Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna i umiejętności negocjacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IMKIUN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna i umiejętności negocjacyjne
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Po zakończeniu zajęć studenci posiadają wiedzę w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz negocjacji i mediacji

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz mediacji i negocjacji. Będziemy zajmować się poszerzaniem takich zdolności i zachowań jak: budowanie autorytetu, asertywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, obrona przed manipulacją, perswazja, empatia i zrozumienie, umiejętność negocjacji. Warsztatowa forma zajęć ma na celu wyćwiczenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje następujące tematy:

• Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi.

• Podstawowe zasady poprawnej komunikacji i wystąpień publicznych. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji.

• Etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej

• Etyka i estetyka wypowiedzi jako elementy kultury języka

• Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia

• Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie.

• Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia.

• Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady emisji głosu; ciało jako narzędzie do porozumiewania się

• Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji

i negocjacji.

• Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy.

Literatura:

1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013

2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013

3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007

4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009.

5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008

6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008.

7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013.

8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012.

9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009

10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014.

11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013

12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018

13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018

14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008

15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015

17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012

18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016

19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019

20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016

Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016

Efekty uczenia się:

I.W1

Student zna i rozumie pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej.

I.W2

Student zna zasady wystąpień publicznych.

I.W3

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki słowa oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.

I.W4/ I.2

Student potrafi tworzyć wypowiedzi zgodne z zasadami poprawności językowej, zna zagadnienia sprawności językowej oraz potrafi poprawnie używać języka polskiego.

I.W5/ I.3

Student zna podstawowe zasady emisji głosu i potrafi skutecznie je stosować.

S_W16

Student posiada wiedzę jak analizować grupy społecznych oraz zachodzące w nich relacje pod kątem dopasowania komunikatu.

S_W17

Student zna zasady i sposoby komunikacji interpersonalnej . Zna podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Wie jak dopasować komunikat do odbiorcy oraz określić cel komunikacji. Wie w jaki sposób wyrażać emocje

S_U20

Student potrafi przygotować wystąpienie ustne i publicznie się wypowiedzieć. Umie zastosować techniki mowy i wie jak przekazywać komunikat kanałem wzrokowym.

S_U22

Student potrafi zaprezentować własne pomysły, rozwiązania. Potrafi używać argumentów i przedstawić je zarówno w komunikacie informacyjnym , jak i perswazyjnym. Zna techniki budowania autorytetu i wiarygodności.

S_K04/ S_K05

Student świadomie dopasowuje treść merytoryczną oraz styl wypowiedzi do odbiorcy. Posiadając umiejętność analizy odbiorcy pod kątem komunikatu, potrafi porozumieć się na różnych płaszczyznach społecznych i kulturowych, przyjmując odpowiednie zachowania i role jako nadawca komunikatu.

S_K12

Student potrafi rozwiązać konflikt drogą negocjacji i mediacji. Potrafi stworzyć atmosferę sprzyjającą negocjacji poprzez zrozumienie odbiorcy i osiąganie porozumienia, zarówno w klasie szkolnej, jak i poza nią.

I.K1

Student dba o kulturę wypowiedzi

S_K01

Student potrafi wyznaczyć kierunki dalszej pracy w zakresie komunikacji interpersonalnej i negocjacji. Jest świadomy barier i najczęściej popełnianych błedów w procesie komunikacji i negocjacji. Docenia korzyści wypływające z prawidłowej komunikacji i efektów jakie można uzyskać poprzez aktywne słuchanie i zorientowanie na porozumienie

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: wykłady i warsztaty

Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń, obecność na zajęciach.

1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności.

2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach , praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Malinowska
Prowadzący grup: Monika Malinowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz mediacji i negocjacji. Będziemy zajmować się poszerzaniem takich zdolności i zachowań jak: budowanie autorytetu, asertywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, obrona przed manipulacją, perswazja, empatia i zrozumienie, umiejętność negocjacji. Warsztatowa forma zajęć ma na celu wyćwiczenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje następujące tematy:

• Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi.

• Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji.

• Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia

• Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie.

• Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia.

• Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady techniki mówienia; ciało jako narzędzie do porozumiewania się

• Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji

i negocjacji.

• Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy.

Literatura:

1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013

2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013

3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007

4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009.

5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008

6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008.

7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013.

8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012.

9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009

10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014.

11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013

12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018

13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018

14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008

15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015

17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012

18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016

19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019

20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016

Uwagi:

Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, w razie konieczności mogą być przeprowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE.

Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Malinowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz mediacji i negocjacji. Będziemy zajmować się poszerzaniem takich zdolności i zachowań jak: budowanie autorytetu, asertywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, obrona przed manipulacją, perswazja, empatia i zrozumienie, umiejętność negocjacji. Warsztatowa forma zajęć ma na celu wyćwiczenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje następujące tematy:

• Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi.

• Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji.

• Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia

• Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie.

• Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia.

• Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady techniki mówienia; ciało jako narzędzie do porozumiewania się

• Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji

i negocjacji.

• Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy.

Literatura:

1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013

2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013

3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007

4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009.

5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008

6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008.

7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013.

8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012.

9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009

10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014.

11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013

12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018

13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018

14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008

15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015

17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012

18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016

19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019

20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016

Uwagi:

Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, w razie konieczności mogą być przeprowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE.

Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)