Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Od nowoczesności do ponowoczesności. Przemiany w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-ODNOWDOPONO-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Od nowoczesności do ponowoczesności. Przemiany w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku.
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o najważniejszych przemianach cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych, które miały wpływ na sposoby kształtowania się i funkcjonowania jednostki w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku.

Pełny opis:

W trakcie kursu studenci zapoznają się z procesami odpowiedzialnymi za przemiany społeczne i kulturowe w XX i XXI wieku. Omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:

- narodziny psychoanalizy

- powstanie kultury masowej i popkultury

- przejście od modernizmu do postmodernizmu

- bunt, kontrkultura lat 60-tych

- sekularyzacja

- konsumpcjonizm

- postkolonializm

- powstanie Internetu

Poprzez lekturę tekstów o charakterze socjologicznym, psychologicznym i kulturoznawczym, studenci uzyskują wiedzę na temat wybranych zjawisk społecznych i nurtów myślowych, które pojawiły się na przestrzeni ostatniego stulecia. Szczególny nacisk położony jest na sposób, w jaki omawiane zagadnienia wpłynęły na postrzeganie jednostek w społeczeństwie oraz na interakcje międzyludzkie. W rezultacie, studenci rozumieją zachowania, opinie i postawy charakterystyczne dla jednostek we współczesnych społeczeństwach zachodnich, potrafią wskazać ich źródła, oraz ideologiczne podstawy.

Literatura:

Bard, A., & Söderqvist, J. (2012). The futurica trilogy. Stockholm: Stockholm Text.

Bard, A. (2012). "The Internet Revolution." Keynote na NEXT Berlin Conference. https://www.youtube.com/watch?v=hRqvd2bo_OI

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i Symulacja. Warszawa: Sic!

Berger, P. (2005). Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Kraków: Nomos.

Curtis, A. (2002) "There is a Policeman Inside All Our Heads; He Must Be Destroyed" The Century of the Self – film dokumentalny BBC Two England, odcinek 3.

Foucault, M. (1993) Nadzorować i karać. Narodziny Więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.

Foucault, M. (1995) Historia Seksualności. Warszawa: Czytelnik.

Fromm, E. (2006). O sztuce miłości. Poznań: Rebis

Fromm, E. (2011). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik

Fromm, E. (2016). Zdrowe społeczeństwo. Kraków: vis-a-vis Etiuda

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. ”Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Giddens, A. (2007). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Horney, K. (1993). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis.

Jenkins, R. (2008). Social Identity. London & New York: Routledge.

Marchetti, G. (1989). "Action-Adventure as Ideology." w Cultural Politics in Contemporary America, Angus, I. H., & Jhally, S. (Eds.), 182–197. New York: Routlege, Chapman and Hall.

Marody, M. (2015). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Meyers, T. (2009). “Slavoj Žižek” w: Žižek. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej

Said, E. W. (1991). Orientalizm. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Szahaj, A. (1996). “Co to jest postmodernizm”. Ethos, vol. 33-34, s. 63-78.

Žižek, S. (2009). Przekleństwo Fantazji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 zna podstawowe cechy współczesnych jednostek i społeczeństw, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

K_W02 zna podstawowe procesy leżące u podstaw przemian społecznych i kulturowych w XX i XXI wieku

K_W03 zna podstawową terminologię dotyczącą nowoczesności, ponowoczesności, tożsamości jednostki, interakcji społecznych

Umiejętności:

K_U03 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przemian społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi systemami wartości i ideologiami

K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu rozpoznania motywów i wzorów ludzkich zachowań, stylów życia, głoszonych opinii

K_U10 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U11 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości

Kompetencje:

K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,

K_K02 dokonuje samooceny swoich kompetencji i wyznacza kierunki własnego rozwoju

K_K06 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem w społeczeństwie, poszukuje optymalnych rozwiązań

K_K10 cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych

Metody i kryteria oceniania:

Realizacja zadań na platformie do zdalnego nauczania (COME), aktywność, zaliczenie na ocenę pozytywną testów i zadań online.

Skala ocen:

90-100% - 5

75-89% - 4

60-74% - 3

0-59% - 2

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)