University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish Film Academy– Feature Cinema 1908-1958

General data

Course ID: 8119-APF-KFcz.IV-OG
Erasmus code / ISCED: 03.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0211) Audio-visual techniques and media production The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Polish Film Academy– Feature Cinema 1908-1958
Name in Polish: Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1981-2009
Organizational unit: (in Polish) Filmoteka Narodowa
Course groups: (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej
General university courses
General university courses in the humanities
Course homepage: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot Akademia Polskiego Filmu-Kino fabularne lata 1981-2009 będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim

Short description: (in Polish)

IV semestr : W kinach zaczęto wyświetlać filmy przede wszystkim dla młodych odbiorców – rozrywkowe, atrakcyjne, widowiskowe amerykańskie kino klasy B. Trzeba zaznaczyć, że jakkolwiek wynikało to po części z polityki władz – nastawionej na tworzenie eskapistycznych wentylów bezpieczeństwa – równie, a może bardziej, istotnym czynnikiem przeobrażeń był trend światowy, sprzyjający gwałtownej eskalacji tendencji konsumpcyjnych w kulturze. Autorski, wyrafinowany intelektualnie i estetycznie nurt kina zszedł w Europie na drugi plan, ustępując miejsca hollywoodzkim kosztownym, pełnym efektów specjalnych, dynamicznym produkcjom komercyjnym. Pojawienie się w Polsce pierwszych multipleksów w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych upowszechniło nowy, rekreacyjny styl odbioru filmów. To multipleksy wywarły największy wpływ na charakter nowoczesnej dystrybucji filmowej.

Full description: (in Polish)

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest zakup karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33.

Akademia Polskiego Filmu to czterosemestralny cykl wykładów i projekcji filmowych. Każdy z czterech semestrów zajęć można zaliczać jako odrębny kurs.

Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

„Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa.

Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów.

Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek]

Każdy wykład jest prowadzony przez innego wykładowcę. Lista wykładowców z którymi współpracujemy:

Prof. Marcin Adamczak

Prof. Dobrochna Dabert

Prof. Barbara Gierszewska

Prof. Mariusz Guzek

Prof. Małgorzata Hendrykowska

Prof. Marek Hendrykowski

Prof. Małgorzata Jakubowska

Prof. Piotr Kletowski

Prof. Tomasz Kłys

Prof. Natasza Korczarowska-Różycka

Prof. Krzysztof Kornacki

Dr Piotr Kurpiewski

Dr hab. Marcin Maron

Dr Daria Mazur

Prof. Katarzyna Mąka-Malatyńska

Prof. Tadeusz Miczka

Prof. Paweł Sitkiewicz

Prof. Rafał Syska

Prof. Tadeusz Szczepański

Prof. Andrzej Szpulak

Prof. Joanna Wojnicka

Dr hab. Kamila Żyto

Kontakt do koordynatorki zajęć:

Maria Maciąg

apfwarszawa@fina.gov.pl

tel. 22 182 47 66 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16)

Bibliography: (in Polish)

Tadeusz Lubelski, „Historia kina polskiego 1895–2014”, Universitas: Kraków 2015;

Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego „Historia kina polskiego”, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student rozumie odniesienia do klasyki kina lat 90tych, oraz przekaz filmowy w kontekście epoki kina, zna najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z rozwojem sztuki filmowej, zna podstawy języka filmowego kina lat 90tych.

Umiejętności: przeanalizowanie filmu jako zjawiska społecznego i artystycznego w kinie lat 1981-2009, potrafi analizować oraz interpretować najważniejsze filmy z dorobku kultury polskiej lat 90tych XX wieku, a także wskazywać na ich konteksty kulturowe i historyczne.

Kompetencje społeczne: absolwent akceptuje rozmaitość filmowych upodobań, nawiązuje relacje z innymi również w oparciu o wiedzę z zakresu kinematografii polskiej lat 90tych XX /początku XXI wieku.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zaliczenie pisemne w formie testu – 1h Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane.

Pytania do testu są ułożone na podstawie zagadnień i pytań od wykładowców prowadzących zajęcia z danego bloku tematycznego) oraz kontrola obecności (zalicza zajęcia 75% obecności studenta)

Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 75 hours, 260 places more information
Coordinators: Maria Maciąg
Group instructors: Michał Dondzik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Notes: (in Polish)

Karnety: 150 zł za semestr

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, tel. 22 848 33 33.

Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze. Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc.

Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu.

Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności.

Kontakt do koordynatorki zajęć:

Maria Maciąg

apfwarszawa@fina.gov.pl

tel. 22 182 47 66 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16)

Terminy odbywania zajęć: Każdy wtorek, 17:00-22:00, sala kinowa (Sala Stolica)

Miejsce odbywania zajęć: Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A

Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)