: budowanie autorytetu, asertywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, obrona przed manipulacją, perswazja, empatia i zrozumienie, umiejętność negocjacji. Warsztatowa forma zajęć ma na celu wyćwiczenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące tematy: • Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi. • Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji. • Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia • Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie. • Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia. • Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady techniki mówienia; ciało jako narzędzie do porozumiewania się • Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji i negocjacji. • Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy. |
|
Literatura: |
1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013 2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013 3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007 4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009. 5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008 6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008. 7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013. 8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012. 9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009 10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014. 11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013 12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018 13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018 14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008 15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015 17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012 18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016 19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019 20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, w razie konieczności mogą być przeprowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.