Mass Production of the Senses: Hollywood and Modernity (Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego: Hollywood i nowoczesność)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0081-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Mass Production of the Senses: Hollywood and Modernity (Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego: Hollywood i nowoczesność) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs analizuje pojęcia nowoczesności i modernizmu oraz ich powiązania z historią kina amerykańskiego. Omówiony zostanie zarówno sposób, w jaki Hollywood tematyzowało modernizację (urbanizację, rozwój korporacyjnej Ameryki i kultury konsumpcyjnej), jak i fakt, że samo kino było nowoczesnym wynalazkiem, zdolnym do odzwierciedlenia doświadczenia nowoczesności. Przeanalizujemy formalne i kulturowe aspekty kilku kluczowych filmów reprezentujących „wernakularny modernizm” – pojęcie wprowadzone przez Miram Bratu Hansen. |
Pełny opis: |
Jaką rolę odegrało kino w kształtowaniu współczesnych Stanów Zjednoczonych? W jaki sposób filmy hollywoodzkie – masowo produkowana sztuka, która osiągnęła globalną popularność – pomogły zdefiniować ciągle zmieniające się znaczenie „amerykańskości”? Kurs analizuje pojęcia nowoczesności i modernizmu oraz ich powiązania z historią kina amerykańskiego. Omówiony zostanie zarówno sposób, w jaki Hollywood tematyzowało modernizację (urbanizację, rozwój korporacyjnej Ameryki i kultury konsumpcyjnej), jak i fakt, że samo kino było nowoczesnym wynalazkiem, zdolnym do oddania doświadczenia nowoczesności. Przeanalizujemy formalne i kulturowe aspekty szeregu kluczowych filmów krótko- i pełnometrażowych, w tym "Jeszcze wyżej", "Wschód słońca", "Jestem zbiegiem", "Dzisiejsze czasy", "Podwójne ubezpieczenie", "Północ północny zachód", "Ojciec chrzestny", "Sieć", "Taksówkarz" i "Wilk z Wall Street" (lista może ulec zmianie). Koncepcja „wernakularnego modernizmu” Miriam Bratu Hansen pomoże nam zrozumieć, jak kino amerykańskie stworzyło nowy, ważny język zdolny do wyrażania zachwytów i niepokojów szybko rozwijającego się społeczeństwa. |
Literatura: |
Belton, John. American Cinema/American Culture. New York: McGraw-Hill, 2012. Berman, Marshall. All That Is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity. New York: Penguin Books, 1988. Caddoo, Cara. Envisioning Freedom: Cinema and the Building of Modern Black Life. Cambridge and London: Harvard University Press, 2014. Charney, Leo and Vanessa R. Schwartz, eds. Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1995. Corrigan, Timothy, Patricia White and Meta Mazaj, eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin's, 2011. Doherty, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930–1934. New York: Columbia University Press, 1999. Friedberg, Anne. Window Shopping: Cinema and the Postmodern. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1993. Gledhill, Christine and Linda Williams, eds. Reinventing Film Studies. London: Arnold, 2000. Grant, Barry Keith, ed. Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press, 2012. Lewis, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle Over Censorship Created the Modern Film Industry. New York: NYU Press, 2002. Pomerance, Murray, ed. Cinema and Modernity. New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2006. Sklar, Robert. Movie-Made America: A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Book, 1994. Whissel, Kristen. Picturing American Modernity: Traffic, Technology, and the Silent Cinema. Durham and London: Duke University Press, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: 1. WIEDZA - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą kina, historii i kultury amerykańskiej XX wieku; - rozumie język filmu - potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy „gramatyki” kina amerykańskiego jako sztuki narracyjnej rozwijającej się w wielokulturowym społeczeństwie; - rozumie specyfikę amerykańskiego przemysłu filmowego jako gałęzi narodowej gospodarki oraz zna podstawowe zasady prawa autorskiego; - zna kluczowe terminy i teorie z obszaru amerykańskiego filmoznawstwa - zna najważniejsze filmy hollywoodzkie oraz ich interpretacje. 2. UMIEJĘTNOŚCI - umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi i stosować je w analizie filmu; - potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do kina amerykańskiego; - potrafi powiązać kino hollywoodzkie z procesami społecznymi i kulturowymi zachodzącymi w Stanach Zjednoczonych oraz z dominującymi w społeczeństwie systemami normatywnymi; - umie przygotowywać i wygłaszać prezentacje poświęcone historii kina amerykańskiego z użyciem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz filmoznawczej terminologii w języku angielskim; - potrafi przeprowadzić kwerendę oraz zaplanować i napisać pracę akademicką w zakresie filmoznawstwa amerykanistycznego. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusjach; - jest otwarty/a na rozmaite i poparte argumentami, krytyczne interpretacje konkretnych filmów, a także na różne wizje kultury i społeczeństwa USA; - potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu, aby formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Od studentów/ek wymagam regularnego przygotowywania się do zajęć (oglądanie filmów, czytanie lektur), obecności na zajęciach i udziału w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności), przygotowania prezentacji w grupach oraz napisania eseju końcowego. Ocena z zajęć zależy od ocen cząstkowych za: 1) aktywny udział w zajęciach – w 20% 2) prezentację w grupach – 30% 3) projekt końcowy (analiza wybranego filmu) - 50% Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów): • ponad 95% – 5! • 86-95% – 5 • 81-85% – 4+ • 76-80% – 4 • 70-75% – 3+ • 60-69% – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Smoliński | |
Prowadzący grup: | Sebastian Smoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.