Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonologia z patofonetyką 3007-L1B1FP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 42
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dukiewicz L., 1978, Intonacja wypowiedzi polskich, Wrocław.

Dukiewicz L, Sawicka I., Fonetyka i fonologia, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego, red. H. Wróbel, Kraków 1995.

IPA (International Phonetic Association), 1999, Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet, Cambridge: Cambridge University Press.

Jassem W., 2003, Ilustration of the IPA: Polish, „Journal of the International Phonetic Association”, 33(1), s. 103–107.

Klebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim, Warszawa 2007, WUW.

Konopska L., 2007, Wymowa osób z wadą zgryzu, Szczecin: Wydawnictwo Media Druk.

Konopska L., 2015, Desonoryzacja w dyslalii. Analiza artykulacyjna, akustyczna i audytywna, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Krajna E., 2008, 100-wyrazowy Test Artykulacyjny, Gliwice: Komlogo.

Laskowski R., System fonologiczny języka polskiego [w:] Encyklopedia języka polskiego, Wrocław 1999.

Lorenc A., 2015, Wymowa dzieci niesłyszących [w:] Muzyka-Furtak E. (red.), Surdologopedia. Podręcznik akademicki, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 193–211.

Lorenc A., 2016, Transkrypcja wymowy w normie i w przypadkach jej zaburzeń. Próba ujednolicenia i obiektywizacji [w:] Kamińska B., Milewski S. (red.) Logopedia artystyczna, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 107–143.

Lorenc A., 2016, Kryteria diagnostyczne normy wymawianiowej [w:] Kamińska B., Milewski S. (red.) Logopedia artystyczna, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 107–143.

Łobacz P., Polska fonologia dziecięca, Warszawa 1996, Wyd. Energeia. Ostapiuk B., 2013a, Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Ostapiuk B., 2013b, Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Pluta-Wojciechowska D., 2010, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.

Pluta-Wojciechowska D., 2013, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.

Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków: Wydawnictwo IJP PAN, s. 105–191.

Szpyra-Kozłowska J., Wprowadzenie do współczesnej filologii, 2001.

Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- świadomość różnic wynikających z interpretacji systemu fonologicznego polszczyzny,

- znajomość modeli percepcji mowy,

- znajomość międzynarodowej klasyfikacji artykulacyjnej samogłosek i spółgłosek oraz symboli IPA, ExtIPA i VoQS.

UMIEJĘTNOŚCI

- wykonanie nagrania sygnału mowy,

- interpretacja słuchowa nagrań sygnału mowy z użyciem symboli transkrypcji międzynarodowej IPA, ExtIPA, VoQS,

- wskazanie przyczyn zaburzeń segmentalnych i suprasegmentalnych,

- opracowanie strategii terapeutycznych w odniesieniu do analizowanych zaburzeń.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

- zaliczenie ustne - prezentacja podczas zajęć własnego nagrania audio i/lub wideo osoby z zaburzeniami wymowy i/lub głosu i/lub cech prozodycznych mowy wraz z jego interpretacją fonetyczną

- zaliczenie pisemne - diagnoza osoby z wybranym zaburzeniem wymowy i/lub głosu i/lub cech prozodycznych mowy wraz z transkrypcją nagrania audio i/lub wideo oraz propozycją terapii

Zakres tematów:

Podczas konwersatorium realizowane są następujące zagadnienia:

1. Inwentarze fonologiczne języka polskiego i ich konsekwencje.

2. Artykulacyjna, akustyczna, audytywna i wizualna klasyfikacja dźwięków języka polskiego i zachodzące pomiędzy nimi relacje.

3. Współczesne modele percepcji mowy.

4. Znaki międzynarodowej transkrypcji fonetycznej IPA (International Phonetic Alphabet), jej rozszerzenia ExtIPA (Extensions to the International Phonetic Alphabet) przeznaczone do zapisu realizacji zaburzonych i nietypowych dla systemów fonetycznych rozmaitych języków świata oraz symbole VoQS (Voice Quality Symbols) wykorzystywane w opisie cech głosu.

5. Charakterystyka poszczególnych znaków i ich zastosowań w powiązaniu z nagraniami odpowiadających im dźwięków.

6. Program intensywnego treningu słuchowego powiązanego z transkrypcją odbieranego sygnału mowy za pomocą omówionych wcześniej symboli.

7. Analiza nagrań realizacji zaburzonych w powiązaniu z diagnozą i terapią logopedyczną.

Metody dydaktyczne:

-indywidualna, samodzielna praca studenta

- prezentacja opracowanego materiału: zapis fonetyczny, analiza zaburzeń, diagnoza

- dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 212A
Anita Lorenc 24/25 szczegóły
2 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala 212A
Anita Lorenc 22/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)