Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – ANIMACJA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8118-APF-ANIMACJA-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – ANIMACJA |
Jednostka: | Muzeum Narodowe |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Muzeum Narodowego Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przedmiot" Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – ANIMACJA będzie uznawany, jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim |
Skrócony opis: |
Karnety: 190 zł za semestr Zajęcia Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – ANIMACJA składać się będą z wykładów, projekcji filmów animowanych i dokumentalnych oraz spotkań z twórcami. Studenci obejrzą 93 filmów animowanych, które powstawały od 1956 r. do 2016 r., a także telewizyjne filmy dokumentalne z cyklu „Anima” prezentujące twórczość poszczególnych reżyserów. |
Pełny opis: |
Karnety: 190 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa Muzeum Narodowego w Warszawie, al. Aleje Jerozolimskie 3, tel. tel. 22 621 10 31. Sprzedaż karnetów od 20 stycznia 2019 r. Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Zajęcia Akademia Polskiego Filmu KINO MUZ – ANIMACJA składać się będą z projekcji filmów, wykładów i spotkań z twórcami. Studenci obejrzą 93 filmy animowane i 6 dokumentalnych (odcinków telewizyjnego cyklu „Anima”). Wykłady dotyczyć będą historii polskiego filmu animowanego, technik animacji i twórczości mistrzów różnych pokoleń, takich jak Witold Giersz, Julian Antonisz, Piotr Dumała czy Mariusz Wilczyński. Program kursu ułożył Jerzy Armata – znawca polskiej animacji, autor książek o czterech bohaterach zajęć: Witoldzie Gierszu, Danielu Szczechurze, Mariuszu Wilczyńskim i Piotrze Dumale. Wykładać będą: red. Jerzy Armata, prof. dr hab. Paweł Sitkiewicz, dr Anna Wróblewska UKSW i mgr Michał Mróz z IKP UW. AKADEMIA POLSKIEGO FILMU - KINO MUZ - ANIMACJA AKADEMIA POLSKIEGO FILMU – KINO MUZ – ANIMACJA 20 lutego 2019 r. red. Jerzy Armata 1. – Historia polskiej animacji cz. I Wykład, 60’ Pokaz filmów – 77’ Był sobie raz…, Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 9’ Szkoła, Walerian Borowczyk, 1958, 7’ Labirynt, Jan Lenica, 1962, 14’ Igraszki, Kazimierz Urbański, 7’ Schody, Stefan Schabenbeck, 1968, 8’ Apel, Ryszard Czekała, 1970, 8’ Zupa, Zbigniew Rybczyński, 1974, 8’ Tango, Zbigniew Rybczyński, 1980, 8’ 27 lutego 2019 r. prof. Paweł Sitkiewicz 2. – Historia polskiej animacji cz. II Wykład, 60’ Pokaz filmów – 78’ Film animowany, Alexander Sroczyński, 1982, 19’ Odloty, Marian Cholerek, 1982, 8’ Opcja zerowa, Krzysztof Kiwerski, 1983, 6’ Wyścig, Marek Serafiński, 1989, 6’ Katedra, Tomek Bagiński, 2002, 7’ Piotruś i wilk, Suzie Templeton, 2006, 32’ 6 marca 2019 r. mgr Michał Mróz 3 – WITOLD GIERSZ Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Witold Giersz), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 79’ Mały western, 1960, 6’ Oczekiwanie (współreż. Ludwik Perski), 1962, 10’ Czerwone i czarne, 1963, 7’ Pożar, 1975, 8’ Gwiazda, 1984, 30’ Rondo alla Turca, 1993, 4’ Signum, 2015, 14‘ Spotkanie z reżyserem, 60’ 13 marca 2019 r. prof. Paweł Sitkiewicz 4. – DANIEL SZCZECHURA Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Daniel Szczechura), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 76’ Hobby. Daniel Szczechura. Kilka filmów jednego autora, 2002, 76’ (autorskie uszeregowanie własnej twórczości: Konflikty, 1960; Fotel, 1963; Wykres, 1966; Hobby, 1968; Podróż, 1970; Gorejące palce, 1975; Skok, 1978; Fatamorgana 1, 1981; Fatamorgana 2, 1983; 2, Dobranocka, 1997) 20 marca 2019 r. red. Jerzy Armata 5. – MIROSŁAW KIJOWICZ Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Mirosław Kijowicz), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 76’ Miasto, 1963, 8’ Kabaret, 1964, 6’ Sztandar, 1965, 7’ Klatki, 1966, 7’ Laterna magica, 1967, 6’ Wiklinowy kosz, 1967, 8’ Warianty, 1970, 6’ Droga, 1971, 4’ Młyn, 1972’ 10‘ Ręka, 1974, 3’ A-B, 1978, 4’ Rozmowa w pociągu, 1983, 7’ 27 marca 2019 r. prof. Natasza Korczarowska 6 – JULIAN JÓZEF ANTONISZ Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Julian Józef Antonisz), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 74’ Fobia, 1967, 10’ Jak działa jamniczek, 1971, 8’ Kilka praktycznych sposobów na przedłużenie sobie życia, 1974, 13’ Dziadowski blues non camera, czyli nogami do przodu, 1978, 7’ Ostry film zaangażowany. Non camera, 1979, 7’ Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo, 1980, 10’ Polska Kronika Non-camerowa nr 6 1983 wydanie B, 1983, 10’ Światło w tunelu, 1986, 9’ 3 kwietnia 2019 r. prof. Paweł Sitkiewicz 7 – JERZY KUCIA Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Jerzy Kucia), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 79’ Powrót, 1972, 9’ Krąg, 1978, 7’ Refleksy, 1979, 6’ Odpryski, 1984, 10’ Parada, 1986, 14’ Strojenie instrumentów, 2000, 15’ Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż, 2014, 18’ 10 kwietnia 2019 r. mgr Michał Mróz 8 – HIERONIM NAUMANN Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Hieronim Neumann), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 75’ Wyliczanka, 1976, 8’ 5/4, 1979, 8’ Blok, 1982, 9’ Katar, 1984, 6’ Zdarzenie, 1989, 9’ Lot trzmiela, 1993, 5’ Zoopraxiscope, 2005, 12’ Winda, 2017, 18’ 17 kwietnia 2019 r. red. Jerzy Armata 9 – PIOTR DUMAŁA Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Piotr Dumała), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 75’ Czarny Kapturek, 1983, 5’ Łagodna, 1985’ 11’ Nerwowe życie kosmosu, 1986, 4’ Ściany, 1987, 8’ Wolność nogi, 1988, 10’ Franz Kafka, 1991, 16’ Doktor Charakter przedstawia, 2010, 8’ Hipopotamy, 2014, 13’ Spotkanie z reżyserem, 60’ 8 maja 2019 r. prof. Paweł Sitkiewicz 10 – MARIUSZ WILCZYŃSKI Wykład, 60’ Pokaz filmów, 70’ Czasy przeszły, 1998, 5’ From the Green Hill, 1999, 6’ Szop, Szop, Szop, Szopę…, 1999, 13’ Mojej mamie i sobie, 2000, 3’ Wśród nocnej ciszy, 2000, 3’ Śmierć na pięć, 2002, 4’ Niestety, 2004, 13’ Kizi Mizi, 2007, 20’ Zabij to i wyjedź z tego miasta (zwiastun), 2018, 3’ Spotkanie z reżyserem, 60’ 15 maja 2019 r. red. Jerzy Armata 11 – MAREK SKROBECKI Fragment odcinka cyklu tv „Anima” (Marek Skrobecki), Jerzy Armata, 10’ Wykład, 60’ Pokaz filmów, 71’ Dim., 1992, 10’ Om, 1985, 10’ Marchenbilder, 1998, 29’ Ichthys, 2005, 12‘ Danny Boy, 2010, 10‘ 22 maja 2019 r. dr Anna Wróblewska 12 – Młoda polska animacja Młoda polska animacja (wykład podsumowujący), 60’ Pokaz filmów – cz. I, 77’ Refreny, Wioletta Sowa, 2007, 13’ Ukryte, Piotr Szczepanowicz, 2009, 7’ Paths of Hate, Damian Nenow, 2010, 10’ Świteź, Kamil Polak, 2010, 20’ Ab ovo, Anita Kwiatkowska-Naqvi, 2012, 6’ Tajemnica góry Malakka, Jakub Wroński, 2012, 21’ 29 maja 2019 r. dr Anna Wróblewska 13 – Młoda polska animacja Pokaz filmów – cz. II, 72’ Do serca twego, Ewa Borysewicz, 2013, 10’ Łaźnia, Tomek Ducki, 2013, 4’ Niebieski pokój, Tomasz Siwiński, 2014, 15’ Seks dla opornych, Izabela Plucińska, 2015, 12’ Cipka, Renata Gąsiorowska, 2015, 9’ Dokument, Marcin Podolec, 2015, 7’ Figury niemożliwe i inne historie II, Marta Pajek, 2016, 15’ Egzamin –– 5 czerwca |
Literatura: |
• Jerzy Armata, Śnione filmy Piotra Dumały, Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009 • Jerzy Armata, Hobby animacja. Kino Daniela Szczechury, Studio EMKA, Warszawa 2010, • Jerzy Armata, Z Armatą na Wilka. Animowany blues Mariusza Wilczyńskiego, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty 2011, • Jerzy Armata, Joanna Prosińska-Giersz, Witold Giersz – malarz ekranu 2012 • Paweł Sitkiewicz, Polska szkoła animacji, słowo obraz/terytoria,, słowo/obraz terytoria 2001, • Polski Film animowany, pod red. Marcina Giżyckiego i Bogusława Zmudzińskiego, PWA, 2008, • Polska animacja XXI w., pod red. Małgorzaty Kozubek i Tadeusza Szczepańskiego, Wydawnictwo Szkoły Filmowej w Łodzi 2017. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student zna historię polskiego filmu animowanego. Zna, potrafi streścić i zinterpretować filmy kilkunastu twórców. Poprawnie interpretuje symbole, alegorie i metafory użyte w filmach. Rozpoznaje i umie opisać techniki animacji, potrafi także scharakteryzować najważniejsze nurty, prądy i okresy rozwoju polskiej animacji. Umie przyporządkować dany film do właściwego nurtu i wskazać charakterystyczne cechy stylu. Zdobywa świadomość przenikania się różnych dziedzin sztuki, ich pokrewieństw i dialogowości. Poznaje stanowisko nie tylko różnych filmoznawców, lecz także samych twórców na temat ich twórczości. Uczy się o procesie powstawania filmu animowanego - od pomysłu, scenariusza aż po etap postprodukcji. Ćwiczy się w sztuce prowadzenia dyskusji, nabywa umiejętności formułowania i obrony swoich argumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – 1,5 h Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania reżysera filmu, in (przewidujemy pokaz fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania stylu danego twórcy. Pytania będą punktowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.