Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości 2500-PL-PS-FO5-05
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Metody i kryteria oceniania:

Recenzja artykułu empirycznego

Końcowe zaliczenie pisemne - pytania otwarte

Zakres tematów:

TEMATY WYKŁADÓW *

* mogą ulec niewielkim zmianom

1. Ogólna charakterystyka adolescencji

podstawowe zagadnienia dotyczące okresu dorastania

rys historyczny

2. Teorie rozwoju w okresie dorastania

biologiczne ujęcie dorastania

koncepcje psychoanalityczne

koncepcje ekologiczne, kontekstowe i interakcyjne

dorastanie jako kryzys rozwojowy

teoria epigenetycznego rozwoju E. Eriksona

podejście eklektyczne

3. Dojrzewanie biologiczne i jego skutki psychologiczne

neurohormonalne uwarunkowania dojrzewania płciowego

różnice w dojrzewaniu płciowym dziewcząt i chłopców

wydolność fizyczna i rozwój ruchowy

psychologiczne aspekty okresu pokwitania

problemy związane ze zbyt wczesnym i zbyt późnym dojrzewaniem

4. Rozwój poznawczy

wybrane koncepcje rozwoju poznawczego

charakterystyka procesów poznawczych dorastających

egocentryzm młodzieńczy

5. Rozwój emocjonalny

przeobrażenia sfery emocjonalnej na przestrzeni dorastania

rola myślenia w rozwoju emocjonalnym

rozwój inteligencji emocjonalnej

6. Seksualność i jej przejawy u młodzieży

formy i przebieg rozwoju seksualności

psychospołeczne uwarunkowania rozwoju erotycznego

style ujmowania własnej seksualności

7. Kształtowanie tożsamości i koncepcji swojego życia

istota i funkcje poczucie tożsamości

teorie rozwoju tożsamości w okresie dorastania

formowanie światopoglądu i koncepcji życia

plany na przyszłość i ich funkcje psychologiczne

8. Rozwój Ja a społeczne funkcjonowanie dorastającego

samowiedza i samoocena a zachowanie

spostrzeganie własnej osoby a spostrzeganie innych

rozwój moralny: fazy i główne właściwości

9. Dorastanie w rodzinie

dążenie do autonomii a przywiązanie do rodziców,

styl wychowania w rodzinie a zadania rozwojowe okresu dorastania,

wpływ zmiany modelu rodzinnego na funkcjonowanie nastolatka

10. Nastolatek w szkole

podstawowe zadania edukacji w realizacja zadań rozwojowych młodzieży

uczeń skuteczny w polskiej szkole

szkoła jako źródło zachowań agresywnych i przemocy

11. Grupa rówieśnicza i jej rola w rozwoju

charakterystyka relacji z rówieśnikami

pozytywne i negatywne skutki przynależności do grupy rówieśniczej

problem samotności i nieśmiałości

12. Niedostosowanie społeczne

istota i funkcje zachowań problemowych i ryzykownych

teorie i koncepcje zachowań problemowych i ryzykownych

wewnętrzne i środowiskowe ich uwarunkowania

13. Zachowania autodestrukcyjne

definicja i klasyfikacja zachowań autodestrukcyjnych

depresja i samobójstwo

geneza i rodzaje zaburzeń odżywiania się

uzależnienia jako utrata kontroli nad własnym życiem

14 Zachowania ryzykowne

koncepcje zachowań ryzykownych w okresie dorastania

rodzaje i funkcje zachowań ryzykownych

uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrze zachowań ryzykownych

Kolokwium

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 10:15 - 11:45, sala 94
Grażyna Katra 46/0 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Stawki 5/7
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)