The medium effects of a news channel
General data
Course ID: | 8102-EMTI-OG |
Erasmus code / ISCED: |
15.0
|
Course title: | The medium effects of a news channel |
Name in Polish: | Efekty medium telewizji informacyjnej |
Organizational unit: | Institute of the Problems of Contemporary Civilization |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagania formalne - L. Manovch, M. McLuhan, N. Luhmann (główne tezy). Założenia wstęne - Przez czas trwania wykładów student powinien mieć możliwość nagrywania fragmentów przekazów telewizji informacyjnych we własnym zakresie lub przynajmniej mieć dostęp do telewizji informacyjnych. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu rozpoznanie i pogrupowanie efektów medium telewizji informacyjnej. Studenci uzyskają wgląd w proces powstawania informacji emitowanej na antenie w zakresie umożliwiającym krytyczną analizę działania medium. Dzięki temu będą w stanie wykryć znaczenia w treści przekazu, wynikające z wykorzystania telewizyjnej technologii dostępu. Efekt medium rozpatruję jako rezultat oddziaływania określonej technologii dostępu (medium) na treść przekazu. Z obserwacji, które przeprowadziłem pracując jako operator kamery telewizji informacyjnej wynika, że: efekty medium telewizji informacyjnej generują nadmiarowe znaczenia dla tematu poruszanego na antenie, w dużej mierze niezależne od intencji realizatorów obrazu telewizyjnego. Uwaga! Cykl wykładów rozpocznie się 28 listopada br., nie jak wcześniej planowano 17 października i zakończy się 30 stycznia 2020 r. i będzie odbywał się w godzinach 18.00-21.00. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu rozpoznanie i pogrupowanie efektów medium telewizji informacyjnej. Studenci uzyskają wgląd w proces powstawania informacji emitowanej na antenie w zakresie umożliwiającym krytyczną analizę działania medium. Dzięki temu będą w stanie wykryć znaczenia w treści przekazu, wynikające z wykorzystania telewizyjnej technologii dostępu. Efekt medium rozpatruję jako rezultat oddziaływania określonej technologii dostępu (medium) na treść przekazu. Z obserwacji, które przeprowadziłem pracując jako operator kamery telewizji informacyjnej wynika, że: efekty medium telewizji informacyjnej generują nadmiarowe znaczenia dla tematu poruszanego na antenie, w dużej mierze niezależne od intencji realizatorów obrazu telewizyjnego. Po wprowadzeniu studentów w perspektywę medioznawczą przedstawię wybrane materiały telewizji informacyjnych, które przebadamy ze względu na oddziaływanie efektu osi kontaktu. Bardzo prawdopodobne jest, że w telewizyjnych serwisach i programach informacyjnych zaburzenie jedności miejsca nie zaburza ciągłości osi kontaktu pomiędzy rozmówcami (interlokutorami). Tzn. rozmówcy nagrywani w różnych, przypadkowych przestrzeniach połączeni są osią kontaktu w taki sposób jakby przestrzeń była wspólna. W związku z tym znaczenia ustawień kontrplanowych do których przyzwyczaja nas kino mają pośredni i częściowo niekontrolowany wpływ na treść przekazu telewizyjnego. Jako treść telewizji - w myśl twierdzenia McLuhana, że treść każdego medium stanowi inne medium - rozpatrzymy strumień wideo podlegający modyfikacji i interpretacji w procesie realizacji obrazu telewizyjnego. Zakładam, że strumień wideo, jako medium różne od samej telewizji, podlega ograniczonej kontroli realizatorów obrazu. W procesie wykorzystania technologii wideo do przekazywania treści informacyjnych w formie telewizji informacyjnej, pojawiają się dyspozytywy znaczeń nadmiarowych, np. przestrzeń pozakadrowa. Ich oddziaływanie na ludzi (systemy psychiczne) - w wyniku zastosowania telewizyjnej technologii dostępu - usystematyzujemy jako efekty medium m.in.: efekt przestrzeni pozakadrowej, efekt osi kontaktu, efekt przestrzeni publicznej, efekt drugiego planu, efekt dekompozycji kadru, efekt peryferyjny kadru, efekt punktu widzenia. Studenci rozpoznają różne efekty medium telewizji informacyjnej i sformułują hipotezy dotyczące zakresu i formy ich oddziaływania na telewidzów. Uzupełnienie materiałów z mojego archiwum stanownić będą nagrania programów telewizyjnych zrealizowane przez studentów. |
Bibliography: |
(in Polish) (studenci wybierają pozycje w zależności od własnych preferencji badawczych i poznawczych) Arijon, Daniel, 1985, Gramatyka języka filmowego, PWSFTviT w Łodzi: Realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego, Zeszyt 27 Bateson, Georgy, 1996 (1979), Umysł i przyroda, Warszawa: PIW Bauer, Zbigniew, 2005, Pielgrzymka papieska – papież i religia na ekranie, s. 79-89, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio Chalmers, David J., 2010, Świadomy umysł, Warszawa, PWN (rozd. X interpretacja mechaniki kwantowej) Duś, Zygmunt, 2000, Podstawy montażu filmowego, Łomianki: Kamera Georgy, R. L., 1971, Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa: PWN Godzic, Wiesław, 2005, Epoka DTV (DT), czyli telewizja mówi ci, co wiedzieć powinieneś, s. 9-18, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio Guzik, Kinga, 2005, Rewolucja Faktów i niusyzacja telewizji, s. 19-28, w: 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. Wiesław Godzic, Warszawa: TVN S.A. i Wydawnictwo Trio Gwóźdź, Andrzej, red., 1997, Pejzaże Audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas: m.in.: Raymond Williams, Efekty technologii i jej wykorzystanie, s. 45-61; Jane Feuer, Telewizja na żywo: ontologia jako ideologia, s. 127-140 Joachim Peach, Telewizja jako forma symboliczna, s. 141-151 Dominique Chateau, Efekt zappingu, s. 153-164 Michael Gheude, Podwójne spojrzenie. Przestrzeń w obrazie relewizyjnym, s. 195-212 Vilem Flusser, Gest wideo, s. 229-233 Norbert Bolz, Estetyka cyfrowa, s. 343-359 Gwóźdź, Andrzej, red., 2001, Wiedzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Kraków: UNIVERSITAS: m.in.: Jean Baudrillard, Porządek symulakrów., s. 63-76 Joachim Paech, Telewizja jako forma symboliczna, s. 141-15 Mike Sandbothe, Transwersalne światy medialne, s. 205-231 Samuel Weber, Telewizja odbiornik i ekran, s. 381-398, w: s. 63-76 Scott Bukatman, Odlot doskonały: efekty specjalne a percepcja kalejdoskopowa, s. 399-429 Kluszczyński, Ryszard W., 2001, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków: Rabid; Kuhn, Thomas, 2001 (1996), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: Aletheia Mascelli, Joseph. V., 2007, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec McLuhan, Marshall, (1994), 2004, Zrozumieć media, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne McLuhan, Marshall, (1995), 2001, Wybór tekstów, Eric McLuhan, Frank Zingrone (red.), Poznań: Zysk i S-ka Merleau-Ponty, Maurice, 2001 (1945), Fenomenologia percepcji, Warszawa: Alethia |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu cyklu wykładów student: - rozpoznaje efekty medium telewizji informacyjnej i potrafi określić ich możliwy wpływ na treść przekazu telewizyjnego, - identyfikuje newsowe osie kontaktu i potrafi oszacować ich wpływ na możliwe interpretacje przekazu tv (efekt osi kontaktu), - wykrywa znaczenia w przekazie telewizji informacyjnej wynikające z zastosowania telewizyjnej technologii dostępu (efekt przestrzeni pozakadrowej), - potrafi interpretować przekazy live i materiały reporterskie przy uwzględnieniu podnarracji audiowizualnych (efekt szumu otoczenia), - interpretuje znaczące koordynaty przestrzeni podczas nagrania setkowego (efekt przestrzeni publicznej), - potrafi określić funkcje dodatkowych ujęć (przebitek) podczas nagrania rozmowy (setki), - przewiduje rozwinięcia tematów poruszanych na antenie możliwe w dyskursie audiowizualnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie cyklu wykładów polegać będzie na wykryciu i opisaniu efektów medium w zaprezentowanym materiale telewizji informacyjnej. |
Copyright by University of Warsaw.