Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

From Franklin to the Great Resignation. American Concepts of Work (Od Franklina do Wielkiej Rezygnacji. Amerykańskie koncepcje pracy)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH195
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: From Franklin to the Great Resignation. American Concepts of Work (Od Franklina do Wielkiej Rezygnacji. Amerykańskie koncepcje pracy)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Amerykanie są znani ze swojej etyki pracy. Jednak, po pandemii COVID-19 wielu młodych pracowników w USA zdecydowało sie porzucić swoją pracę, co zostało ochrzczone mianem Wielkiej Rezygnacji. Poczas kursu będziemy omawiać to zjawisko i jego przyczyny, opierając się na analizie zmian w amerykańskim koncepcie pracy, które zachodzą od połowy XX wieku do dziś. Poddamy dyskusji krytykę osłabienia protestanckiej etyki pracy, przeanalizujemy takie fenomeny jak rezygnację z wzięcia udziału w wyścigu szczurów przez część Generacji X, postulat płacy za pracę gospodyń domowych, obecne warunki pracy, zmiany na rynku pracy związane ze sztuczną inteligencją, idee społeczeństwa bez przymusu pracy, opartą na gwarantowanym dochodzie podstawowym.

Pełny opis:

Kurs przedstawia zmiany w idei pracy, które zaszły w USA w XX i XXI wieku. Zaczniemy od analizy protestanckiej etyki pracy , która stanowi fundament amerykańskiego społeczeństwa. Kolejne spotkania są poświęcone przykładom odejścia od protestanckiej etyki pracy, takim jak ten zauważony przez Bella i inny uosabiany przez przedstawicieli Generacji X i ich rezygnację z udziału w wyścigu szczurów. Inna część kursu mówi o postulacie płacy za pracę gospodyń domowych, który, jeśli zrealizowany, dałby wielu osobom możliwość rezygnacji z pracy zarobkowej (Cox i Federici) oraz argumentom przeciw temu postulatowi (Davis). Kilka następnych spotkań dotyczy charakteru i warunków pracy w neoliberalizmie (Frank, Sennet, Standing, Greaber). Ostatni temat w ramach tej części zajęć omawia fenomen Wielkiej Rezygnacji.

Ostatnia część kursu porusza ideę gwarantowanego dochodu podstawowego i społeczeństwa bez przymusu pracy. Temat ten otwiera zagadnienie Sztucznej Inteligencji i jej wpływu na rynek pracy ( Ford, Chase). Omówimy również Post-work Manifesto ( Manifest Post-pracowy) wysuwany przez działaczy związkowych (Aronowitz) krytykę etyki pracy Kathi Weeks i jej omówienie produktywizmu, a także argumenty Martina Forda za koniecznością rozwijania nowego paradygmatu ekonomicznego, który nie obejmuje przymusu pracy. Koncepcja gwarantowanego dochodu podstawowego będzie nam towarzyszyła na wielu spotkaniach.

Lektury kursowe to teksty socjologiczne, kulturoznawcze, publicystyczne i literackie.

Kurs jest dedykowany osobom zainteresowanym zmianami na zachodnim rynku pracy (zwłaszcza w USA) i transgresją tradycyjnej amerykanskiej organizacji społeczeństwa.

Aby ukończyć kurs, osoby w nim uczestniczące muszą przedstawić prezentację, a także napisać 3 krótkie teksty, w tym dwie 2-3-stronnicowe wypowiedzi na poruszane na zajeciach tematy oraz 4-5-stronicowy esej końcowy.

Literatura:

Aronowitz, Stanley, Dawn Esposito,Wiliam DiFazio, and Margaret Yard.1998.

„The Post-Work Manifesto." In Post-Work:The Wages of Cybernation ,edited by Stanley Aronowitz and Jonathan Cutler, 31-80.New York: Routledge

Bell, Daniel. 1976. The Cultural Contradictions of Capitalism. New Yor

Coupland, Douglas. 1991. Generation X: Tales for an Accelerated Culture

Cox, Nicole and Silvia Federici.1975 „Counter-Planning from the Kitchen. Wages for Housework. A Perspective on Capital and the Left.” NY: Falling Wall Press.

Chase, Calum (ed.). 2019. Stories from 2045. Artificial Intelligence and the Future of Work. ESC publishing ( selected 2 short stories)

Davis, Angela. 1981. „The Approaching Obsolescence of Housework: A Working-Class Perspective”. Women, Race and Class: New York: Vintage,

Graeber, David. 2018. Bullshit Jobs. Penguin. - fragments

Ford, Martin. „Super-Intelligence and the Singularity” in Rise of the Robots. Technology and the Threat of a Jobless Future. Basic Books.

Frank, Thomas. 2000. „Casual Day, U.S.A”. In One Market under God.

Ravenelle, A. J., & Kowalski, K. C. (2023). “It’s Not Like Chasing Chanel:” Spending Time, Investing in the Self, and Pandemic Epiphanies. Work and Occupations, 50(2), 284–309. https://doi.org/10.1177/07308884221125246

Richard Sennet. 2000. The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. W. W. Norton & Company (chapters: „Drift”, „Flexible”, „The Work Ethic”)

Guy Standing. 2011. The Precariat: The New Dangerous Class. ( chapters: 1 & 3)

Weeks, Kathi. 2011 The Problem with Work: Feminism, Marxism, Antiwork Politics and Postwork Imaginaries. Duke University Press. ( „Introduction” and „Mapping the Work Ethic”).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Osoby uczestniczące w zajęciach znają protestancką etykę pracy, jej krytykę, przykłady przekroczenia tej etyki, charakter i warunki pracy w neoliberalizmu, ideę bezwarunkowego dochodu podstawowego.

Umiejętności

Osoby uczestniczące w kursie będą potrafiły obronić swój punkt widzenia na zmiany zachodzące w amerykańskiej koncepcji pracy opartej na etyce protestanckiej oraz uzasadnić swoją opinię na temat podstawowego dochodu gwarantowanego i społeczeństwa bez przymusu pracy.

Umiejętności społeczne

Osoby uczestniczące debatują z oponentami w sposób kulturalny i przedstawiają swoją opinię publicznie.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania

- udział w zajęciach: 20% oceny końcoewej

- prezentacja - 30% oceny końcowej

- 2- stronicowe wypowiedzi pisemne na omawiane zagadnienia: Płeć i praca ( po 5 spotkaniu) 10%; Elastyczność ( po 11 spotkaniu) - 10%

- 4-5 stron na jeden z podanych tematów - 30% oceny końcowej

Tradycyjna etyka pracy w USA dzisiaj

Społeczeństwo bez przymusu pracy

Studentki i studenci mogą zaproponować inny temat eseju końcowego.

Skala ocen: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Gąsiorowska
Prowadzący grup: Halina Gąsiorowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)