Polish Film Academy– Feature Cinema 1908-1958
General data
Course ID: | 8119-APF-KFcz.I-OG |
Erasmus code / ISCED: |
03.4
|
Course title: | Polish Film Academy– Feature Cinema 1908-1958 |
Name in Polish: | Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1908-1958 |
Organizational unit: | (in Polish) Filmoteka Narodowa |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej General university courses General university courses in the humanities |
Course homepage: | http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1908-1958 będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim |
Short description: |
(in Polish) I semestr : Kino fabularne lata 1908 – 1958 rok Akademii Polskiego Filmu obejmuje temat rozwoju kina na ziemiach polskich w ciągu półwiecza – od Pruskiej kultury, filmu powstałego w 1908 roku, do Zimowego zmierzchu (1956) i Ewa chce spać (1957). Jest to półwiecze ogromnych przemian: technicznych, produkcyjnych i artystycznych, które ukształtowały dzisiejszy poziom sztuki filmowej. |
Full description: |
(in Polish) Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest zakup karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33. Akademia Polskiego Filmu to czterosemestralny cykl wykładów i projekcji filmowych. Każdy z czterech semestrów zajęć można zaliczać jako odrębny kurs. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. „Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa. Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów. Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek] Każdy wykład jest prowadzony przez innego wykładowcę. Lista wykładowców z którymi współpracujemy: Prof. Marcin Adamczak Prof. Dobrochna Dabert Prof. Barbara Gierszewska Prof. Mariusz Guzek Prof. Małgorzata Hendrykowska Prof. Marek Hendrykowski Prof. Małgorzata Jakubowska Prof. Piotr Kletowski Prof. Tomasz Kłys Prof. Natasza Korczarowska-Różycka Prof. Krzysztof Kornacki Dr Piotr Kurpiewski Dr hab. Marcin Maron Dr Daria Mazur Prof. Katarzyna Mąka-Malatyńska Prof. Tadeusz Miczka Prof. Paweł Sitkiewicz Prof. Rafał Syska Prof. Tadeusz Szczepański Prof. Andrzej Szpulak Prof. Joanna Wojnicka Dr hab. Kamila Żyto Kontakt do koordynatorki zajęć: Maria Maciąg apfwarszawa@fina.gov.pl tel. 22 182 47 66 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16) |
Bibliography: |
(in Polish) Tadeusz Lubelski, „Historia kina polskiego 1895–2014”, Universitas: Kraków 2015; Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego „Historia kina polskiego”, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student rozumie odniesienia do klasyki kina polskiego lat 1908-1958, oraz przekaz filmowy w kontekście danej epoki kina, zna najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z rozwojem sztuki filmowej – początki kinematografii(film niemy), zna podstawy języka filmowego. Umiejętności: przeanalizowanie filmu jako zjawiska społecznego i artystycznego w kinie lat 1908-1958, potrafi analizować oraz interpretować najważniejsze filmy z dorobku kultury polskiej lat 1908-1958, a także wskazywać na ich konteksty kulturowe i historyczne. Kompetencje społeczne: absolwent akceptuje rozmaitość filmowych upodobań, nawiązuje relacje z innymi również w oparciu o wiedzę z zakresu kinematografii polskiej lat 50tych XX wieku. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie pisemne w formie testu – 1h Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane pytania do testu są ułożone na podstawie zagadnień i pytań od wykładowców prowadzących zajęcia z danego bloku tematycznego) oraz kontrola obecności (zalicza zajęcia 75% obecności studenta) Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności. |
Copyright by University of Warsaw.