Tematy poszczególnych zajęć:
1. Krzywdzenie dziecka w rodzinie: wprowadzenie do problematyki
(niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie: problemy definicyjne, rodzaje przemocy i innych niekorzystnych doświadczeń, skala problemu, współwystępowanie).
2. Krzywdzenie dziecka w rodzinie: wprowadzenie do problematyki – c.d.
3. Kto stosuje przemoc/krzywdzi dzieci? Charakterystyka sprawców przemocy (typy sprawców: matek i ojców) oraz rodzin, w których ma miejsce przemoc lub występują inne formy krzywdzenia dzieci (czynniki ryzyka).
4. Przemoc fizyczna i emocjonalna wobec dzieci. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje. Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy wobec dzieci. „Błędne koła” doprowadzające do przemocy wobec dzieci.
5. Przemoc fizyczna i emocjonalna wobec dzieci – c.d. Zastępczy zespół Munchausena.
6. Dziecko jako świadek przemocy i konfliktów w rodzinie. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje.
7. Zaniedbywanie dzieci. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Zaniedbywanie a bieda. Bezpośrednie i odległe konsekwencje. Czynniki sprzyjające zaniedbywaniu dzieci.
8. Kazirodztwo. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje. Specyfika rodzin kazirodczych, czynniki ryzyka. Charakterystyka sprawców.
9. Kazirodztwo – c.d.
10. Inne formy krzywdzenia dziecka w rodzinie. Przejawy, zakres zjawiska, trudności diagnostyczne. Bezpośrednie i odległe konsekwencje.
11. Radzenie sobie z krzywdzeniem w rodzinie przez dzieci – mechanizmy psychiczne.
12. Problemy diagnostyczne. Opracowanie przypadku – indywidualne i dotyczące rodziny.
13. Możliwości interwencji psychologicznych i psychoterapii oraz skuteczność interwencji.
14. Sprawdzian pisemny.
15. Podsumowanie zajęć. Postawy społeczne wobec problemu przemocy względem dzieci w perspektywie historycznej.
|