The 21 st century in Sweden: Language-Culture-Education
General data
Course ID: | 4100-SZWXXIW-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The 21 st century in Sweden: Language-Culture-Education |
Name in Polish: | Szwecja w XXI wieku. Język-kultura-edukacja |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem wykładu jest 1. ogólne wprowadzenie do tematyki związanej ze fenomenem szwedzkiej kultury, z przemianami społecznymi i obyczajowymi Szwecji w 21. wieku. Elementy kultury rozważane będą w kontekście najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych. 2. zaznajomienie z charakterystycznymi dla współczesnej szwedzkiej kultury elementami tradycji i nowoczesności. 3. wskazanie na kierunki rozwoju w szwedzkiej kinematografii, w sztuce designu, w edukacji i w literaturze. 4. Zwrócenie uwagi na odbiór kultury szwedzkiej w Polsce i na polsko-szwedzkie relacje w 21. wieku. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem cyklu wykładów jest zwrócenie uwagi na: 1. przemiany, które dokonują się w sferze zjawisk kultury ( film, design, muzyka) i edukacji w dzisiejszej Szwecji 2. status języka szwedzkiego we współczesnym społeczeństwie szwedzkim 3. rolę nauczania języka szwedzkiego jako języka obcego w kształceniu kompetencji interkulturowych i w rozwijaniu polsko-szwedzkiej współpracy w dziedzinie oświaty, ekologii i nauki 4. zagadnienie migracji i wielokulturowości. 5. Status społeczny kobiet. 6. Problematykę polsko- szwedzkich stosunków i zmieniających się narodowych stereotypów. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem cyklu wykładów jest zwrócenie uwagi na: 1. Przemiany, które dokonują się w sferze języka, kultury i edukacji w dzisiejszej Szwecji 2. Status języka szwedzkiego we współczesnym społeczeństwie szwedzkim 3. Rolę nauczania języka szwedzkiego jako języka obcego w kształceniu kompetencji interkulturowych i w rozwijaniu polsko-szwedzkiej współpracy w dziedzinie oświaty, ekologii i nauki 4. Zagadnienie migracji i wielokulturowości 5. Status społeczny kobiet 6. Problematykę polsko- szwedzkich stosunków i zmieniających się narodowych stereotypów. Wychodząc od ogólnej charakterystyki języka szwedzkiego i cech odróżniających go od innych języków skandynawskich, wyjaśnione zostaną słowa i pojęcia wskazujące na wyróżniki kultury szwedzkiej i ich tożsamościowe znaczenie. Kwestie te rozpatrywane będą także na przykładzie tekstów literackich i filmów w 21. wieku, języka debat w mediach publicznych i w mediów społecznościowych. Zagadnienie edukacji, poprzedzone wprowadzeniem do szwedzkiego modelu nauczania, zaprezentowane zostanie w oparciu o wybrane podręczniki do języka szwedzkiego. Tematy wykładów: 1. Szwecja w przeszłości i dzisiaj. Najważniejsze wydarzenia historyczne i społeczne, wybitne osobistości świata polityki i kultury. 2. Regiony, miasta, struktura ludnościowa i mniejszości etniczne. 3. Szwedzka kultura pamięci w 20. i w 21 wieku. 4. Szwedzka definicja innowacyjności i wynalazczości. 5. Szwedzcy laureaci Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. 6. Ruchy społeczne ( np. szwedzki ruch abstynencji, idea folkhemmet) i ich wpływ na współczesne przemiany obyczajowo-społeczne. 7. Emigracja Szwedów do USA, szwedzcy reemigranci i dzisiejsi migranci w Szwecji. 8. Współczesna szwedzka kinematografia i jej najważniejsze tematy. 9. Wybitni szwedzcy reżyserzy filmowi. Ingvara Bergmana, Jan Troell, Ruben Östlund i in. 10. Szwedzki design. Ekologiczne projekty największych firm szwedzkich. 11. Szwedzka muzyka ludowa i jej wpływ na muzykę współczesną. 12. Szwedzki feminizm a problematyka równości i statusu społecznego kobiet we współczesnej szwedzkiej literaturze i w mediach społecznościowych. 13. Współczesna szwedzka szkoła, różne modele edukacji i nauka języków obcych. 14. Szwedzkie uniwersytety ludowe i ich miejsce w systemie szwedzkiego szkolnictwa. 15. Szwecja i Polska we wspólnej Europie. |
Bibliography: |
(in Polish) Kjell Albin Abrahamson, Toamsz Jastrun i inni (red.), (1999): Szwecja-Polska: Lata rywalizacji i przyjaźni, Stockholm. Zenon Ciesielski (2016): Dzieje kultury skandynawskiej, tom1, tom.2, Marpress Gdańsk. Ryszard M. Czarny i in.(red.), (2001): Szwecja – Polska we wspólnej Europie, Warszawa. Ewa Teodorowicz-Hellman(2004): Polsko-szwedzkie kontakty literackie. Studia o literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa. Natalia Kołaczek(2017): I cóż, żę o Szwecji, Poznań. Lars O. Lagerkvist (2002): Historia Szwecji, przekład H. Thylwe, Instytut Szwedzki, Stockholm. Krystyna Molęda (2015): Szwedzi. Ciepło na Północy, Warszawa. Witold Nowicki (1973): Szwedzki Polityka Obyczaje, Warszawa. Tadeusz Szczepański (2007): Zwierciadło Bergmana, Gdańsk. Katarzyna Tubylewicz i Agata Diduszko-Zyglewska ( red.) (2015): Szwecja czyta. Polska czyta, Warszawa. Katarzyna Tubylewicz (2019)p; Sztokholm. Miasto, które tętni ciszą. Warszawa Na wykładach będą także podawane linki do związanych z tematem wykładu stron internetowych |
Learning outcomes: |
(in Polish) Przyswojenie najważniejszych faktów z dziedziny życia kulturalnego, społecznego i obyczajowego współczesnej Szwecji w nawiązaniu do historii nordyckiego kraju w 20. i w 21. wieku. Kognitywne oraz praktyczne zastosowanie wiedzy o współczesnych zjawiskach kultury, przeobrażeniach społecznych i o literaturze szwedzkiej. Umiejętność korzystania z materiałów o Szwecji w opracowywaniu indywidualnych projektów. Zdolność zastosowania nabytej wiedzy w dalszej nauce i jej różnych dyscyplinach oraz w karierze zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład jest połączony z częścią konwersatoryjną , w której przedyskutowane zostaną różne ujęcia i sposoby interpretowania podjętych kwestii i tematów. Warunkiem uzyskania zaliczenia na ocenę jest przedstawienie w formie pisemnej projektu (ok.4 strony, minimum) opracowanego w nawiązaniu do tematu i w porozumieniu z wykładowcą. Temat będzie można wybrać z listy zagadnień przedstawionych na początku semestru. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KINT
TU W TH FR |
Type of class: |
E-learning course, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Grażyna Szewczyk | |
Group instructors: | Grażyna Szewczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
E-learning course - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KINT
TU W TH FR |
Type of class: |
E-learning course, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Grażyna Szewczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
E-learning course - Grading |
Copyright by University of Warsaw.