University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Women’s rights in Polish territories in XIXth and XXIth centuries. History and modern times.

General data

Course ID: 6600-02/2019-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Women’s rights in Polish territories in XIXth and XXIth centuries. History and modern times.
Name in Polish: Prawa kobiet na ziemiach polskich w XIX - XXI w. Historia i współczesność.
Organizational unit: (in Polish) Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych tematyką praw kobiet i historią ruchów feministycznych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie zmian w prawie tyczącym kobiet od XIX w. do współczesności na tle analizy zjawisk społecznych i politycznych, które miały wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu ukazanie zmian i ewolucji w prawie tyczącym kobiet od XIX wieku do współczesności na tle analizy zjawisk społecznych, które maja wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych. W związku z tym uczestnicy konwersatorium analizować będą nie tylko źródła stricte prawne (kodeksy, ustawy etc), ale też źródła prasowe, literackie, ikonograficzne, korzystając z różnych metodologii. Wszystkie tematy odnoszone też będą do współczesnych problemów kobiet i ciągle funkcjonujących stereotypów wiodących z historycznej tradycji.

Bibliography: (in Polish)

1. M. Bogucka, Gorsza płeć. Warszawa, 2005.

2. Równe prawa, nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 2000

3. Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000 (tam art.: Ramy prawne zarobkowania kobiet w KP w XIX i na pocz XX w. na tle porównawczym, Praca zarobkowa kobiet etc)

4. Kobieta i edukacja na ziemiach polskich. Zbiór studiów pod red. Anny Żarnowskiej i A. Szwarca. T.II cz.1, 2 Warszawa 1995;

5. Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca

6. Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000

7. Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX w. red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 1990

8. Górnicka – Boratyńska A., Chcemy całego życia. Antologia tekstów feministycznych z lat 1870 – 1939. Warszawa 1999 (II wyd. 2108)

9. Górnicka – Boratyńska A., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863 – 1939) Izabelin 2001 (II wyd. 2018)

10. Kowalczyk Anna, Brakująca połowa dziejów. Krótka historia kobiet na ziemiach polskich. Warszawa 2018

11. L. Petrażycki, O prawa kobiet, Lwów 1909

12. M. Wierzbicka, Rozwój samoświadomości kobiet na przełomie XVIII i XIX w. Początki imperatywu kształcenia się. (Katedra, 1, 2001)

13. B. Czajecka, Z domu w szeroki świat. Droga kobiet do niezależności w zaborze austriackim w l. 1890 – 1914. Kraków 1990

14. J. Hulewicz, Sprawa wyższego wykształcenia kobiet w Polsce w wieku XIX. Kraków 1939.

15. Antologia współczesnych tekstów feministycznych: Nikt nie rodzi się kobietą. Wybór, wstęp i tłumaczenie: Teresa Hołówka, Warszawa 1982.

16. Partnerka, matka, opiekunka. Status Kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX w. red. K. Jakubiak. Bydgoszcz 2000

17. Wawrzykowska – Wierciochowa D., Od prządki do kosmonautki. Warszawa 1963

18. Kałwa D., Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej, Kraków 2001.

19. Fuszara M., Kobiety w polityce, Warszawa 2006

20. 20 lat zmian. Raport. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989 – 2009. oprac. A. Czerwińska, J. Piotrowska, Warszawa 2009.

21. Magdalena Gawin, Spór o równouprawnienie kobiet (1864 – 1919) Warszawa 2015

22. A. Urbanik – Kopeć, Anioł w domu, mrówka w fabryce, Warszawa 2018

23. Kuciel – Frydryszak Joanna, Służące do wszystkiego, Warszawa 2018

24. Centrum Praw Kobiet https://cpk.org.pl/

25. inne pozycje monograficzne wskazane na zajęciach.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu student / studentka:

W zakresie wiedzy:

1. posiada wiedzę o pozycji prawnej kobiety w wieku XIX – XX

2. posiada wiedzę o uwarunkowaniach prawnych rozwoju ruchów emancypacyjnych i feministycznych

3. posiada wiedzę o współczesnych problemach prawnych kobiet i próbach ich rozwiązywania

UMIEJĘTNOŚCI:

Potrafi:

4. widzieć prawo jako element szeroko rozumianej kultury społecznej.

5. samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium

6. Wyciągać wnioski dotyczące omawianych zagadnień z tekstów prawniczych i nie-prawniczych

7. analizować problemy polskie na tle porównawczym i zaproponować rozwiązania.

8. Rozumieć znaczenie analizy historycznej w ujęciu nie-prezentystycznym.

POSTAWY

9. analizuje i ocenia rozwiązania prawne dotyczące kobiet, aktywnie włączając się w dyskusję nad nimi.

10. w dyskusjach szanuje poglądy innych wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób

11. rozumie konieczność podnoszenia kultury prawnej społeczeństwa

12. docenia walory pracy w grupie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji.

Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%).

Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego, umiejętność posługiwania się aparatem naukowym (przypisy, bibliografia)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)