University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The medium effects of a news channel

General data

Course ID: 8102-EMTI-OG
Erasmus code / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Journalism and information, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The medium effects of a news channel
Name in Polish: Efekty medium telewizji informacyjnej
Organizational unit: Institute of the Problems of Contemporary Civilization
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wymagania formalne - L. Manovch, M. McLuhan, N. Luhmann (główne tezy).

Założenia wstęne - Przez czas trwania wykładów student powinien mieć możliwość nagrywania fragmentów przekazów telewizji informacyjnych we własnym zakresie lub przynajmniej mieć dostęp do telewizji informacyjnych.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu rozpoznanie i pogrupowanie efektów medium telewizji informacyjnej. Studenci uzyskają wgląd w proces powstawania informacji emitowanej na antenie w zakresie umożliwiającym krytyczną analizę działania medium. Dzięki temu będą w stanie wykryć znaczenia w treści przekazu, wynikające z wykorzystania telewizyjnej technologii dostępu. Efekt medium rozpatruję jako rezultat oddziaływania określonej technologii dostępu (medium) na treść przekazu. Z obserwacji, które przeprowadziłem pracując jako operator kamery telewizji informacyjnej wynika, że: efekty medium telewizji informacyjnej generują nadmiarowe znaczenia dla tematu poruszanego na antenie, w dużej mierze niezależne od intencji realizatorów obrazu telewizyjnego.

Uwaga!

Cykl wykładów rozpocznie się 28 listopada br., nie jak wcześniej planowano 17 października i zakończy się 30 stycznia 2020 r. i będzie odbywał się w godzinach 18.00-21.00.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu rozpoznanie i pogrupowanie efektów medium telewizji informacyjnej. Studenci uzyskają wgląd w proces powstawania informacji emitowanej na antenie w zakresie umożliwiającym krytyczną analizę działania medium. Dzięki temu będą w stanie wykryć znaczenia w treści przekazu, wynikające z wykorzystania telewizyjnej technologii dostępu. Efekt medium rozpatruję jako rezultat oddziaływania określonej technologii dostępu (medium) na treść przekazu. Z obserwacji, które przeprowadziłem pracując jako operator kamery telewizji informacyjnej wynika, że: efekty medium telewizji informacyjnej generują nadmiarowe znaczenia dla tematu poruszanego na antenie, w dużej mierze niezależne od intencji realizatorów obrazu telewizyjnego.

Po wprowadzeniu studentów w perspektywę medioznawczą przedstawię wybrane materiały telewizji informacyjnych, które przebadamy ze względu na oddziaływanie efektu osi kontaktu. Bardzo prawdopodobne jest, że w telewizyjnych serwisach i programach informacyjnych zaburzenie jedności miejsca nie zaburza ciągłości osi kontaktu pomiędzy rozmówcami (interlokutorami). Tzn. rozmówcy nagrywani w różnych, przypadkowych przestrzeniach połączeni są osią kontaktu w taki sposób jakby przestrzeń była wspólna. W związku z tym znaczenia ustawień kontrplanowych do których przyzwyczaja nas kino mają pośredni i częściowo niekontrolowany wpływ na treść przekazu telewizyjnego.

Jako treść telewizji - w myśl twierdzenia McLuhana, że treść każdego medium stanowi inne medium - rozpatrzymy strumień wideo podlegający modyfikacji i interpretacji w procesie realizacji obrazu telewizyjnego. Zakładam, że strumień wideo, jako medium różne od samej telewizji, podlega ograniczonej kontroli realizatorów obrazu. W procesie wykorzystania technologii wideo do przekazywania treści informacyjnych w formie telewizji informacyjnej, pojawiają się dyspozytywy znaczeń nadmiarowych, np. przestrzeń pozakadrowa. Ich oddziaływanie na ludzi (systemy psychiczne) - w wyniku zastosowania telewizyjnej technologii dostępu - usystematyzujemy jako efekty medium m.in.: efekt przestrzeni pozakadrowej, efekt osi kontaktu, efekt przestrzeni publicznej, efekt drugiego planu, efekt dekompozycji kadru, efekt peryferyjny kadru, efekt punktu widzenia.

Studenci rozpoznają różne efekty medium telewizji informacyjnej i sformułują hipotezy dotyczące zakresu i formy ich oddziaływania na telewidzów. Uzupełnienie materiałów z mojego archiwum stanownić będą nagrania programów telewizyjnych zrealizowane przez studentów.

Bibliography: (in Polish)

(studenci wybierają pozycje w zależności od własnych preferencji badawczych i poznawczych)

Arijon, Daniel, 1985, Gramatyka języka filmowego, PWSFTviT w Łodzi: Realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego, Zeszyt 27

Bateson, Georgy, 1996 (1979), Umysł i przyroda, Warszawa: PIW

Bauer, Zbigniew, 2005, Pielgrzymka papieska – papież i religia na ekranie, s. 79-89, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio

Chalmers, David J., 2010, Świadomy umysł, Warszawa, PWN (rozd. X interpretacja mechaniki kwantowej)

Duś, Zygmunt, 2000, Podstawy montażu filmowego, Łomianki: Kamera

Georgy, R. L., 1971, Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa: PWN

Godzic, Wiesław, 2005, Epoka DTV (DT), czyli telewizja mówi ci, co wiedzieć powinieneś, s. 9-18, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio

Guzik, Kinga, 2005, Rewolucja Faktów i niusyzacja telewizji, s. 19-28, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio

Gwóźdź, Andrzej, red., 1997, Pejzaże Audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas: m.in.:

Raymond Williams, Efekty technologii i jej wykorzystanie, s. 45-61;

Jane Feuer, Telewizja na żywo: ontologia jako ideologia, s. 127-140

Joachim Peach, Telewizja jako forma symboliczna, s. 141-151

Dominique Chateau, Efekt zappingu, s. 153-164

Michael Gheude, Podwójne spojrzenie. Przestrzeń w obrazie relewizyjnym, s. 195-212

Vilem Flusser, Gest wideo, s. 229-233

Norbert Bolz, Estetyka cyfrowa, s. 343-359

Gwóźdź, Andrzej, red., 2001, Wiedzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków: UNIVERSITAS: m.in.:

Jean Baudrillard, Porządek symulakrów., s. 63-76

Joachim Paech, Telewizja jako forma symboliczna, s. 141-15

Mike Sandbothe, Transwersalne światy medialne, s. 205-231

Samuel Weber, Telewizja odbiornik i ekran, s. 381-398, w: s. 63-76

Scott Bukatman, Odlot doskonały: efekty specjalne a percepcja kalejdoskopowa, s. 399-429

Kluszczyński, Ryszard W., 2001, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków: Rabid;

Kuhn, Thomas, 2001 (1996), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: Aletheia

Mascelli, Joseph. V., 2007, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec

McLuhan, Marshall, (1994), 2004, Zrozumieć media, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne

McLuhan, Marshall, (1995), 2001, Wybór tekstów, Eric McLuhan, Frank Zingrone (red.), Poznań: Zysk i S-ka

Merleau-Ponty, Maurice, 2001 (1945), Fenomenologia percepcji, Warszawa: Alethia

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu cyklu wykładów student:

- rozpoznaje efekty medium telewizji informacyjnej i potrafi określić ich możliwy wpływ na treść przekazu telewizyjnego,

- identyfikuje newsowe osie kontaktu i potrafi oszacować ich wpływ na możliwe interpretacje przekazu tv (efekt osi kontaktu),

- wykrywa znaczenia w przekazie telewizji informacyjnej wynikające z zastosowania telewizyjnej technologii dostępu (efekt przestrzeni pozakadrowej),

- potrafi interpretować przekazy live i materiały reporterskie przy uwzględnieniu podnarracji audiowizualnych (efekt szumu otoczenia),

- interpretuje znaczące koordynaty przestrzeni podczas nagrania setkowego (efekt przestrzeni publicznej),

- potrafi określić funkcje dodatkowych ujęć (przebitek) podczas nagrania rozmowy (setki),

- przewiduje rozwinięcia tematów poruszanych na antenie możliwe w

dyskursie audiowizualnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie cyklu wykładów polegać będzie na wykryciu i opisaniu efektów medium w zaprezentowanym materiale telewizji informacyjnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)