The Making and Changing of Constitution - Challenges and Experiences
General data
Course ID: | 6600-03/2019-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The Making and Changing of Constitution - Challenges and Experiences |
Name in Polish: | Stanowienie i zmiana konstytucji – wyzwania i doświadczenia |
Organizational unit: | (in Polish) Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ukończenie I roku studiów licencjackich lub I roku jednolitych studiów magisterskich. Konwersatorium adresowane jest nie tylko do studentów prawa, lecz do szerokiego grona osób zainteresowanych filozofią prawa oraz polityki, w szczególności w obszarze zagadnień konstytucyjnych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omówione zostaną problemy teoretyczne i praktyczne wyzwania związane z procesem stanowienia i zmiany konstytucji w demokracji konstytucyjnej, znaczenia konstytucji dla demokratycznej wspólnoty politycznej, kryteriów przesądzających o legitymizacji tego aktu, uprawnień do prawomocnego stanowienia norm konstytucyjnych, statusu władzy konstytuującej (ustrojodawczej), procesu stanowienia/zmiany konstytucji, formalnych/materialnych ograniczeń tego procesu i ich uzasadnienia w wartościach demokratycznych lub idei rządów prawa. Wskazane problemy podjęte zostaną z perspektywy teorii i filozofii prawa i filozofii polityki. Refleksji poddane zostaną najnowsze doświadczenia w zakresie stanowienia lub zmiany konstytucji w kręgu europejskiej kultury prawnej, a także uwarunkowania i przyczyny sukcesów, jak i niepowodzeń w stanowieniu norm konstytucyjnych. W kontekście porównawczym osadzone zostaną także polskie doświadczenia z uchwaleniem i zmianą konstytucji po 1989 r. |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć podjęte zostaną następujące zagadnienia: 1. Aksjologiczne podstawy zasady konstytucjonalizmu a wartości demokratyczne. 2. Rola konstytucji w demokratycznej wspólnocie politycznej. Warunki legitymizacji konstytucji. 3. Geneza pojęcia władzy konstytuującej: pouvoir constituant i pouvoir constitué w myśli J. E. Sieyèsa. 4. Liberalne i nieliberalne odczytania charakteru władzy ustrojodawczej – między teorią konstytucyjną C. Schmitta a H. Kelsena. 5. Rozróżnienie między pierwotną i wtórną władzą ustrojodawczą oraz jego ustrojowe konsekwencje: zmiana konstytucji a zmiany w konstytucji. 6. Formalna a nieformalna zmiana konstytucji. Koncepcja „momentu konstytucyjnego” Bruce’a Ackermana 7. Modele zmiany konstytucji – stanowienie i zmiana konstytucji w perspektywie porównawczej. 8. Rola postanowień niezmienialnych (klauzul wieczystych) w procesie zmiany konstytucji. 9. Zmiana konstytucji a tożsamość konstytucyjna państwa – zagadnienie domniemanych zakazów zmiany konstytucji. Problem niekonstytucyjnych poprawek do konstytucji. 10. Kontrola konstytucyjności procesu zmiany konstytucji 11. Rola instytucji demokracji bezpośredniej w procesie stanowienia lub zmiany konstytucji. Problem populizmu konstytucyjnego. 12. Analiza procesu uchwalenia konstytucji z 1997 r. 13. Najnowsze doświadczenia europejskich reform konstytucyjnych. Analiza procesu zmiany konstytucji w wybranych demokracjach konstytucyjnych. 14. Analiza dyskursu publicznego wokół projektów zmiany konstytucji w Polsce. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura będzie przekazywana uczestnikom sukcesywnie, z odpowiednim wyprzedzeniem. W ramach literatury podstawowej dla omawianego zagadnienia wskazać można: Ackerman B., We the People: Foundations, Harvard University Press 1991; Alexander L., Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press 2001; Arendt H., O rewolucji, Czytelnik, Warszawa 2003; Cern K., Jak rozumieć rolę konstytucji we współczesnym społeczeństwie demokratycznym?, Studia Prawno-Ekonomiczne 2016, t. 101; Corrias L., Populism in a Constitutional Key: Constituent Power, Popular Sovereignty and Constitutional Identity, European Constitutional Law Review 2016, vol. 12; Kaleta J. K., Władza konstytuująca jako przedmiot badań nauk prawnych, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna 2018 nr 1; Kaleta J. K., Ograniczenia władzy ustrojodawczej w demokracji konstytucyjnej, Państwo i Prawo 2018 nr 12; Laughlin M., Walker N., The paradox of constitutionalism : constituent power and constitutional form, Oxford University Press 2007; Loughlin M., The Concept of Constituent Power, European Journal of Political Theory 2014, vol. 13(2); Negri A., Insurgencies. Constituent Power and the Modern State, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 2009; Rosanvallon P., Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011; Roznai Y., Unconstitutional constitutional amendments. The limits of amendment power, Oxford University Press, Oxford 2017; Schmitt Carl, Nauka o konstytucji, Fundacja Świętego Mikołaja, Redakcja „Teologii Politycznej” Warszawa 2013; Sieyès J.E., Czym jest stan trzeci? Esej o przywilejach, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016; Tamanaha B.Z., On the Rule of Law. History, Politics, Theory, Cambridge University Press 2004. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student zdobędzie następujące umiejętności: W zakresie wiedzy: - identyfikacja aksjologicznych fundamentów współczesnych demokracji konstytucyjnych; - rola oraz warunki legitymizacji konstytucji w ustroju demokratycznym; - identyfikacja formalnych i materialnych ograniczeń procesu stanowienia i zmiany konstytucji. W zakresie umiejętności społecznych: - dostrzeganie znaczenia problemu legitymizacji konstytucji dla funkcjonowania porządku prawnego; - identyfikowanie konfliktu wartości leżących u podstaw przyjmowanych rozwiązań ustrojowych w zakresie stanowienia i zmiany konstytucji; - zdolność do krytycznej analizy procesu zmiany konstytucji z punktu widzenia źródeł i granic jego uprawomocnienia; - zdolność rozpoznania, jakie rodzaje argumentów są lub mogą być wykorzystane w sporach na temat warunków stanowienia norm konstytucyjnych, a także z jakich przekonań, założeń bądź presupozycji wynika sięgnięcie po określone racje w sporze; - zdolność do racjonalnego argumentowania na rzecz własnego stanowiska w analizowanych sporach oraz odróżnienia własnych poglądów od konkurencyjnych stanowisk; - świadomość znaczenia swojego udziału w dyskursie konstytucyjnym; - świadomość odpowiedzialności za podnoszenie poziomu kultury prawnej i politycznej w zakresie spraw publicznych omawianych na zajęciach; - dostrzeżenie wartości otwartej, krytycznej dyskusji wokół spraw publicznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Istotą prowadzonych zajęć jest odrzucenie wiedzy pamięciowej na rzecz zrozumienia problemów z zakresu filozofii prawa, nauki o państwie oraz prawa konstytucyjnego. Zasadniczym elementem zajęć będzie dyskusja wokół wybranych tekstów lub opracowań poświęconych problematyce stanowienia lub zmiany konstytucji. Teksty wybrane i udostępnione studentom będę wymagały samodzielnej i wnikliwej lektury oraz własnej interpretacji. Przedmiotem oceny będzie umiejętność rekonstrukcji opisowych i normatywnych argumentów formułowanych przez zwolenników i przeciwników określonych poglądów oraz ufundowanych na nich rozwiązań instytucjonalnych, a także zdolność samodzielnego formułowania poglądów i precyzyjnego ich uzasadniania, podważania argumentów przeciwnych. Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), aktywności na zajęciach oraz pracy pisemnej. Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy: bibliografia, rzetelność naukowa, znajomość literatury przedmiotu, umiejętność formułowania problemów badawczych oraz dokonywania samodzielnej oceny materiałów źródłowych. |
Copyright by University of Warsaw.