Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Manifest Destiny and U.S. Foreign Policy (Manifest Destiny a polityka zagraniczna USA)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW224
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Manifest Destiny and U.S. Foreign Policy (Manifest Destiny a polityka zagraniczna USA)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Wykłady monograficzne na studiach II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu wydarzeń w obszarze amerykańskiej polityki zagranicznej, w kontekście historycznym i współczesnym. Powinien interesować się koncepcjami i ideowymi założeniami kształtującymi amerykańską wizję roli USA w świecie.

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

W połowie XIX wieku koncepcja “manifest destiny” (tzw. „objawionego przeznaczenia”) zelektryzowała Stany Zjednoczone, skupiając uwagę dziennikarzy, intelektualistów i władz państwowych, oraz determinując kształt dyskursu na temat amerykańskiego rozwoju, polityki wewnętrznej i zagranicznej USA. Ideologia ta rozkwitała, gdy Amerykanie poszerzali granice terytorialne swojego państwa w XIX wieku, a także w istotny sposób tłumaczyła i zapewniała legitymizację dla decyzji politycznych z zakresu polityki zagranicznej USA, w tym szczególnie w odniesieniu do polityki ekspansjonistycznej/interwencjonistycznej z przełomu XIX i XX wieku.

Celem kursu jest analiza roli jaką ideologia „manifest destiny” i wyrastająca z niej idea „misji” amerykańskiej, odegrały w kształtowaniu amerykańskiej polityki zagranicznej oraz legitymizacji działań USA na arenie międzynarodowej.

Pełny opis:

W połowie XIX wieku koncepcja “manifest destiny” (tzw. „objawionego przeznaczenia”) zelektryzowała Stany Zjednoczone, skupiając uwagę dziennikarzy, intelektualistów i władz państwowych, oraz determinując kształt dyskursu na temat amerykańskiego rozwoju, polityki wewnętrznej i zagranicznej USA. Ideologia ta rozkwitała, gdy Amerykanie poszerzali granice terytorialne swojego państwa w XIX wieku, a także w istotny sposób tłumaczyła i zapewniała legitymizację dla decyzji politycznych z zakresu polityki zagranicznej USA, w tym szczególnie w odniesieniu do polityki ekspansjonistycznej/interwencjonistycznej z przełomu XIX i XX wieku.

Celem kursu jest analiza roli jaką ideologia „manifest destiny” i wyrastająca z niej idea „misji” amerykańskiej, odegrały w kształtowaniu i tłumaczeniu amerykańskiej polityki zagranicznej.

W tym celu będziemy analizować korzenie nastrojów ekspansjonistycznych w amerykańskiej polityce zagranicznej w XIX wieku oraz badać politykę amerykańską w wieku XX poprzez idee zawarte w ideologii „manifest destiny”, w tym w odniesieniu do „Zimnej Wojny” i okresu bezpośrednio po jej zakończeniu. Będziemy także poszukiwać współczesnych odnośników „objawionego przeznaczenia” w decyzjach dot. amerykańskiej polityki zagranicznej w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku.

Po ukończeniu kursu studenci będą rozumieli sposób myślenia Amerykanów o własnej tzw. „odpowiedzialności moralnej w świecie oraz to jak to poczucie/przeświadczenie wpływa na decyzje rządu amerykańskiego w odniesieniu do polityki zagranicznej w kontekście historycznym i współczesnym. Studenci będą także rozumieli złożoność amerykańskiego postrzegania własnych relacji ze światem, co jest kluczowe dla pracy analitycznej w obszarze współczesnej polityki międzynarodowej.

Literatura:

Adams, Brooks, The Law of Civilization and Decay, An Essay on History, Swan Sonnenschein and Co. Lim. London 1895.

Anti-Imperialist Reader. A Documentary History of Anti-Imperialism in the United States, vol. I Philip S. Foner and Richard C. Winchester (eds.), Holmes & Meier Publishers, Inc., New York, London 1984.

Bartkiewicz-Godlewska, Justyna, Amerykańskie Przeznaczenie. Rola Frontier i Manifest Destiny w polityce zagranicznej USA 1898-1921, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2019.

Current, Richard N. and John A. Garraty (eds.), Words That Made American History, vol. I, Little Brown and Company, Boston & Toronto 1965.

Graebner, Norman A., Manifest Destiny, Bobbs-Merrill Company, Indianapolis and New York 1968.

Heidler, David S., Jeanne T. Heidler, Manifest Destiny, Greenwood Press, Westport, CT. 2003.

Hietala, Thomas R., Manifest Design. American Exceptionalism and Empire, Cornell University Press, Ithaca and London 2003.

Hofstadter, Richard and Beatrice K. Hofstadter, Great Issues in American History. From Reconstruction to the Present Day, 1864-1981, Vintage Books, A Division of Random House, New York 1982.

LaFeber, Walter, The American Age. United States at Home and Abroad since 1750, WW Norton & Company, New York, London, 1989.

Lipset, Seymour Martin, American Exceptionalism. A Double-Edged Sword, W.W. Norton & Company, New York 1997.

Mahan, Alfred T. and Charles Beresford, „Possibilities of an Anglo-Saxon Reunion”, w: The North American Review (październik 1893 r.).

Merk, Frederick, Manifest Destiny and Mission in American History, Alfred A. Knopf, New York 1970.

Parafianowicz, Halina, „Exceptionalism of America: Some Reflections”, w: Białostockie Teki Historyczne, vol. 9 (2011), s. 213-224.

The Penguin Book of Twentieth – Century Speeches, Brian McArtur (ed.), Penguin Books, London 1999.

Scott, James Brown, President Wilson’s Foreign Policy. Messages, Addresses, Papers, Oxford University Press, New York, 1918.

Stephanson, Anders, Manifest Destiny, American Expansion and the Empire of Right, Hill and Wang, New York 2000.

Strong, Josiah, Our Country. Its Possible Future and Its Present Crisis, The Baker & Taylor Co. New York 1893.

Turner, Frederick Jackson, Frontier in American History, RE. Krieger Pub. Co., Huntington, NY 1975.

Williams, William Appleman, The Shaping of American Diplomacy: Reading and Documents in American Foreign Relations 1750-1955, Rand McNally, Chicago 1964.

Zakaria, Fareed, From Wealth to Power. The Unusual Origins of American World Role, Princeton University Press, Princeton New Jersey 1999.

Zimmermann, Warren, First Great Triumph,. How Five Americans Made Their Country a World Power, Farrar, Straus and Giroux, New York 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student posiada wiedzę na temat źródeł i znaczenia politycznego koncepcji Manifest Destiny i jej zwolenników;

- Identyfikuje elementy koncepcji MD i ich obecność w dyskursie o polityce zagranicznej w kontekście historycznym i współczesnym;

- Posiada pogłębioną wiedzę na temat koncepcji MD, jej obecności w polityce zagranicznej USA oraz jej skali oddziaływania na kręgi polityczne.

Umiejętności:

- Student samodzielnie analizuje poszczególne elementy składowe koncepcji MD, identyfikuje je w retoryce i praktyce politycznej USA;

- Analizuje intencje uczestników sfery polityki zagranicznej w debacie na temat amerykańskiej polityki zagranicznej w odniesieniu do koncepcji MD.

Kompetencje:

- Student poszerza wiedzę na temat idei kształtujących politykę zagraniczną USA;

- Dzieli się wiedzą z innymi poprzez prezentację i udział w dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę:

- test pisemny (50%);

- prezentacja na zajęciach (20%)

- praca pisemna/esej (20%)

- udział w dyskusji (10%)

Skala ocen:

55-64% = 3

65-74% = 3,5

75-84% = 4

85-94% = 4,5

95-100% = 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bartkiewicz-Godlewska
Prowadzący grup: Justyna Bartkiewicz-Godlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład monograficzny - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)