Looking for identity. Polish intelligentsia after 1989.
General data
Course ID: | 6600-04/2019-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Looking for identity. Polish intelligentsia after 1989. |
Name in Polish: | W poszukiwaniu tożsamości - czyli o polskiej inteligencji po 1989 roku |
Organizational unit: | (in Polish) Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zainteresowanie tematem. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest refleksja nad funkcjonowaniem grupy, będącej spadkobiercą etosu polskiej inteligencji i próba określenia jej roli we współczesnej Polsce. Rola i miejsce inteligencji jest różnie postrzegane i oceniane w kontekście zmian politycznych, gospodarczych i społecznych. W wyniku zajęć i spotkań uczestnicy projektu winni móc podjąć refleksję i dokonać samookreślenia swojej roli i płynącej z niej zobowiązań we współczesnym społeczeństwie obywatelskim. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia będą się odbywać wedle następującej listy zagadnień: 1. Pytania badawcze, które można sformułować, źródła i ich specyfika dla wskazanego okresu. 2. Najważniejsze wydarzenia polityczne i ich znaczenie dla funkcjonowania i roli społecznej inteligencji: („Karnawał Solidarności”, Stan wojenny i jego konsekwencje, Obrady Okrągłego Stołu, Upadek muru berlińskiego, pierwszy niekomunistyczny rząd za żelazną kurtyną). 3. Tadeusz Mazowiecki i jego dziedzictwo. Pojednanie z Niemcami. 4. Kultura polska w obliczu transformacji (Zdradzone przymierze kultury narodowej z widownią, odejście od klasyki romantycznej, czy „zmierzch romantyzmu”?) 5. Edukacja obywatelska: zaniedbania i konsekwencje 6. Działalność NGO i III sektor. Społeczeństwo obywatelskie 7. Ojcobójstwa autorytetów. 8. Nowe pokolenia: JP2, mp3 , millenialsów 9. Zwrot konserwatywny w polityce i kulturze 10. „Autorytecie wróć”. Co nam zostało - ocena? Wzorzec? Antywzorzec? 11. Współczesna polityka historyczna a etos polskiej inteligencji W trakcie zajęć wykorzystywane będą różne źródła: m. in. teksty prawnicze (konstytucje), prasa, źródła literackie, film, spektakle teatralne. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa literatura przedmiotu. Lista uzupełniana będzie trakcie zajęć, w zależności od zainteresowań studentów. 1. Dzieje inteligencji polskiej do r. 1918, red. J. Jedlicki t. I M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750 – 1831, t. II J. Jedlicki, Błędne koło 1832 – 1864; t III M. Micińska, Inteligencja na rozdrożach 1864 – 1918, Warszawa 2008. 2. Czy zmierzch inteligencji? Dyskusja na łamach dziennika Rzeczpospolita r. 2000. http://niniwa22.cba.pl/index-kultura.htm#3 3. Piotr Kulas, Inteligenckość zaprzeczona. Etos i tożsamość młodych inteligenckich elit. Warszawa 2017. (tamże obszerna bibliografia) 4. Inteligencja w Polsce : specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia? / pod red. Henryka Domańskiego. Warszawa. 2008 5. Jarosław Kuisz, Koniec pokoleń podległości. Młodzi Polacy, liberalizm i przyszłość państwa. Warszawa 2018 6. https://www.skwerwolnosci.eu/a/2017-10-27/syndrom-inteligenckiej-hegemonii-debata-forum-przyszlosci-kultury-2017/ 7. Marta Fik Autorytecie wróć? Warszawa 1997 8. Marta Fik, Kultura polska po Jałcie, Warszawa 1991 9. Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014 (wybrane rozdziały), Kraków 2016 10. Głosy wolności. 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej, red. i oprac. S. Kuśmierczyk, S. Zawiśliński, Warszawa 2007 11. Dobrochna Dabert, Kino moralnego niepokoju: wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003. 12. A. Krajewski, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975-1980), Warszawa 2004. 13. Joanna Kr akowska, Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2018 14. 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, red. Dorota Jarżabek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek, Kraków 2010 15. Marcin Wicha, Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Kraków 2017 16. Aleksandra Boćkowska, Można wybierać, 4 czerwca 1989 Wołowiec 2019 17. Adam Strzembosz. Między prawem a sprawiedliwością. Rozmawia Stanisław Zakroczymski. Warszawa 2017 18. Tadeusz Mazowiecki, Rok 1989 i lata następne. Warszawa 2012 19. Witold Bereś, Krzysztof Burnetko, Marek Edelman. Życie. Po prostu. Warszawa 2008 20. Adam Michnik, W poszukiwaniu utraconego sensu. Warszawa 2007 21. "Umrzeć za Gdańsk. 12 rozmów o Pawle Adamowiczu, wolności i magii Gdańska". 12 wywiadów T. Lisa. Warszawa 2019 ( Donald Tusk, Aleksander Hall, Magdalena Adamowicz, Stefan Chwin, Lech Wałęsa, ojciec Ludwik Wiśniewski, Bogdan Borusewicz, Paweł Huelle, Aleksandra Dulkiewicz, Antoni Pawlak, Piotr Adamowicz, Jacek Karnowski). |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA. Studentka/student posiada wiedzę o: 1. Metodach analizy różnorodnych źródeł wykorzystywanych w trakcie zajęć. 2. Historii polskiej inteligencji i jej roli we współczesnej Polsce UMIEJĘTNOŚCI: studentka/student potrafi - samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium - Wyciągać wnioski dotyczące zależności miedzy różnymi tekstami źródłowymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Studentka/student potrafi: - w dyskusjach szanuje poglądy innych; wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób - docenia walory pracy w grupie. - potrafi podjąć refleksję i dokonać samookreślenia swojej roli i płynącej z niej zobowiązań we współczesnym społeczeństwie obywatelskim. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji. Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%). Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: przygotowanie bibliografii, umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego. |
Copyright by University of Warsaw.