Od nowoczesności do ponowoczesności. Przemiany w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-ODNOWDOPONO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Od nowoczesności do ponowoczesności. Przemiany w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku. |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o najważniejszych przemianach cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych, które miały wpływ na sposoby kształtowania się i funkcjonowania jednostki w społeczeństwach zachodnich w XX i XXI wieku. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu studenci zapoznają się z procesami odpowiedzialnymi za przemiany społeczne i kulturowe w XX i XXI wieku. Omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia: - narodziny psychoanalizy - powstanie kultury masowej i popkultury - przejście od modernizmu do postmodernizmu - bunt, kontrkultura lat 60-tych - sekularyzacja - konsumpcjonizm - postkolonializm - powstanie Internetu Poprzez lekturę tekstów o charakterze socjologicznym, psychologicznym i kulturoznawczym, studenci uzyskują wiedzę na temat wybranych zjawisk społecznych i nurtów myślowych, które pojawiły się na przestrzeni ostatniego stulecia. Szczególny nacisk położony jest na sposób, w jaki omawiane zagadnienia wpłynęły na postrzeganie jednostek w społeczeństwie oraz na interakcje międzyludzkie. W rezultacie, studenci rozumieją zachowania, opinie i postawy charakterystyczne dla jednostek we współczesnych społeczeństwach zachodnich, potrafią wskazać ich źródła, oraz ideologiczne podstawy. |
Literatura: |
Bard, A., & Söderqvist, J. (2012). The futurica trilogy. Stockholm: Stockholm Text. Bard, A. (2012). "The Internet Revolution." Keynote na NEXT Berlin Conference. https://www.youtube.com/watch?v=hRqvd2bo_OI Baudrillard, J. (2005). Symulakry i Symulacja. Warszawa: Sic! Berger, P. (2005). Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Kraków: Nomos. Curtis, A. (2002) "There is a Policeman Inside All Our Heads; He Must Be Destroyed" The Century of the Self – film dokumentalny BBC Two England, odcinek 3. Foucault, M. (1993) Nadzorować i karać. Narodziny Więzienia. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia. Foucault, M. (1995) Historia Seksualności. Warszawa: Czytelnik. Fromm, E. (2006). O sztuce miłości. Poznań: Rebis Fromm, E. (2011). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik Fromm, E. (2016). Zdrowe społeczeństwo. Kraków: vis-a-vis Etiuda Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. ”Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Giddens, A. (2007). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Horney, K. (1993). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis. Jenkins, R. (2008). Social Identity. London & New York: Routledge. Marchetti, G. (1989). "Action-Adventure as Ideology." w Cultural Politics in Contemporary America, Angus, I. H., & Jhally, S. (Eds.), 182–197. New York: Routlege, Chapman and Hall. Marody, M. (2015). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Meyers, T. (2009). “Slavoj Žižek” w: Žižek. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Said, E. W. (1991). Orientalizm. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Szahaj, A. (1996). “Co to jest postmodernizm”. Ethos, vol. 33-34, s. 63-78. Žižek, S. (2009). Przekleństwo Fantazji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 zna podstawowe cechy współczesnych jednostek i społeczeństw, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W02 zna podstawowe procesy leżące u podstaw przemian społecznych i kulturowych w XX i XXI wieku K_W03 zna podstawową terminologię dotyczącą nowoczesności, ponowoczesności, tożsamości jednostki, interakcji społecznych Umiejętności: K_U03 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przemian społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi systemami wartości i ideologiami K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu rozpoznania motywów i wzorów ludzkich zachowań, stylów życia, głoszonych opinii K_U10 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U11 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości Kompetencje: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, K_K02 dokonuje samooceny swoich kompetencji i wyznacza kierunki własnego rozwoju K_K06 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem w społeczeństwie, poszukuje optymalnych rozwiązań K_K10 cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja zadań na platformie do zdalnego nauczania (COME), aktywność, zaliczenie na ocenę pozytywną testów i zadań online. Skala ocen: 90-100% - 5 75-89% - 4 60-74% - 3 0-59% - 2 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.