Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura rosyjska w kontekście zachodnioeuropejskim 3202-S1OLZ21o
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 38
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Efekty uczenia się:

Wiedza:

− student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego w literaturze europejskiej,

− student zna najważniejsze zagadnienia z dziejów literatury europejskiej,

− student zna terminologię z zakresu komparatystyki oraz zakres i podział komparatystyki,

− student omawia wybrane zjawiska literatury rosyjskiej w kontekście literatur europejskich (nawiązania – interpretacje – przekłady – recepcja).

Umiejętności:

− student dokonuje periodyzacji literatur europejskich oraz wymienia cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich,

− student wymienia przedstawicieli literatur europejskich,

− student charakteryzuje poszczególne dzieła literackiego z punktu widzenia treściowo-problemowego i formalnego oraz przedstawia je na tle procesu historycznoliterackiego,

− student porównuje wybrane dzieła literackie z punktu widzenia treściowo-problemowego oraz formalnego.

Kompetencje społeczne:

− student ma świadomość współodpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego,

− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i odczuwa potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.

Metody i kryteria oceniania:

2 ECTS (30 godz.) - konwersatorium (1 ECTS) i praca własna studenta - przygotowanie do konwersatorium i testu (1 ECTS)

Test

Pytania: 8

Liczba punktów maksymalna: 24 (8x3)

Punkty i oceny:

13-16 – 3,0 (dst)

16,5-18 – 3,5 (dst+)

18,5-20 – 4,0 (db)

20,5-22 – 4,5 (db+)

22,5-24 – 5,0 (bdb)

5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 24) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu (liczba punktów: 25).

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.

Zakres tematów:

Zagadnienia szczegółowe:

I. Zagadnienia ogólne. Prawidłowości procesu historycznoliterackiego w literaturach europejskich. Schemat następstwa prądów literackich według J. Krzyżanowskiego. Prądy „klasyczne” i prądy „romantyczne” – porównanie według R. Przybylskiego.

II. Komparatystyka literacka. Terminologia. Zakres i podział. Krąg badaczy. Przykłady badań.

III. Literatura starożytna.

1. Periodyzacja literatury greckiej i rzymskiej według różnych badaczy.

2. Literatura grecka: eposy Homera, liryka, tragedia attycka, komedia stara i nowa.

3. Literatura rzymska: Wergiliusz, Horacy, Owidiusz, liryka.

4. Homer w przekładach rosyjskich XVIII-XIX wieku. Rosyjskie „exegi monumentum” XVIII-XIX wieku (M.W. Łomonosow, G.R. Dierżawin, W.W. Kapnist, A.S. Puszkin, A.A. Fet).

IV. Literatura niemiecka.

1. Periodyzacja literatury niemieckiej. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.

2. Średniowieczny epos bohaterski. "Pieśń o Nibelungach".

3. Literatura przełomu XVIII i XIX wieku: okres „burzy i naporu” – klasyka − romantyzm. Twórczość J.W. Goethego. Twórczość F. Schillera. Gatunek ballady i twórczość G.A. Bürgera. Inni przedstawiciele poszczególnych okresów.

4. Rosyjska „werteriada” przełomu XVIII i XIX wieku. Ballady W. Żukowskiego a Lenora G.A. Bürgera.

V. Literatura włoska.

1. Dante Alighieri i "Boska komedia".

2. Dante Alighieri i Rosja - konteksty, nawiązania, interpretacje.

VI. Literatura angielska.

1. Periodyzacja literatury angielskiej według różnych kryteriów. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.

2. Szekspir – życie i dzieło.

3. J. Donne i angielska „poezja metafizyczna”.

4. Powieść angielska XVIII wieku. W stronę eksperymentatorstwa.

5. G. Byron – życie i twórczość.

6. Ulisses J. Joyce’a.

7. Utopia i antyutopia w literaturze europejskiej. "Rok 1984" G. Orwella.

8. J. Donne i I. Brodski. Recepcja twórczości L. Sterne’a i sternizmu w Rosji przełomu XVIII i XIX wieku. Szekspir i Rosja konteksty, nawiązania. Rosyjska proza XIX wieku a literatura angielska. "Ulisses" J. Joyce’a w interpretacji V. Nabokova." Rok 1984" G. Orwella i "My" J. Zamiatina – porównanie.

VII. Literatura francuska.

1. Periodyzacja literatury francuskiej. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.

2. Wiek XVII-XVIII. Oświecenie. Teatr J. Racine’a i Molièra. Encyklopedia i encyklopedyści. „Wielka czwórka wieku Oświecenia” – Monteskiusz, Wolter, D. Diderot, J.J. Rousseau.

3. Wielka powieść XIX wieku – romantyzm, realizm, naturalizm. H. de Balzac. Stendhal. G. Flaubert. E. Zola.

4. J.F. Marmontel i rosyjska proza sentymentalna. Wzory miłości w kulturze Zachodu (Tristan i Izolda, Julia i Saint-Preux) i ich odzwierciedlenie w literaturze rosyjskiej.

VIII. Literatura hiszpańska.

1. Cervantes i Don Kichot. W. Szkłowski o dziele Cervantesa.

IX. Reforma teatru europejskiego i Rosja.

V. Literacka Nagroda Nobla – przegląd laureatów i ich dzieł.

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, analiza tekstów źródłowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30, sala 4
Magdalena Dąbrowska 38/38 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)