Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mass Production of the Senses: Hollywood and Modernity (Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego: Hollywood i nowoczesność)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0081-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mass Production of the Senses: Hollywood and Modernity (Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego: Hollywood i nowoczesność)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs analizuje pojęcia nowoczesności i modernizmu oraz ich powiązania z historią kina amerykańskiego. Omówiony zostanie zarówno sposób, w jaki Hollywood tematyzowało modernizację (urbanizację, rozwój korporacyjnej Ameryki i kultury konsumpcyjnej), jak i fakt, że samo kino było nowoczesnym wynalazkiem, zdolnym do odzwierciedlenia doświadczenia nowoczesności. Przeanalizujemy formalne i kulturowe aspekty kilku kluczowych filmów reprezentujących „wernakularny modernizm” – pojęcie wprowadzone przez Miram Bratu Hansen.

Pełny opis:

Jaką rolę odegrało kino w kształtowaniu współczesnych Stanów Zjednoczonych? W jaki sposób filmy hollywoodzkie – masowo produkowana sztuka, która osiągnęła globalną popularność – pomogły zdefiniować ciągle zmieniające się znaczenie „amerykańskości”? Kurs analizuje pojęcia nowoczesności i modernizmu oraz ich powiązania z historią kina amerykańskiego. Omówiony zostanie zarówno sposób, w jaki Hollywood tematyzowało modernizację (urbanizację, rozwój korporacyjnej Ameryki i kultury konsumpcyjnej), jak i fakt, że samo kino było nowoczesnym wynalazkiem, zdolnym do oddania doświadczenia nowoczesności. Przeanalizujemy formalne i kulturowe aspekty szeregu kluczowych filmów krótko- i pełnometrażowych, w tym "Jeszcze wyżej", "Wschód słońca", "Jestem zbiegiem", "Dzisiejsze czasy", "Podwójne ubezpieczenie", "Północ północny zachód", "Ojciec chrzestny", "Sieć", "Taksówkarz" i "Wilk z Wall Street" (lista może ulec zmianie). Koncepcja „wernakularnego modernizmu” Miriam Bratu Hansen pomoże nam zrozumieć, jak kino amerykańskie stworzyło nowy, ważny język zdolny do wyrażania zachwytów i niepokojów szybko rozwijającego się społeczeństwa.

Literatura:

Belton, John. American Cinema/American Culture. New York: McGraw-Hill, 2012.

Berman, Marshall. All That Is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity. New York: Penguin Books, 1988.

Caddoo, Cara. Envisioning Freedom: Cinema and the Building of Modern Black Life. Cambridge and London: Harvard University Press, 2014.

Charney, Leo and Vanessa R. Schwartz, eds. Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1995.

Corrigan, Timothy, Patricia White and Meta Mazaj, eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin's, 2011.

Doherty, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930–1934. New York: Columbia University Press, 1999.

Friedberg, Anne. Window Shopping: Cinema and the Postmodern. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1993.

Gledhill, Christine and Linda Williams, eds. Reinventing Film Studies. London: Arnold, 2000.

Grant, Barry Keith, ed. Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press, 2012.

Lewis, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle Over Censorship Created the Modern Film Industry. New York: NYU Press, 2002.

Pomerance, Murray, ed. Cinema and Modernity. New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2006.

Sklar, Robert. Movie-Made America: A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Book, 1994.

Whissel, Kristen. Picturing American Modernity: Traffic, Technology, and the Silent Cinema. Durham and London: Duke University Press, 2008.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

1. WIEDZA

- posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą kina, historii i kultury amerykańskiej XX wieku;

- rozumie język filmu - potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy „gramatyki” kina amerykańskiego jako sztuki narracyjnej rozwijającej się w wielokulturowym społeczeństwie;

- rozumie specyfikę amerykańskiego przemysłu filmowego jako gałęzi narodowej gospodarki oraz zna podstawowe zasady prawa autorskiego;

- zna kluczowe terminy i teorie z obszaru amerykańskiego filmoznawstwa

- zna najważniejsze filmy hollywoodzkie oraz ich interpretacje.

2. UMIEJĘTNOŚCI

- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi i stosować je w analizie filmu;

- potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do kina amerykańskiego;

- potrafi powiązać kino hollywoodzkie z procesami społecznymi i kulturowymi zachodzącymi w Stanach Zjednoczonych oraz z dominującymi w społeczeństwie systemami normatywnymi;

- umie przygotowywać i wygłaszać prezentacje poświęcone historii kina amerykańskiego z użyciem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz filmoznawczej terminologii w języku angielskim;

- potrafi przeprowadzić kwerendę oraz zaplanować i napisać pracę akademicką w zakresie filmoznawstwa amerykanistycznego.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusjach;

- jest otwarty/a na rozmaite i poparte argumentami, krytyczne interpretacje konkretnych filmów, a także na różne wizje kultury i społeczeństwa USA;

- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu, aby formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.

Metody i kryteria oceniania:

Od studentów/ek wymagam regularnego przygotowywania się do zajęć (oglądanie filmów, czytanie lektur), obecności na zajęciach i udziału w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności), przygotowania prezentacji w grupach oraz napisania eseju końcowego.

Ocena z zajęć zależy od ocen cząstkowych za:

1) aktywny udział w zajęciach – w 20%

2) prezentację w grupach – 30%

3) projekt końcowy (analiza wybranego filmu) - 50%

Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów):

• ponad 95% – 5!

• 86-95% – 5

• 81-85% – 4+

• 76-80% – 4

• 70-75% – 3+

• 60-69% – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Smoliński
Prowadzący grup: Sebastian Smoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)