W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku 3001-C062LK1
Seminarium magisterskie (SEM-MGR)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | 7 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Literatura: |
I. W laboratorium form gatunkowych: gatunkowe wzorce wypowiedzi, czym jest eksperyment gatunkowy – ujęcie teoretyczne : 1. Stanisław Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod red. Danuty Ostaszewskiej i Romualda Cudaka, Warszawa 2008, s. 130-142. 2. E. Kasperski, Przyszłość i zasady genologii, [w:] Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze, pod. red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2017, s. 229-244. II. W laboratorium form gatunkowych – małe formy literackie w ujęciu teoretycznym: 1. Jan Trzynadlowski, Małe formy literackie, Wrocław 1977. III. W laboratorium form gatunkowych – opowiadanie i gra z konwencją detektywistyczną w ujęciu analitycznym (1) 1. W. Gombrowicz, Zbrodnia z premedytacją, (w jego:) Bakakaj i inne opowiadania, Kraków 2002. 2. K. Bartoszyński, „O »nieważności tego, jak było naprawdę« (»Zbrodnia z premedytacją« Witolda Gombrowicza).” Nowela. Opowiadanie. Gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Red. Kazimierz Bartoszyński, Maria Jasińska-Wojtkowska, Stefan Sawicki. Warszawa: PWN, 1974. 240—252. IV. W laboratorium małych form gatunkowych - ujęcie historycznoliterackie, analiza 1. Ż. Nalewajk, Czas pośpiechu, czas nadmiaru, czas zmiany. Przemiany formalno-gatunkowe w prozie polskiej po 1989 roku a media w: Sekundy (i) epoki. Czas w literaturze polskiej po 1989 roku, str. 55-71, Dom wydawniczy Elipsa, r. 2013 2. W. Kuczok, Widmokrąg, Warszawa 2004. 3. M. Szczygieł, Niedziela, która zdarzyła się w środę, Warszawa 1996. V. W laboratorium form gatunkowych – ujęcie teoretyczne (3), historycznoliteracka analiza gatunków takich jak: biografia, autobiografia, portret, rysopis, szkic, kolaż, centon, baśń oraz pojęć typu eseizacja czy palimpsest: 1. Słownik rodzajów i gatunków literackich pod red. G. Gazdy, Kraków 2006. 2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, M. Glowińskiego, Wrocław 2000. VI. W laboratorium form gatunkowych: gatunki transmedialne i transsemiotyczne – ujęcie teoretyczne: 1. V. D. Higgins, Intermedia i inne eseje, pod red. P. Rypsona, tłum. M. i T. Zielińscy, Warszawa 1985. 2. E. Szczęsna, Wprowadzenie do poetyki intersemiotycznej [w:] Intersemiotyczność: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), pod red. S. Balbusa, A. Hejmeja, J. Niedźwiedzia, Kraków 2004. VII. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich VIII. W laboratorium form gatunkowych: problem teatralizacji w noweli – analiza. 1. F. Kafka, Głodomór, [w:] idem, Dzieła wybrane. Ameryka. Nowele i miniatury. Wyrok, Warszawa 1994. 2. Ż. Nalewajk, Egzystencja jako spektakl. O Głodomorze, [w:] Poetyka egzystencji. Kafka na progu XXI wieku, Warszawa 2004. IX. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną – analiza: 1. Natasza Goerke, Dyptyk konwencjonalny. [w:] eadem, Księga pasztetów, Poznań 1997. 2. Ż. Nalewajk, Stylizacja jako forma pytania o podmiot. Proza polska po 1989 roku wobec tradycji autotematyzmu, biografistyki, historiografii w: Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji, red. Żaneta Nalewajk, 101-222, Dom Wydawniczy Elipsa, r. 2011. X. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną - analiza 1. M. Schwob, Żywoty urojone, przeł. L. Schiller, Warszawa 2016, s. 5-130. XI. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich XII. W laboratorium form gatunkowych i intertekstualnych – ujęcie historycznoliterackie, analiza eksperymentów z konwencją baśniową: 1. Magdalena Bednarek Ile pomieści mała forma? (O miniaturach wielkich form narracyjnych w powojennej prozie polskiej) 2. Sławomir Mrożek, Opowiadania, t. 1-3, Warszawa 1993 (wybrane teksty: m.in. Śpiąca królewna, Kapturek, Hamlet, Dracula, Don Juan, Cierpienia młodego Wertera, Metamorfoza) XIII. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – ujęcie teoretyczne 1. Lasoń-Kochańska Grażyna, Córki Penelopy. Kobiety wobec baśni i mitu, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2004, nr 3. 2. P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008. XIV .W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza. 1. A. Janko, Dziewczyna z zapałkami, Warszawa. XV. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza 1. A. Carter, Czarna Wenus, Warszawa 2000. 2. Weronika Kostecka, Baśniowe herstory. Postmodernistyczne strategie reinterpretacyjne Angeli Carter, Tanith Lee i Emmy Donoghue, "Creatio fantastica" https://creatiofantastica.files.wordpress.com/2019/06/weronika-kostecka-bac59bniowe-herstory-1.pdf XVI. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XVII. Eksperymenty stylistyczne – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym 1. W. Bolecki, Groteska, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław 1992; 2. A, Bereza: Parodia wobec struktury groteski. [w:] Styl i kompozycja. Red. J. Trzynadlowski, 1965; XVIII. Eksperymenty stylistyczne stylistyczną – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym 1. Od potworów do znaków pustych: dziejów groteski: Młoda Polska i dwudziestolecie międzywojenne, "Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej" 1989, nr 1/80, 73-121. 2. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, Bohater groteskowy i formosynkrazja, [w:] Postać literacka. Teoria i historia, red. E. Kasperski, współred. B. Pawłowska-Jądrzyk, Warszawa 1998. XIX. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XX. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy stylizacji i komizmu (ironia) w ujęciu teoretycznym 1. S. Balbus, "Między stylami", Kraków 1993. 2. Beda Allemann, ironii jako o kategorii literackiej. Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/1, 227-242. XXI. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu (czarny humor, parodia) – w ujęciu teoretycznym 1. E. Kasperski, Czarny humor, komizm, parodia, „Tekstualia” 2014, nr 4 (39). 2. E. Kasperski, RIDICULUS SUM... Z problemów teorii parodii, w: Dialog. Komparatystyka. Literatura. Warszawa 2002 s. 215–229. XXII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska 1. B. Pawłowska-Jądrzyk, Makabreska wobec ciężaru istnienia, [w:] eadem, Sens i chaos w grotesce literackiej, Kraków 2000. 2. Ż. Nalewajk, Poe – Dostojewski – Gombrowicz. Płaszczyzny porównania [w:] Poe-land. Studia i szkice, Kazimierza Maciąga, Oksany Weretiuk, Elżbiety Rokosz-Piejko i Grety Jagiełły. – Rzeszów 2017. 3. F. Dostojewski, Bobek, tłum. M. Leśniewska, Kraków 1988, s. 8–17. XXIII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska 1. L. Fuks, Palacz zwłok, Warszawa 2011. XXIV. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu – w ujęciu teoretycznym i analitycznym 1. D. Buttler, Polski dowcip językowy, Warszawa 2001. 2. S. Mrożek, Opowiadania, t. 1-3, Warszawa 1993 (wybrane teksty) XXV. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza 1. M. Bénabou, Dlaczego nie napisałem żadnej z moich książek, Kraków 2017. XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza 1. A. Moravia, Uwaga, Warszawa 1968. XXVII Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza 1. J. Andrzejewski, Miazga, Londyn 1981. 2. K. Bartoszyński, Postmodernizm a „sprawa polska” – przypadek „Miazgi”, Teksty Drugie 1993, 1, s. 36-54 XXVIII, Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XXIX Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XXX Podsumowanie |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WiEDZY: Absolwent zna i rozumie: — fakty z zakresu literaturoznawstwa związane z literaturą eksperymentalną, jej stylami, dyskursami i formami w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową — metodologie literaturoznawcze, których przyswojenie jest niezbędne do napisania dysertacji magisterskiej i realizacji projektu zaliczeniowego W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: — napisać dłuższą spójną pracę naukową: — sformułować precyzyjnie problem badawczy oraz związaną z nim tezę wyjściową, a następnie zweryfikować ją i jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie uargumentować, poprzedzając badaniami empirycznymi; — wykorzystać w dysertacji magisterskiej świadomie wybraną metodę badawczą; — skonstruować dysertację magisterką poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; — przygotować rozprawę i właściwie i samodzielnie osadzić ją zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; — napisać dysertację naukową popartą zgromadzonym materiałem dowodowym, prowadzącą do dobrze uargumentowanej i przekonującej konkluzji; — skonstruować w stylu naukowym rozprawę magisterską nie tylko poprawną pod względem językowym opatrzoną przypisami i bibliografią, lecz także ukazującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; — ustnie (w stylu naukowym) interesująco zaprezentować z wykorzystaniem handoutów i pokazów multimedialnych swoje badania na każdym ich etapie, precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze, dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Absolwent jest gotów do: — pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób — wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy — kierowania się uczciwością naukową — doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (aktywność podczas seminarium), frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, warunkiem zaliczenia seminarium jest także złożenie pracy magisterskiej i jej pozytywna ocena przez promotora. Narzędzie informatyczne: platforma Zoom Forma zajęć: synchroniczna |
Zakres tematów: |
I. W laboratorium form gatunkowych: gatunkowe wzorce wypowiedzi, czym jest eksperyment gatunkowy – ujęcie teoretyczne II. W laboratorium form gatunkowych – małe formy literackie w ujęciu teoretycznym III. W laboratorium form gatunkowych – opowiadanie i gra z konwencją detektywistyczną w ujęciu analitycznym IV. W laboratorium małych form gatunkowych - ujęcie historycznoliterackie, analiza V. W laboratorium form gatunkowych – ujęcie teoretyczne (3), historycznoliteracka analiza gatunków takich jak: biografia, autobiografia, portret, rysopis, szkic, kolaż, centon, baśń oraz pojęć typu eseizacja czy palimpses VI. W laboratorium form gatunkowych: gatunki transmedialne i transsemiotyczne – ujęcie teoretyczne VII. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich VIII. W laboratorium form gatunkowych: problem teatralizacji w noweli – analiza IX. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną – analiza X. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną - analiza XI. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich XII. W laboratorium form gatunkowych i intertekstualnych – ujęcie historycznoliterackie, analiza eksperymentów z konwencją baśniową XIII. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – ujęcie teoretyczne XIV .W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza XV. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza XVI. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XVII. Eksperymenty stylistyczne – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym XVIII. Eksperymenty stylistyczne stylistyczną – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym XIX. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XX. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy stylizacji i komizmu (ironia) w ujęciu teoretycznym XXI. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu (czarny humor, parodia) – w ujęciu teoretycznym XXII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska XXIII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska XXIV. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu – w ujęciu teoretycznym i analitycznym XXV. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza XXVII Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza XXVIIIDyskusja nad fragmentami prac magisterskich XXIX Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich XXX Podsumowanie |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja z elementami metody podającej - case studies - prezentacja wizualna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 9:45 - 11:15,
sala 6A |
Żaneta Nalewajk-Turecka | 6/7 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Polonistyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.