Literatura: |
Lektury podstawowe
Fédry, Jacques, Anthropologie de la parole en Afrique, Paris: KARTHALA 2010.
Ong, Walter J. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Methuen, London and New York 1982
Pawlak, Nina, Podobińska Zofia (red.). Języki Afryki a kultura, Warszawa: AGADE, 2004.
Pawlak, Nina. 2008. Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej, Warszawa: WUW.
Storch, Anne.2011. Secret Manipulations: Language and Context in Africa, Oxford: Oxford University Press.
Wigwe, C.W. Language, Culture and Society in West Africa, Devon 1990
Lektury uzupełniające
Blake, Barry J. 2011. Secret language: codes, tricks, spies, thieves, and symbols. Oxford: Oxford University Press.
S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003
Matthias Brenzinger and Iwona Kraska-Szlenk (eds.), The Body in Language. Comparative Studies of Linguistic Embodiment, Brill's Studies in Language, Cognition and Culture (Book 8), Leiden, Boston: Brill 2014, 140-159.
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu socjolingwistyki (K_W01),
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o językach afrykańskich, zna miejsce używania i zakres komunikacyjny ważniejszych języków wehikularnych Afryki (K_W04),
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy (K_U01)
- posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim (K_U19)
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej (K_K04)
- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z Afryki (K_K08)
- potrafi wykorzystać kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju (K_K12)
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów:
1. Języki afrykańskie jako źródło wiedzy o społeczeństwie
2. Kulturowe cechy języka w komunikacji (rytualne formy komunikacji - pozdrowienia, gratulacje, kondolencje; imiona i etnonimy; afrykańskie nazwy własne we współczesnej komunikacji; rola gestów w komunikacji)
3. Oralność jako cecha strukturalna języka
4. Język w kontekście społecznym (Modernizacja języka na potrzeby edukacji, mediów, polityki, oryginalne formy poezji i utworów okolicznościowych - pieśni pogrzebowych, utworów pochwalnych, itp., )
5. Formy twórczości literackiej i przekazu artystycznego.
6. Języki „tajemne”, slangi i żargony
7. Język jako źródło wiedzy o kulturze (kulturowe słowa-klucze; język religijny; przysłowia i zagadki)
8. Dyskusja nad wybranymi tematami na podstawie lektur.
|