Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturowe cechy języków afrykańskich 3600-AF-KCJA-OG
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Praca pisemna na ocenę
Literatura:

Lektury podstawowe

Fédry, Jacques, Anthropologie de la parole en Afrique, Paris: KARTHALA 2010.

Ong, Walter J. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Methuen, London and New York 1982

Pawlak, Nina, Podobińska Zofia (red.). Języki Afryki a kultura, Warszawa: AGADE, 2004.

Pawlak, Nina. 2008. Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej, Warszawa: WUW.

Storch, Anne.2011. Secret Manipulations: Language and Context in Africa, Oxford: Oxford University Press.

Wigwe, C.W. Language, Culture and Society in West Africa, Devon 1990

Lektury uzupełniające

Blake, Barry J. 2011. Secret language: codes, tricks, spies, thieves, and symbols. Oxford: Oxford University Press.

S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003

Matthias Brenzinger and Iwona Kraska-Szlenk (eds.), The Body in Language. Comparative Studies of Linguistic Embodiment, Brill's Studies in Language, Cognition and Culture (Book 8), Leiden, Boston: Brill 2014, 140-159.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student

- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu socjolingwistyki (K_W01),

- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o językach afrykańskich, zna miejsce używania i zakres komunikacyjny ważniejszych języków wehikularnych Afryki (K_W04),

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy (K_U01)

- posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim (K_U19)

- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej (K_K04)

- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z Afryki (K_K08)

- potrafi wykorzystać kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju (K_K12)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (w tym zaprezentowanie wybranego tematu), praca pisemna na wybrany temat dotyczący kulturowych cech języków, egzamin (test) pisemny

Zakres tematów:

Zakres tematów:

1. Języki afrykańskie jako źródło wiedzy o społeczeństwie

2. Kulturowe cechy języka w komunikacji (rytualne formy komunikacji - pozdrowienia, gratulacje, kondolencje; imiona i etnonimy; afrykańskie nazwy własne we współczesnej komunikacji; rola gestów w komunikacji)

3. Oralność jako cecha strukturalna języka

4. Język w kontekście społecznym (Modernizacja języka na potrzeby edukacji, mediów, polityki, oryginalne formy poezji i utworów okolicznościowych - pieśni pogrzebowych, utworów pochwalnych, itp., )

5. Formy twórczości literackiej i przekazu artystycznego.

6. Języki „tajemne”, slangi i żargony

7. Język jako źródło wiedzy o kulturze (kulturowe słowa-klucze; język religijny; przysłowia i zagadki)

8. Dyskusja nad wybranymi tematami na podstawie lektur.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala 208
Nina Pawlak 11/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Porektorski
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)