Polish Film Academy FEATURE FILM 1st semester
General data
Course ID: | 8119-APFFcz.I-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Polish Film Academy FEATURE FILM 1st semester |
Name in Polish: | Akademia Polskiego Filmu FABUŁA I semestr |
Organizational unit: | (in Polish) Filmoteka Narodowa |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot Akademia Polskiego Filmu FABUŁA I semestr będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim |
Short description: |
(in Polish) Karnety: 150 zł za semestr Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego kina. Program, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą wyboru filmów były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. W semestrze I pokazane zostaną filmy z lat 1908 - 1958. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz, jeżeli to możliwe, spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu. |
Full description: |
(in Polish) Karnety: 150 zł za semestr Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa Kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, 02-536 Warszawa, e-mail: iluzjon@fn.org.pl, tel.: +48 22 462 72 70. Dla osób zarejestrowanych w I turze rejestracji (6-30 czerwca) karnety zarezerwowane będą od 6 czerwca do 8 września. 9 września zostanie otwarta sprzedaż karnetów dla wolnych słuchaczy. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze (9 września – 16 października). Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc. Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Sprzedaż dla osób niezarejestrowanych otwarta będzie od 9 września do wyczerpania miejsc. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu. Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu się mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji). Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności. Więcej informacji: www.akademiapolskiegofilmu.pl Akademia Polskiego Filmu FABUŁA to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie zajęcia odbywają się w 6 miastach: Warszawie, Łodzi, Krakowie, Tychach, Wrocławiu i Gdańsku. Uczestniczy w nich ponad 2000 studentów rocznie. „Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa. Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów. Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek] W semestrze I pokazane zostaną filmy z lat 1908 - 1958. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu. |
Bibliography: |
(in Polish) Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego, Kraków 2015 r., Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego Historia kina polskiego, wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze filmy polskie z lat 1908 - 1958. Rozpoznaje reżyserów, aktorów, scenarzystów i operatorów. Wyjaśnia specyfikę nurtów, które pojawiły się z tym okresie polskiej kinematografii, analizuje znaczenie ważnych scen, symboli |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test otwarty – 1 h Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane |
Copyright by University of Warsaw.