Literatura: |
- Giddens Anthony (2007), Przemiany intymności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
- Bieńko Mariola (2013), Intymne i prywatne praktyki codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa: WUW
- Elias Norbert, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa: PIW 1980
- Praktyki cielesne, Kurczewski Jacek (red.), Warszawa: Trio 2006
- Martin S. Weiberg, Sexual Modesty, Social Meanings, and the Nudist Camp w: M. Truzzi (Red.), Sociology and Everyday Life, Prentice-Hall, Englewood Cills, 1968, s. 212-220
- Herman Aleksandra, Nagość naturystyczna jako nagość (nie)obyczajna? (2014), „Societas/Communitas” 1 (17) 2014, Opis obyczajów na początku XXI wieku, red. Beata Łaciak, ss. 113—134.
- Rogowska-Stangret Monika, Ciało - poza Innością i Tożsamością, Gdańsk: Fundacja terytoria książki 2016
- Breczko Sylwia, Polityzacja ciała, Kraków: Nomos 2013
- Shilling Chris, Socjologia ciała, Warszawa: PWN 2010
- Trickster. Społeczno-kulturowe aspekty doświadczania ciała, red. D. Majka-Rostek, E. Banaszak, R. Florkowski, P. Czajkowski, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2016
- Foucault Michel, Historia seksualności
- Historia ciała, red. Georges Vigarello, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, tomy 1--3, (wybrane teksty, zagadnienia)
|
Efekty uczenia się: |
Student wymienia i analizuje wybrane zagadnienia związane z intymnością na przykładzie oddziaływań kulturowych na ludzkie ciało.
Student interpretuje i porównuje procesy i zjawiska kulturowe powiązane z intymnością cielesną w kontekście przemian kulturowych.
Student rozpoznaje określone zróżnicowane uwarunkowania intymności, a poprzez poznanie przykładów niestandardowego konstruowania intymności cielesnej (na przykładzie naturyzmu) uświadamia sobie powszechne kulturowe postawy wobec nagości.
Student rozumie metodologiczne zagadnienie intymności w procesie badań społecznych.
Student dyskutuje na forum grupy, argumentując własne tezy.
Student prezentuje publicznie wyniki badań własnych w formie raportu badawczego.
Student argumentuje swoje hipotezy.
Student pracuje w zespole.
|
Metody i kryteria oceniania: |
30 godzin kontaktowych
30 godzin przeprowadzania badań opracowywania wyników
20 godzin przygotowywania się do zajęć (czytanie tekstów)
10 godzin przygotowania referatów, prezentacji
Obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności).
Aktywność i uczestniczenie w dyskusjach.
Realizacja mini-projektu badawczego w grupie roboczej.
Prezentacja wyników badań - indywidualna.
Przygotowanie referatu.
Prowadzenie dyskusji, krytyczna analiza na forum grupy.
Egzamin końcowy.
Zaliczenie całości przedmiotu następuje przez wypełnienie poszczególnych wymogów: (1) uczestniczenia w zajęciach (obecność + udział czynny), (2) przeprowadzenia zadań badawczych w ustalonym zakresie, (3) prezentacji wyników badań na zajęciach.
|