Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do zaburzeń mowy 3007-LSA2WZ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz bieżące przygotowywanie się do nich. Zaliczenie na ocenę – pisemne, składające się z testu wyboru, pytań uzupełnienia i krótkich wypowiedzi pisemnych.

Zakres tematów:

1. Informacja dotycząca tematyki zajęć, zasad zaliczenia wykładu. Usystematyzowanie podstawowej terminologii - język, mowa, komunikacja, zaburzenie. Problemy terminologiczne i definicyjne.

2. Przegląd wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy (m.in. klasyfikacje międzynarodowe, klasyfikacja D. Emiluty-Rozya i H. Mierzejewskiej, klasyfikacja S. Grabiasa).

3. Podstawy diagnozy logopedycznej.

4. Wprowadzenie do dyslalii – definicja, rodzaje dyslalii: przyczyny i objawy, rola słuchu fonematycznego w terapii wad wymowy.

5. Zaburzenia mowy u dzieci z wadą rozszczepową – przyczyny i objawy. Rozwój mowy dzieci z rozszczepem. Niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia. Wprowadzenie do pracy z dzieckiem z wadą rozszczepową.

6. Zaburzenia mowy i jej rozwoju u osób cierpiących na niedosłuch i głuchotę. Rodzaje i przyczyny niedosłuchu, podstawowe metody diagnozowania niedosłuchu, objawy zaburzeń mowy w niedosłuchu.

7. Zaburzenia i zakłócenia rozwoju mowy; niedokształcenie mowy pochodzenia korowego – wprowadzenie do zajęć poświęconych opóźnionemu rozwojowi mowy.

8. Afazja - definicje i klasyfikacje afazji, przyczyny afazji, zaburzenia języka i komunikacji w afazji (zaburzenia pierwotne i wtórne). Podstawowe założenia terapii osób cierpiących na afazję.

9. Definicja dyzartrii. Przyczyny upośledzenia motoryki. Pojęcie mechanizmu wykonawczego i programującego dla mowy. Obraz zaburzeń języka u dzieci z dyzartrią.

10. Niepłynność mówienia - definicje i rodzaje jąkania, pierwszo- i drugoplanowe objawy jąkania, przyczyny jąkania. Przegląd metod stosowanych w terapii jąkania.

11. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a rozwój językowy dziecka. Autyzm a inne zaburzenia.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, materiały audiowizualne wraz z komentarzem merytorycznym, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 202
Elżbieta Sadowska 26/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)