Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka, poezja, memy. Metafory dla ludzi i robotów. 3700-KON365-AL-OG
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

1.Czym jest znaczenie i dlaczego przysparza tylu kłopotów? Początki nowoczesnych dociekań: Frege i Russell

G. Frege, Sens i znaczenie

B. Russell, Denotowanie

W.V.O. Quine, Problem znaczenia w językoznawstwie

2. Podstawy teorii semantycznych (znaczenie jako oznaczanie, ekstensjonalizm, zarys teorii modeli, pojęcie prawdy Tarskiego )

D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle (fragm.)

3. Skąd się bierze wieloznaczność? Deskrypcjonizm a przyczynowa teoria znaczenia. Znaczenie jako świadomość ekstensji wyrażeń i potoczna

wiedza o obiektach (stereotypy).

S. Kripke, Nazywanie a konieczność (fragm..)

Putnam „Znaczenie słowa «znaczenie»” (fragm..)(The meaning of meaning, 1975).

4. Teorie metafory

Arystoteles, Poetyka

M. Black, ,,Metafora”

5 . Rozszyfrować metaforę . Znaczenie literalne a figuratywne.

D. Davidson, ,,What metaphor means”

6. Powszechność metafor (języka naturalny, nauka, poezja, filozofia, sztuka)

G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu (fragm.)

D. Rybarkiewicz, Metafora w działaniu (fragm.)

7. Kognitywistyka: postpsychologiczne ujęcie znaczenia - znaczenie jako reprezentacja, obraz świata w umysłach mówiących

G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu (fragm.)

Frontiers in Human Neuroscience | The Metaphorical Brain, wybór (fragm)

8. Metafory w języku i w kulturze.

R.Rorty, Przygodność, ironia, solidarność (fragm.)

9. Metafory w rozumieniu i w uczeniu się

H. Elzenberg, ,,O funkcji poznawczej wysławiania się obrazowego”

G. Low, ,,Metaphor and education”, w: R. GIbbs., The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought

10. Memy - od Dawkinsa do Grumpy Cat

R. Dawkins, Samolubny gen (fragm)

Knowyourmeme.com

11. Sieci neuronowe od kuchni a semantyka. Sieci jako “bramki semantyczne”, sieci jako struktury poznawcze mózgu

C. Ferrie, Neural Networks for Babies

Grokking, Deep Learning

12. Metafory i mózg: neuronowa teoria języka (NTL)

G.Lakoff, ,,The Neural Theory of Metaphor” w: GIbbs, R, The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought, Cambridge University Press, 2008

13. Metafory a stapianie pojęciowe

Fauconnier, G., Turner M., The Way We Think. Conceptual Blending and The Mind’s Hidden Compexites

14. Metafory i modelowanie w nauce

Brown, T.L. (2003). Making Truth: Metaphor in Science

Cameron, J. 1983 Metaphor in science and society.

English, K. Understanding science: when metaphors become terms

15. Widzenie aspektu. Kaczkozając a sieci neuronowe. Klasyfikacja i podobieństwa rodzinne.

L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne (fragm)

M. McGinn, Wittgenstein and The Philosophical Investigation (fragm)

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne projekty studenckie, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 16:45 - 18:15, sala 08
Karolina Rychter, Daniel Piecka 3/3 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)