University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Making and Changing of Constitution - Challenges and Experiences

General data

Course ID: 6600-03/2019-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The Making and Changing of Constitution - Challenges and Experiences
Name in Polish: Stanowienie i zmiana konstytucji – wyzwania i doświadczenia
Organizational unit: (in Polish) Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Ukończenie I roku studiów licencjackich lub I roku jednolitych studiów magisterskich.

Konwersatorium adresowane jest nie tylko do studentów prawa, lecz do szerokiego grona osób zainteresowanych filozofią prawa oraz polityki, w szczególności w obszarze zagadnień konstytucyjnych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć omówione zostaną problemy teoretyczne i

praktyczne wyzwania związane z procesem stanowienia i zmiany

konstytucji w demokracji konstytucyjnej, znaczenia konstytucji dla

demokratycznej wspólnoty politycznej, kryteriów przesądzających

o legitymizacji tego aktu, uprawnień do prawomocnego

stanowienia norm konstytucyjnych, statusu władzy konstytuującej

(ustrojodawczej), procesu stanowienia/zmiany konstytucji,

formalnych/materialnych ograniczeń tego procesu i ich

uzasadnienia w wartościach demokratycznych lub idei rządów

prawa. Wskazane problemy podjęte zostaną z perspektywy teorii i

filozofii prawa i filozofii polityki. Refleksji poddane zostaną

najnowsze doświadczenia w zakresie stanowienia lub zmiany

konstytucji w kręgu europejskiej kultury prawnej, a także

uwarunkowania i przyczyny sukcesów, jak i niepowodzeń w

stanowieniu norm konstytucyjnych. W kontekście porównawczym

osadzone zostaną także polskie doświadczenia z uchwaleniem i

zmianą konstytucji po 1989 r.

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć podjęte zostaną następujące zagadnienia:

1. Aksjologiczne podstawy zasady konstytucjonalizmu a wartości demokratyczne.

2. Rola konstytucji w demokratycznej wspólnocie politycznej. Warunki legitymizacji konstytucji.

3. Geneza pojęcia władzy konstytuującej: pouvoir constituant i pouvoir constitué w myśli J. E. Sieyèsa.

4. Liberalne i nieliberalne odczytania charakteru władzy ustrojodawczej – między teorią konstytucyjną C. Schmitta a H. Kelsena.

5. Rozróżnienie między pierwotną i wtórną władzą ustrojodawczą oraz jego ustrojowe konsekwencje: zmiana konstytucji a zmiany w konstytucji.

6. Formalna a nieformalna zmiana konstytucji. Koncepcja „momentu konstytucyjnego” Bruce’a Ackermana

7. Modele zmiany konstytucji – stanowienie i zmiana konstytucji w perspektywie porównawczej.

8. Rola postanowień niezmienialnych (klauzul wieczystych) w procesie zmiany konstytucji.

9. Zmiana konstytucji a tożsamość konstytucyjna państwa – zagadnienie domniemanych zakazów zmiany konstytucji. Problem niekonstytucyjnych poprawek do konstytucji.

10. Kontrola konstytucyjności procesu zmiany konstytucji

11. Rola instytucji demokracji bezpośredniej w procesie stanowienia lub zmiany konstytucji. Problem populizmu konstytucyjnego.

12. Analiza procesu uchwalenia konstytucji z 1997 r.

13. Najnowsze doświadczenia europejskich reform konstytucyjnych. Analiza procesu zmiany konstytucji w wybranych demokracjach konstytucyjnych.

14. Analiza dyskursu publicznego wokół projektów zmiany konstytucji w Polsce.

Bibliography: (in Polish)

Literatura będzie przekazywana uczestnikom sukcesywnie, z odpowiednim wyprzedzeniem. W ramach literatury podstawowej dla omawianego zagadnienia wskazać można:

Ackerman B., We the People: Foundations, Harvard University Press 1991;

Alexander L., Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press 2001;

Arendt H., O rewolucji, Czytelnik, Warszawa 2003;

Cern K., Jak rozumieć rolę konstytucji we współczesnym społeczeństwie demokratycznym?, Studia Prawno-Ekonomiczne 2016, t. 101;

Corrias L., Populism in a Constitutional Key: Constituent Power, Popular Sovereignty and Constitutional Identity, European Constitutional Law Review 2016, vol. 12;

Kaleta J. K., Władza konstytuująca jako przedmiot badań nauk prawnych, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna 2018 nr 1;

Kaleta J. K., Ograniczenia władzy ustrojodawczej w demokracji konstytucyjnej, Państwo i Prawo 2018 nr 12;

Laughlin M., Walker N., The paradox of constitutionalism : constituent power and constitutional form, Oxford University Press 2007;

Loughlin M., The Concept of Constituent Power, European Journal of Political Theory 2014, vol. 13(2);

Negri A., Insurgencies. Constituent Power and the Modern State, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 2009;

Rosanvallon P., Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011;

Roznai Y., Unconstitutional constitutional amendments. The limits of amendment power, Oxford University Press, Oxford 2017;

Schmitt Carl, Nauka o konstytucji, Fundacja Świętego Mikołaja, Redakcja „Teologii Politycznej” Warszawa 2013;

Sieyès J.E., Czym jest stan trzeci? Esej o przywilejach, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016;

Tamanaha B.Z., On the Rule of Law. History, Politics, Theory, Cambridge University Press 2004.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student zdobędzie następujące umiejętności:

W zakresie wiedzy:

- identyfikacja aksjologicznych fundamentów współczesnych demokracji konstytucyjnych;

- rola oraz warunki legitymizacji konstytucji w ustroju demokratycznym;

- identyfikacja formalnych i materialnych ograniczeń procesu stanowienia i zmiany konstytucji.

W zakresie umiejętności społecznych:

- dostrzeganie znaczenia problemu legitymizacji konstytucji dla funkcjonowania porządku prawnego;

- identyfikowanie konfliktu wartości leżących u podstaw przyjmowanych rozwiązań ustrojowych w zakresie stanowienia i zmiany konstytucji;

- zdolność do krytycznej analizy procesu zmiany konstytucji z punktu widzenia źródeł i granic jego uprawomocnienia;

- zdolność rozpoznania, jakie rodzaje argumentów są lub mogą być wykorzystane w sporach na temat warunków stanowienia norm konstytucyjnych, a także z jakich przekonań, założeń bądź presupozycji wynika sięgnięcie po określone racje w sporze;

- zdolność do racjonalnego argumentowania na rzecz własnego stanowiska w analizowanych sporach oraz odróżnienia własnych poglądów od konkurencyjnych stanowisk;

- świadomość znaczenia swojego udziału w dyskursie konstytucyjnym;

- świadomość odpowiedzialności za podnoszenie poziomu kultury prawnej i politycznej w zakresie spraw publicznych omawianych na zajęciach;

- dostrzeżenie wartości otwartej, krytycznej dyskusji wokół spraw publicznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Istotą prowadzonych zajęć jest odrzucenie wiedzy pamięciowej na rzecz zrozumienia problemów z zakresu filozofii prawa, nauki o państwie oraz prawa konstytucyjnego. Zasadniczym elementem zajęć będzie dyskusja wokół wybranych tekstów lub opracowań poświęconych problematyce stanowienia lub zmiany konstytucji. Teksty wybrane i udostępnione studentom będę wymagały samodzielnej i wnikliwej lektury oraz własnej interpretacji.

Przedmiotem oceny będzie umiejętność rekonstrukcji opisowych i normatywnych argumentów formułowanych przez zwolenników i przeciwników określonych poglądów oraz ufundowanych na nich rozwiązań instytucjonalnych, a także zdolność samodzielnego formułowania poglądów i precyzyjnego ich uzasadniania, podważania argumentów przeciwnych.

Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), aktywności na zajęciach oraz pracy pisemnej. Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy: bibliografia, rzetelność naukowa, znajomość literatury przedmiotu, umiejętność formułowania problemów badawczych oraz dokonywania samodzielnej oceny materiałów źródłowych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)