Nauka języka niemieckiego specjalistycznego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMNJNSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka niemieckiego specjalistycznego 1 |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykorzystane metody: -Lernen durch Lehren, -gry i symulacje, -studium przypadku, -praca projektowa. Ewaluacja nabytych kompetencji poprzez: wykorzystanie oceny diagnostycznej na początku kursu (zdalnie), oceny kształtującej podczas kursu (zdalnie i stacjonarnie) oraz oceny globalnej na zakończenie kursu/semestru (stacjonarnie). Analiza potrzeb wykazuje konieczność uwzględnienia w kursie następujących intencji komunikacyjnych/gatunków tekstu: -rozmowa telefoniczna, -rozmowa kwalifikacyjna, -prezentacja, -dyskusja, -instruktaż, -umowa, -wypowiedzenie umowy, -opis grafiki, -organigram, -instrukcja obsługi, -sprawozdanie, -protokół, -referat, -zamówienie, -życiorys. Wymienione działania komunikacyjne i gatunki tekstu odnoszą się do następujących kręgów tematycznych: -budowa, -usługi opiekuńcze, -gastronomia, -fryzjerstwo/kosmetyka, -handel, -medycyna, -edukacja, -biuro, -turystyka/hotelarstwo, -logistyka/spedycja. |
Pełny opis: |
Kurs jest realizowany podczas dwóch semestrów w formie stacjonarnej. Ogólnym celem jest osiągnięcie przez uczestników poziomu kompetencji komunikacyjnej w zakresie języka niemieckiego, umożliwiającego pracę w charakterze nauczyciela tego języka dla potrzeb zawodowych. Zakłada się: -rozwój sprawności językowych w zakresie zorientowanym na specyficzne potrzeby studentów w ich przyszłej pracy zawodowej, -wybór tematów i zagadnień na podstawie analizy potrzeb aktualnego i przyszłego rynku pracy, -wybór jednostek leksykalnych i elementów gramatyki wiążących się z wybranymi tematami oraz -skupienie się na potrzebach komunikacyjnych użytkowników języka w środowisku zawodowym. Ze względu na specyficzne uwarunkowania grupy docelowej (przyszłych nauczycieli języków obcych) przewiduje się udział uczestników w bieżącym planowaniu kursu, w szczególności w zakresie: doboru szczegółowych celów kształcenia, szczegółowych treści, tekstów i form pracy. Stosowane podczas kursu ćwiczenia i zadania są skoncentrowane na podejściu zorientowanym na typowe gatunki tekstów oraz realizacji zadań i projektów zbliżonych do autentycznych. Ćwiczenia kursowe wykorzystują uczestniczące formy pracy zwielokrotniające czas interakcji, zawierają także istotny wkład uczących się. Istotne jest osadzenie działań w kontekście zawodowym. Ze względu na hybrydowy charakter kursu w części zdalnej, przeznaczonej do pracy samodzielnej, dominują ćwiczenia wspomagające nabywanie nowego słownictwa (w tym minirozmowy, ćwiczenia słowotwórcze, ćwiczenia powtórzeniowe i kategoryzacyjne) oraz ćwiczenia rozwijające kompetencję gramatyczną, oparte na podejści indukcyjnym (w tym ćwiczenia przedkomunikacyjne i imitacyjne). Podczas zajęć w sali przeważają ćwiczenia ukierunkowane na rozwój sprawności produktywnych, receptywnych i interakcyjnych. Ze względu na specyficzny kontekst kursu przygotowującego do działania zawodowego zostaną wykorzystane następujące metody: -Lernen durch Lehren, -gry i symulacje, -studium przypadku, -praca projektowa. Ewaluacja nabytych kompetencji zostanie przeprowadzona poprzez wykorzystanie oceny diagnostycznej na początku kursu (zdalnie), oceny kształtującej podczas kursu (zdalnie i stacjonarnie) oraz oceny globalnej na zakończenie kursu/semestru (stacjonarnie). Analiza potrzeb wykazuje konieczność uwzględnienia w kursie następujących intencji komunikacyjnych/gatunków tekstu: -rozmowa telefoniczna, -rozmowa kwalifikacyjna, -prezentacja, -dyskusja, -instruktaż, -umowa, -wypowiedzenie umowy, -opis grafiki, -organigram, -instrukcja obsługi, -sprawozdanie, -protokół, -referat, -zamówienie, -życiorys. Wymienione działania komunikacyjne i gatunki tekstu odnoszą się do następujących kręgów tematycznych: -budowa, -usługi opiekuńcze, -gastronomia, -fryzjerstwo/kosmetyka, -handel, -medycyna, -edukacja, -biuro, -turystyka/hotelarstwo, -logistyka/spedycja. |
Literatura: |
Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Anneliese (2017): Handbuch des fach- und berufsbezogenen Deutschunterrichts DaF, DaZ, CLIL. Berlin: Frank & Timme (Forum für Fachsprachen-Forschung, t. 141). Efing, Christian i Kiefer, Karl-Hubert (red.) (2017): Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung. Aktuelle Konzepte und Forschungsergebnisse. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften (Wissen - Kompetenz - Text, t. 12). Fearns, Anneliese; Buhlmann, Rosemarie (op. 2013): Technisches Deutsch für Ausbildung und Beruf. Lehr- und Arbeitsbuch. Haan-Gruiten: Verl. Europa-Lehrmittel. Gajewska, Elżbieta; Sowa, Magdalena (2014): LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Wydawnictwo Werset. Grucza, Sambor (2012): Fachsprachenlinguistik. Frankfurt, M., Berlin, Bern, Bruxelles, New York, NY, Oxford, Warszawa, Wien: Lang (Warschauer Studien zur Germanistik und zur angewandten Linguistik, Bd. 1). Kniffka, Gabriele; Roelcke, Thorsten (2016): Fachsprachenvermittlung im Unterricht. Paderborn: Ferdinand Schöningh (StandardWissen Lehramt, t. 4094). Liebaug, Bruno (2016): Wie spricht man in der Mathematik? Meckenheim: Verlag Liebaug-Dartmann. Liebaug, Bruno (2018): Wie spricht man in der Physik? Einführung in die Sprache der Physik an Beispielen aus Mechanik und Elektrizitätslehre. 1. Auflage. Meckenheim: Liebaug-Dartmann. Lippert-Burmester, Wunna; Lippert, Herbert (2014): Medizinische Fachsprache - leicht gemacht. Lehr- und Arbeitsbuch - Plus: Einführung in Medical English. 6., erw. Aufl. Stuttgart: Schattauer. Roche, Jörg i Drumm, Sandra (red.) (2018): Berufs-, Fach- und Wissenschaftssprachen. Didaktische Grundlagen. Tübingen: Narr Francke Attempto (Kompendium DaF/DaZ, t. 8). van Albert, Ruth (2018): Berufsfeld Altenpflege. Klett Verlag, Stuttgart van Albert, Ruth i in. (2016): Berufsfeld Küche . Klett Verlag, Stuttgart van Albert, Ruth i in. (2016): Berufsfeld Lager. Klett Verlag, Stuttgart van Albert, Ruth i in. (2017): Berufsfeld Reinigung. Klett Verlag, Stuttgart van Elten, Franziska i in. (2016): Berufsfeld BAU. Klett Verlag, Stuttgart Wolski, Przemysław; Engelbrecht, Liesbeth; (2020): Niemiecki w pracy: Produkcja = Deutsch im Beruf: Produktion. Warszawa: Poltext. Wolski, Przemysław; Engelbrecht, Liesbeth; Efing, Christian (2019): Niemiecki w pracy. Biuro = Deutsch im Beruf : Büro. Wydanie pierwsze. Warszawa: Wydawnictwo Poltext. Wolski, Przemysław; Zeaiter, Sabrina; Efing, Christian (2021): Niemiecki w pracy: Usługi= Deutsch im Beruf: Dienstleistungen. Warszawa: Poltext. oraz autentyczne teksty użytkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia K_W17 S_W22 w pogłębionym stopniu narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej K_W22 Umiejętności: absolwent potrafi S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku niemieckim K_U01 S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów K_U05 S_U15 stosować metody zintegrowanego kształcenia w zakresie języków obcych i przedmiotów niejęzykowych K_U15 S_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku niemieckim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski K_U17 S_U23 posługiwać się językiem niemieckim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej K_U23 S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu K_U25 Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym K_K05 S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zadania i ćwiczenia wykonywane na platformie 40% Test zaliczeniowy 40% Aktywny udział w zajęciach 20% Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Wolski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Wolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.