Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Radio-etnografia. Dźwięk w teorii antropologicznej i praktyce badawczej 3102-LRET
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- przygotowanie w parach eksperymentalnego słuchowiska/kompozycji/instalacji/innej dowolnej formy etnograficznej o czasie trwania 10, 15 lub 20 minut - do zaprezentowania na ostatnich zajęciach w formie prototypowej i do oddania w sesji w formie ostatecznej

realizacja powinna być uzupełniona o komentarz 2-4 strony (standardowy maszynopis) + bibliografia

- obecność, aktywność

Zakres tematów:

1. Temat dyskusji: Etnograficzne ucho. Jak przywrócić etnografii dźwięk? 8.10

TEMAT WARSZTATU: NAGRANIA, PRÓBKI DŹWIĘKOWE, ŹRÓDŁA DŹWIĘKU

literatura:

Pink, Sarah. Etnografia wizualna: obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Kraków: Wydawawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

Schneider, Arnd, and Christopher Wright, eds. Anthropology and Art Practice. New York: Bloomsbury Academic, 2013.

Stoller, Paul. The Taste of Ethnographic Things: The Senses in Anthropology. Contemporary Ethnography Series. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1989.

do słuchania:

Cichocki, Piotr, Tonga Boys, Wave Diamond Heritage; "New Roads", Radiophrenia Festival, Radio Glasgow.

2. Radio jako medium wspólnotowe i eksperymentalne. W jaki sposób radio i etnografia mogą się nawzajem wzbogacić? 15.10

DŹWIĘK CYFROWY, DŹWIĘK ANALOGOWY, FORMATY I NOŚNIKI DŹWIĘKU

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Guattari, Félix. “Popular Free Radio.” Radiotext(e). New York: Semiotext(e), 1993.

Kunreuther, Laura. “Aurality under Democracy: Cultural History of FM Radio and Ideologies of Voice in Nepal.” Radio Fields: Anthropology and Wireless Sound in the 21st Century, 2012, 48–68.

Larkin, Brian. “Islamic Renewal, Radio, and the Surface of Things.” In Aesthetic Formations, 117–136. Springer, 2009.

do słuchania:

Kate Donovan - Listening beyond Radio, listening beyond History, Datscha Radio Berlin.

3. Dźwięki otoczenia, soundscape, field recording. 22.10. (gość: Tomasz Mirt)

TECHNIKI NAGRYWANIA ZA POMOCĄ NIESPECJALISTYCZNYCH NARZĘDZI; jeśli pogoda dopisze - SPACER DŹWIĘKOWY

literatura:

Schafer, Raymond Murray. The New Soundscape. BMI Canada Limited Don Mills, 1969.

Ingold, Timothy. “Against Soundscape.” In Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice. Double Entendre, 2007.

do słuchania:

fragmenty płyt z katalogu wytwórni Saamleng, Chris Watson

4. Różne formy tworzenia narracyjności, dialogiczności. Co mają wspólnego nagranie, obraz, tekst? Czym mogą się różnić? 29.10.

PREZENTACJA PROGRAMÓW TYPU Digital Audio Workstation (GŁÓWNIE REAPER)

literatura:

Krogh Groth, Sanne, and Kristine Samson. “Audio Papers - a Manifesto.” Seismograf, 2016.

Mitchell, William JT. “There Are No Visual Media.” Journal of Visual Culture 4, no. 2 (2005): 257–266.

do słuchania:

Fatima Al-Qadiri, “The Sound of Bombs - BBC Radio 4.” BBC

5. Ludzki głos, nieludzki odgłos, znaczenia i brzmienia. 5.11

ETNOGRAFICZNE PRZENOŚNE STUDIO NAGRANIOWE (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Helmreich, Stefan. 2007. "An Anthropologist Underwater: Immersive Soundscapes,

Submarine Cyborgs, and Transductive Ethnography." American Ethnologist 34(4):621-641.

Chion, Michel. I999. The Voiee in Cinema. Ed. and trans. Claudia Gorbman. New York:

Columbia University Press.

do słuchania:

Jaap Blonk, nagrania z serii Primitive Music Of The World

6. Etnofikcja. Audiowizualne działania partycypacyjne. 12.11

POZATECHNICZNE ASPEKTY PRACY PRODUCENTA/KI NAGRAŃ I AUDYCJI (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura:

Rouch, Jean, and Steven Feld. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.

do słuchania:

Piotr Cichocki, Martin Kaphukusi, "Gate Man", Radiophrenia Festival, Radio Glasgow.

7. Na ile nasze sposoby słuchania i wytwarzania dźwięku są ukształtowane przez narzędzia, jakimi się posługujemy? Technologie wytwarzające "nowy podmiot słyszący" (J. Sterne). 19.11

MONTAŻ (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Pinch, Trevor J., and Frank Trocco. Analog Days: The Invention and Impact of the Moog Synthesizer. 1st Harvard University Press paperback edition. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press, 2004.

Kittler, Friedrich A. God of Ears w: The Truth of the Technological World: Essays on the Genealogy of Presence. Stanford, California: Stanford University Press, 2013.

do słuchania:

Harry Bertoia, Anthony Shake Shakir

8. Phonographic aurality kosmopolityczna akustemologia. Czerpanie z zasobów ogólnoświatowej biblioteki muzycznej. Etyka samplingu, poetyka miksu i setu djskiego. 26.11

SAMPLING I MIKS W TEORII I PRAKTYCE (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Katz, Mark. Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Music in 1s and 0s. The Art. and politics of Digital Sampling, Berkeley: University of California Press, 2010.

Bull, Michael. “iPod Culture: The Toxic Pleasures of Audiotopia.” The Oxford Handbook of Sound Studies, 2012, 526–543.

Weheliye, Alexander G. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press, 2005.

do słuchania:

People Like Us, DJ /rupture, Oneohtirx Point Never

9. Dźwięk w historii etnografii. Od kolonialnych archiwów, przez próby zachowania niknących języków, po etnomuzykologię stosowaną. Na ile etnogaf/ka może edytować dźwięk? 3.12

STOSOWANIE NARZĘDZI DO EDYCJI DŹWIĘKU - KOREKCJA PASMA, KOMPRESJA (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003.

Bendrups, Dan. “Transcending Researcher Vulnerability through Applied Ethnomusicology.” Theory, Method, Sustainability, and Conflict: An Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology 1 (2019): 69.

do słuchania:

nagrania Hugh Tracey'a, Tonga Boys

10. Przestrzenny charakter doświadczenia dźwięku. 10.12

STOSOWANIE NARZĘDZI SYMULUJĄCYCH PRZESTRZEŃ: POGŁOS, ECHO, CHORUS (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Corbin, Alain. Village Bells: Sound and Meaning in the 19th-Century French Countryside. Papermac Original. London: Papermac, 1999.

Feld, Steven. Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Durham, N.C.: Duke University Press, 1982.

Dietrich, Nicole. “Berlin Sounds. Audible Cartography of a Formerly Divided City.” In Germany in the Loud Twentieth Century: An Introduction, Ed. Florence Feiereisen and Alexandra Merley Hill. New York: Oxford University Press, 2012.

Sterne, Jonathan. “Sounds like the Mall of America: Programmed Music and the Architectonics of Commercial Space.” Ethnomusicology 41, no. 1 (1997): 22–50.

do słuchania:

Miles Davis (z płyt wyprodukowanych przez Teo Macero), Alvin Lucier

9. Ludzkie ciała i technologie. Dźwięk jako ucieleśniony sposób uczestnictwa w świecie. Nieheteronormatywna polityka dźwięku. Queer sounds. 17.12 (gościówa: Zofia Hołubowska aka Mala Herba)

SYNTEZA DŹWIĘKU (RÓŻNE NARZĘDZIA I PRZEDMIOTY)

literatura:

Rodgers, Tara. Pink Noises: Women on Electronic Music and Sound. Durham [NC]: Duke University Press, 2010.

do słuchania:

Siksa, Diamanda Galas

10. Jakość dźwięku jako wartość kulturowa. Hałas, cisza, kontemplacja jako konstrukty. 7.01

STOSOWANIE NARZĘDZI ZNIEKSZTAŁCAJĄCYCH DŹWIĘK (PRACA W PROGRAMIE REAPER)

literatura (jeden tekst obowiązkowy, reszta dla chętnych):

Attali, Jacques. Noise: The Political Economy of Music. Theory and History of Literature, v. 16. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1985.

Thompson, Emily Ann. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America, 1900 - 1933. 1. paperback ed., Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.

do słuchania:

Merzbow

11. Performatywny charakter pracy z dźwiękiem. 14.01.

EDYCJA W CZASIE RZECZYWISTYM (RÓŻNE NARZĘDZIA)

do czytania:

12. Potencjał etnografii i etnomuzykologii do kwestionowania kultury dźwięku i nagrań 21.01

prezentacja projektów i dyskusja nad nimi.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 108
każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 108
Piotr Cichocki 11/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Żurawia 4
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)