University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The 21 st century in Sweden: Language-Culture-Education

General data

Course ID: 4100-SZWXXIW-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The 21 st century in Sweden: Language-Culture-Education
Name in Polish: Szwecja w XXI wieku. Język-kultura-edukacja
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem wykładu jest 1. ogólne wprowadzenie do tematyki związanej ze fenomenem szwedzkiej kultury, z przemianami społecznymi i obyczajowymi Szwecji w 21. wieku. Elementy kultury rozważane będą w kontekście najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych. 2. zaznajomienie z charakterystycznymi dla współczesnej szwedzkiej kultury elementami tradycji i nowoczesności. 3. wskazanie na kierunki rozwoju w szwedzkiej kinematografii, w sztuce designu, w edukacji i w literaturze. 4. Zwrócenie uwagi na odbiór kultury szwedzkiej w Polsce i na polsko-szwedzkie relacje w 21. wieku.

Short description: (in Polish)

Przedmiotem cyklu wykładów jest zwrócenie uwagi na:

1. przemiany, które dokonują się w sferze zjawisk kultury ( film, design, muzyka) i edukacji w dzisiejszej Szwecji

2. status języka szwedzkiego we współczesnym społeczeństwie szwedzkim

3. rolę nauczania języka szwedzkiego jako języka obcego w kształceniu kompetencji interkulturowych i w rozwijaniu polsko-szwedzkiej współpracy w dziedzinie oświaty, ekologii i nauki

4. zagadnienie migracji i wielokulturowości.

5. Status społeczny kobiet.

6. Problematykę polsko- szwedzkich stosunków i zmieniających się narodowych stereotypów.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem cyklu wykładów jest zwrócenie uwagi na:

1. Przemiany, które dokonują się w sferze języka, kultury i edukacji w dzisiejszej Szwecji

2. Status języka szwedzkiego we współczesnym społeczeństwie szwedzkim

3. Rolę nauczania języka szwedzkiego jako języka obcego w kształceniu kompetencji interkulturowych i w rozwijaniu polsko-szwedzkiej współpracy w dziedzinie oświaty, ekologii i nauki

4. Zagadnienie migracji i wielokulturowości

5. Status społeczny kobiet

6. Problematykę polsko- szwedzkich stosunków i zmieniających się narodowych stereotypów.

Wychodząc od ogólnej charakterystyki języka szwedzkiego i cech odróżniających go od innych języków skandynawskich, wyjaśnione zostaną słowa i pojęcia wskazujące na wyróżniki kultury szwedzkiej i ich tożsamościowe znaczenie. Kwestie te rozpatrywane będą także na przykładzie tekstów literackich i filmów w 21. wieku, języka debat w mediach publicznych i w mediów społecznościowych.

Zagadnienie edukacji, poprzedzone wprowadzeniem do szwedzkiego modelu nauczania, zaprezentowane zostanie w oparciu o wybrane podręczniki do języka szwedzkiego.

Tematy wykładów:

1. Szwecja w przeszłości i dzisiaj. Najważniejsze wydarzenia historyczne i społeczne, wybitne osobistości świata polityki i kultury.

2. Regiony, miasta, struktura ludnościowa i mniejszości etniczne.

3. Szwedzka kultura pamięci w 20. i w 21 wieku.

4. Szwedzka definicja innowacyjności i wynalazczości.

5. Szwedzcy laureaci Nagrody Nobla w dziedzinie literatury.

6. Ruchy społeczne ( np. szwedzki ruch abstynencji, idea folkhemmet) i ich wpływ na współczesne przemiany obyczajowo-społeczne.

7. Emigracja Szwedów do USA, szwedzcy reemigranci i dzisiejsi migranci w Szwecji.

8. Współczesna szwedzka kinematografia i jej najważniejsze tematy.

9. Wybitni szwedzcy reżyserzy filmowi. Ingvara Bergmana, Jan Troell, Ruben Östlund i in.

10. Szwedzki design. Ekologiczne projekty największych firm szwedzkich.

11. Szwedzka muzyka ludowa i jej wpływ na muzykę współczesną.

12. Szwedzki feminizm a problematyka równości i statusu społecznego kobiet we współczesnej szwedzkiej literaturze i w mediach społecznościowych.

13. Współczesna szwedzka szkoła, różne modele edukacji i nauka języków obcych.

14. Szwedzkie uniwersytety ludowe i ich miejsce w systemie szwedzkiego szkolnictwa.

15. Szwecja i Polska we wspólnej Europie.

Bibliography: (in Polish)

Kjell Albin Abrahamson, Toamsz Jastrun i inni (red.), (1999): Szwecja-Polska: Lata rywalizacji i przyjaźni, Stockholm.

Zenon Ciesielski (2016): Dzieje kultury skandynawskiej, tom1, tom.2, Marpress Gdańsk.

Ryszard M. Czarny i in.(red.), (2001): Szwecja – Polska we wspólnej Europie, Warszawa.

Ewa Teodorowicz-Hellman(2004): Polsko-szwedzkie kontakty literackie. Studia o literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa.

Natalia Kołaczek(2017): I cóż, żę o Szwecji, Poznań.

Lars O. Lagerkvist (2002): Historia Szwecji, przekład H. Thylwe, Instytut Szwedzki, Stockholm.

Krystyna Molęda (2015): Szwedzi. Ciepło na Północy, Warszawa.

Witold Nowicki (1973): Szwedzki Polityka Obyczaje, Warszawa.

Tadeusz Szczepański (2007): Zwierciadło Bergmana, Gdańsk.

Katarzyna Tubylewicz i Agata Diduszko-Zyglewska ( red.) (2015): Szwecja czyta. Polska czyta, Warszawa.

Katarzyna Tubylewicz (2019)p; Sztokholm. Miasto, które tętni ciszą. Warszawa

Na wykładach będą także podawane linki do związanych z tematem wykładu stron internetowych

Learning outcomes: (in Polish)

Przyswojenie najważniejszych faktów z dziedziny życia kulturalnego, społecznego i obyczajowego współczesnej Szwecji w nawiązaniu do historii nordyckiego kraju w 20. i w 21. wieku.

Kognitywne oraz praktyczne zastosowanie wiedzy o współczesnych zjawiskach kultury, przeobrażeniach społecznych i o literaturze szwedzkiej.

Umiejętność korzystania z materiałów o Szwecji w opracowywaniu indywidualnych projektów.

Zdolność zastosowania nabytej wiedzy w dalszej nauce i jej różnych dyscyplinach oraz w karierze zawodowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład jest połączony z częścią konwersatoryjną , w której przedyskutowane zostaną różne ujęcia i sposoby interpretowania podjętych kwestii i tematów.

Warunkiem uzyskania zaliczenia na ocenę jest przedstawienie w formie pisemnej projektu (ok.4 strony, minimum) opracowanego w nawiązaniu do tematu i w porozumieniu z wykładowcą. Temat będzie można wybrać z listy zagadnień przedstawionych na początku semestru.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
E-learning course, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Grażyna Szewczyk
Group instructors: Grażyna Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
E-learning course - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
E-learning course, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Grażyna Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
E-learning course - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)