(in Polish) Ćwiczenia terenowe wykopaliskowe na stanowisku Muyu Muyu (Peru)
General data
Course ID: | 7700-CWTMM-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Ćwiczenia terenowe wykopaliskowe na stanowisku Muyu Muyu (Peru) |
Organizational unit: | (in Polish) Centrum Badań Andyjskich Uniwersytetu Warszawskiego |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
9.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ze względu na warunki środowiskowe i kulturowe (wysokogórskie, lokalne społeczności wiejskie) prowadzona będzie rozmowa kwalifikacyjna, której wynik będzie podstawą do przyjęcia. Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat archeologii i kultur archeologicznych Ameryki Południowej oraz władać językiem hiszpańskim w stopniu co najmniej podstawowym. Przedmiot oferowany dla wszystkich studentów UW (w szczególności dla studentów Wydziału Archeologii, gdzie praktyki terenowe stanowią obowiązkową część programu). |
Mode: | Field classes |
Short description: |
(in Polish) Oferowane praktyki terenowe obejmują udział w wykopaliskach na stanowisku wysokogórskim Muyu Muyu (Peru), umożliwiając studentom zapoznanie się z metodami prowadzenia badań archeologicznych w Andach. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia terenowe obejmują udział w pracach wykopaliskowych realizowanych na stanowisku Muyu Muyu (południowe Peru, region Arequipa) przez Centrum Badań Andyjskich UW we współpracy z Universidad Católica de Santa María w Arequipie. Muyu Muyu, położone na wysokości około 3300 m n.p.m. stanowi interesujący przykład inkaskiego wysokogórskiego ośrodka ceremonialnego. W okresie Horyzontu Późnego (XV-XVI w.) mieścił się tam najprawdopodobniej główny regionalny ośrodek kultu i wyrocznia pobliskiego wulkanu Solimana. Według kroniki Cristobala de Albornoz wyrocznia Solimany miała zostać przez Inków odbudowana lub przebudowana na gruncie istniejącego tam wcześniej ośrodka, co sugeruje, iż stanowisko posiada najprawdopodobniej dłuższą historię sięgającą przynajmniej Późnego Okresu Przejściowego. W obrębie samego kompleksu Muyu Muyu możemy zaobserwować stosunkowo dobrze zachowaną kamienną architekturę o charakterze ceremonialnym oraz funeralnym, zaś w bezpośredniej bliskości stanowiska zlokalizowane są liczne pochówki w płytkich grotach skalnych. Poza pozostałościami związanymi z kulturą Inków, na stanowisku notuje się także artefakty późniejsze, datowane na okres kolonialny. W ramach odbywanych praktyk wykopaliskowych, poza nabyciem podstawowych umiejętności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem archeologicznych prac wykopaliskowych, studenci będą mieli okazję zaznajomić się ze specyfiką prowadzenia wykopalisk wysokogórskich w Andach. Studenci wezmą udział w wytyczaniu wykopów i użytkowaniu aparatury pomiarowej. Ponadto zakres obowiązków studentów w ramach praktyk terenowych obejmował będzie dokumentację fotograficzną, rysunkową oraz opisową eksplorowanych jednostek stratygraficznych, a także identyfikację, dokumentację i inwentaryzację wszelkich wydobytych artefaktów. Do wzięcia udziału w praktykach wymagana jest co najmniej podstawowa znajomość języka hiszpańskiego. Dodatkowo, w ramach praktyk terenowych istnieje także możliwość wzięcia udziału w pracach wykopaliskowych na stanowisku Sacsayhuaman (Cuzco) prowadzonych przez dr Alexeia Vranicha z Centrum Badań Andyjskich UW. |
Bibliography: |
(in Polish) Albornoz C. (1989/1584) Instrucción para descubrir todas las guacas del Piru y sus camayos y haziendas. En Fabulas y Mitos De Los Incas. Pierre Duviols & Henrique Urbano (ed.). Madrid, Historia 16: 161-198. Curatola Petrocchi, M. (2001) Adivinación, oráculos y civilización andina. [w:] Krzysztof Makowski et al., Los dioses del antiguo Perú. Vol. II: 223-245. Lima: Banco de Crédito del Perú. Duviols, P. (1967) Un inédit de Cristobal de Albornoz: La instrucción para descubrir todas las guacas del Pirú y sus camayos y haziendas. Journal de la Société des américanistes, 56 (1): 7-39. Perea Chávez, R, Ziółkowski M. (2017) Proyecto de investigación arqueológica con excavaciones en el sitio de Muyu Muyu - Chichas. Informe final. Temporada I - Año 2017. Ziółkowski, M, Sobczyk, M. 2005 Dos sitios ceremoniales en las laderas del Nevado Solimana. Andes 6: 317-335. Ziółkowski, M, Sobczyk, M. (2009) Buscando el oráculo y santuario del Nevado Solimana. Andes 7: 623-662. Ziółkowski M. (2008) Coropuna y Solimana: los oráculos de Condesuyos. [w:] Adivinación y oráculos en el andino antiguo, Curatola, Marco & Mariusz Ziółkowski (ed.), Fondo Editorial PUCP - IFEA, Lima 2008. Ziółkowski M. (2015) Pachap unancha. El calendario metropolitano del Estado Inca. Sociedad Polaca de Estudios. Latinoamericanos Ediciones El Lector, Arequipa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po odbyciu praktyk wykopaliskowych student: K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W04 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W07 rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii K_W10 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych K_W14 ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności K_W18 ma wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa K_W19 zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa Student potrafi: K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U05 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury w ewolucji człowieka K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne K_U19 pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii K_U21 zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej K_U22 zaplanować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych K_U24 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych K_U25 planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego Student jest gotów do: K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K02 uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K05 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności K_K07 uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K08 wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie K_K09 inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych K_K10 uznania społecznej roli archeologii K_K11 uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym K_K13 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę, biorące pod uwagę aktywność studenta w trakcie prowadzonych badań terenowych i sposób wywiązywania się z obowiązków studenta wymienionych w opisie przedmiotu |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Field course, 150 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Mariusz Ziółkowski | |
Group instructors: | Alexei Vranich, Mariusz Ziółkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Field course - Grading |
Copyright by University of Warsaw.