Etyka w polityce 2102-L-D4ETPO-IiP
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Historia idei politycznych. Wybór tekstów, red. S. Filipowicz i in. /róże wydania/ A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995; R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1994; B. Sutor, Etyka polityczna, Warszawa 1994; Cnoty polityczne - dawniej i obecnie, red. R. Piekarski, Gdańsk 1997; J. Ratzinger, Wiara - Prawda - Tolerancja, Kielce 2005; M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Warszawa - Kraków 1998; R. D. Kaplan, Polityka wojowników, Warszawa 2009; B. Wolniewicz, Z. Musiał, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010. F. A. von Hayek, "Social" or Distributive Justice, w: Justice, ed. A. Ryan, Oxford - New York 1995. K. Minogue, Czy demokracja wpływa na przemianę moralności? ( w szczególności punkty 5 - 8) http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=70 M. Ossowska, Wzór demokraty, Lublin 1992, s. 7 - 37. W. Sadurski, Zagadka tolerancji, Res Publica Nowa, nr 1/2002. H. Arendt, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, Warszawa 1999, rozdz.: "Nieposłuszeństwo obywatelskie". |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA KW04 Ma wiedzę na temat historycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań sądów etycznych. KW07 Potrafi rozpoznać problemy etyczne związane z funkcjonowaniem demokracji, istnieniem społeczeństwa obywatelskiego i różnymi modelami kultury politycznej. KW08 Potrafi rozróżniać stanowiska w sprawach etycznych wyrastające z różnych nurtów myśli politycznej. KW10 Dostrzega i rozumie zróżnicowanie aksjologiczne obecne w różnych koncepcjach polityki. KW11 Rozumie dylematy etyczne wpisane w proces rządzenia i podejmowania decyzji politycznych UMIEJĘTNOŚCI K_U01 Dostrzega zależność między przyjęciem określonych założeń normatywnych a decyzjami politycznymi. K_U04 Wskazuje i wyjaśnia związek między określonymi koncepcjami z zakresu etyki a wspieraniem bądź odrzuceniem określonych modeli demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. K_U07 Potrafi odwołać się do różnych systemów i reguł normatywnych, stosując je do konkretnych dylematów etycznych. Kompetencje K_0 7Student przyswaja sobie potrzebę uzupełniania wiedzy i krytycznego nastawienia do dominujących opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności). Nieobecności ponad normę należy zaliczyć na dyżurze; 2. Aktywny udział w dyskusjach; 3. Przygotowanie referatu; 4. Zaliczenie kolokwium. |
Zakres tematów: |
I. Zajęcia organizacyjne II. Dwie tradycje - Arystoteles i Machiavelli 1. Relacje między etyką a polityka według Arystotelesa; 2. Arystotelesa teoria cnót; 3. Portret moralny polityka; 4. Etyka a polityka według Machiavellego; 5. Koncepcja cnót Machiavellego; 6. „Makiawelizm uciśnionych”. Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Etyka Nikomachejska, w: Historia idei politycznych, red. S. Filipowicz i in. /różne wydania/. Literatura uzupełniająca: R. D. Kaplan, Polityka wojowników, Elbląg 2009. III. Etos demokratyczny 1.Czy demokracja potrzebuje moralności?; 2. Wzór demokraty według Marii Ossowskiej; 3. Moralne podstawy demokracji; 4. Jak demokrację uszlachetnić? L. o. (do wyboru jeden tekst): A. Gutman, Cnota demokratycznego samoograniczenia, w: Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004; ; J. H. Hallowell, Moralne podstawy demokracji, Warszawa 1993, s. 103 - 123.; M. Ossowska, Wzór demokraty, Lublin 1992, s. 7 – 37; K. Minogue, Czy demokracja wpływa na przemianę moralności? ( w szczególności punkty 5 - 8) http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=70 IV. Tolerancja 1. Korzenie pojęcia tolerancja; 2. Interpretacja pojęcia tolerancja w u Johna Locke’a; 3. Przemiany pojęcia tolerancja; 4. Zasadne i nieuzasadnione użycia pojęcia tolerancja - przykłady L. o.: J. Locke, List o tolerancji /źródła internetowe/ L.. u. :R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1994, rozdz.: "O tolerancji"; W. Sadurski, Zagadka tolerancji, Res Publica Nowa, nr 1/2002. V. Dobroczynność, egoizm i ład społeczny 1.Etyka społeczna Bernarda Mandeville’a; 2. Ludzkie namiętności a ład społeczny; 3. Konsekwencje społeczne egoizmu L. o.: B. Mandeville, Bajka o pszczołach, w: Historia idei politycznych… L. u.: A. Rand, Cnota egoizmu, Poznań 2015; M. Ossowska, Myśl moralna oświecenia angielskiego, Warszawa 1966. VI. Etyka Kanta 1. Główne założenia etyki Kanta; 2. Kant a liberalizm; 3. Kant a ład międzynarodowy; 4.Problematyczny charakter etyki Kanta L. o.: I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, w: Historia idei politycznych… L. u.: I. Kant, O wiecznym pokoju /źródła internetowe/ VII. Utylitaryzm. Etyka przekonań i etyka odpowiedzialności 1.Założenia utylitaryzmu; 2. Utylitaryzm a teoria społeczna; 3. Max Weber o etyce i polityce; 4. Problem kłamstwa w polityce L. o. : J. Bentham, Utylitaryzm, w: Historia idei politycznych… L. u.: J. Mearsheimer, Dlaczego politycy kłamią, Warszawa 2012; M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Kraków 1998, s. 55 - 110. VIII. Etyka życia zbiorowego 1.Problem odpowiedzialności za wspólnotę; 2. Ksenofilia i oikofobia; 3. Ksenofobia – ocena. L. o.: Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, Kraków 2003, część. I. IX. Etyczne aspekty rozliczeń z przeszłością 1.Problem winy w rozliczeniach przeszłości; 2. Kult bohaterów i kult ofiar; 3. Przepraszanie za przeszłość – nadużycie moralności czy przejaw odpowiedzialności moralnej? L. o.: K. Jaspers, Problem winy /źródła internetowe/ L. u.: Ch. Meier, Pamięć – wypieranie z pamięci – zapominanie, w: O kondycji Niemiec. Tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, Poznań 2008; A. Smolar, Lustracja na naszą miarę, w: Tabu i niewinność, Kraków 2010; A. Walicki, Moralne wątpliwości, co do moralnych rozliczeń, w: Polskie zmagania z wolnością, Kraków 2000; B. Łagowski, Pochwała politycznej bierności, Elbląg 2008. X. Etyka debaty publicznej 1.Przyczyny konfuzji w sporach dotyczących moralności według Alasdaira MacIntyre’a; 2. Moralne wątpliwości dotyczące marketingu politycznego; 3. Główne nadużycia w sporach publicznych; 4. Wybrane przykłady wątpliwych moralnie praktyk w debacie publicznej: a) Czy należy karać za „mowę nienawiści”?; b) Problem przymusowych przeprosin w debacie publicznej. L.o.: A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996, rozdz. II. L. u. : A. Schopenhauer, Erystyka /różne wydania/ XI. Współczesne teorie sprawiedliwości 1.Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa; 2. Problem dystrybucji dochodu narodowego w świetle teorii Rawlsa; 3. Teoria sprawiedliwości Roberta Nozicka; 4. Problem reprywatyzacji w świetle teorii Nozicka; 5. Pojęcie sprawiedliwości społecznej. L. o. (do wyboru): Z. Rau, Liberalizm, Warszawa 200, rozdz. „Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa”; W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityki, Warszawa 1998, rozdz. „Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa”. L. u. : R. Nozick, Anarchia, państwo, utopia /różne wydania/; B. de Jouvenel, Etyka redystrybucji, Warszawa 2011. XII. Krytyka liberalnego legalizmu 1.Główne wątki komunitariańskiej krytyki teorii sprawiedliwości Johna Rawlsa; 2. Koncepcja pluralizmu wartości; 3. Johna Graya krytyka liberalnego liberalizmu L. o.: M. Walzer, Komunitariańska krytyka liberalizmu, w: Komunitarianie, wybór i opracowanie P. Śpiewak, Warszawa 2000; W. Kymlicka, Liberalizm i komunitarianizm, w: tamże. L.u.: B. Sygulska – Polanowska, John Gray i krytyka liberalnego legalizmu, Kraków 2018; R. Legutko, Liberalizm i moralna neutralność, w: O czasach chytrych i prawdach pozornych, Kraków 1999; A. Walicki, Moralność polityczna liberalizmu, narodowa moralistyka i idee kolektywistycznej prawicy, w: Polskie zmagania z wolnością, Kraków 2000. XIII. Przemoc w polityce. Granice posłuszeństwa 1.Polityka a przemoc; 2. Nieposłuszeństwo obywatelskie; 3. Wojna sprawiedliwa L. o. : H. D. Thoreau, Nieposłuszeństwo obywatelskie, w: Życie bez zasad, Warszawa 1983; M. Walzer, Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe, Warszawa 2010, rozdz. I. L. u. : H. Arendt, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, Warszawa 1999, rozdz.: "Nieposłuszeństwo obywatelskie"; G. Sorel, Rozważania o przemocy, Warszawa 2014, rozdz. VI. XIV. Kolokwium XV. Etyka praw człowieka 1.Prawa człowieka – formy uzasadnień; 2. Krytyka praw człowieka L.o.: L. Kołakowski, Po co nam prawa człowieka?, w: Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja nad tekstami źródłowymi, referaty, dyskusja nad referatami, kolokwium. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 9:45 - 11:15,
sala 315 |
Leszek Nowak | 28/30 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Gmach Audytoryjny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.