Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku 3001-C062LK1
Seminarium magisterskie (SEM-MGR) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: 7
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

I. W laboratorium form gatunkowych: gatunkowe wzorce wypowiedzi, czym jest eksperyment gatunkowy – ujęcie teoretyczne :

1. Stanisław Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod red. Danuty Ostaszewskiej i Romualda Cudaka, Warszawa 2008, s. 130-142.

2. E. Kasperski, Przyszłość i zasady genologii, [w:] Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze, pod. red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2017, s. 229-244.

II. W laboratorium form gatunkowych – małe formy literackie w ujęciu teoretycznym:

1. Jan Trzynadlowski, Małe formy literackie, Wrocław 1977.

III. W laboratorium form gatunkowych – opowiadanie i gra z konwencją detektywistyczną w ujęciu analitycznym (1)

1. W. Gombrowicz, Zbrodnia z premedytacją, (w jego:) Bakakaj i inne opowiadania, Kraków 2002.

2. K. Bartoszyński, „O »nieważności tego, jak było naprawdę« (»Zbrodnia z premedytacją« Witolda Gombrowicza).” Nowela. Opowiadanie. Gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Red. Kazimierz Bartoszyński, Maria Jasińska-Wojtkowska, Stefan Sawicki. Warszawa: PWN, 1974. 240—252.

IV. W laboratorium małych form gatunkowych - ujęcie historycznoliterackie, analiza

1. Ż. Nalewajk, Czas pośpiechu, czas nadmiaru, czas zmiany. Przemiany formalno-gatunkowe w prozie polskiej po 1989 roku a media w: Sekundy (i) epoki. Czas w literaturze polskiej po 1989 roku, str. 55-71, Dom wydawniczy Elipsa, r. 2013

2. W. Kuczok, Widmokrąg, Warszawa 2004.

3. M. Szczygieł, Niedziela, która zdarzyła się w środę, Warszawa 1996.

V. W laboratorium form gatunkowych – ujęcie teoretyczne (3), historycznoliteracka analiza gatunków takich jak: biografia, autobiografia, portret, rysopis, szkic, kolaż, centon, baśń oraz pojęć typu eseizacja czy palimpsest:

1. Słownik rodzajów i gatunków literackich pod red. G. Gazdy, Kraków 2006.

2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, M. Glowińskiego, Wrocław 2000.

VI. W laboratorium form gatunkowych: gatunki transmedialne i transsemiotyczne – ujęcie teoretyczne:

1. V. D. Higgins, Intermedia i inne eseje, pod red. P. Rypsona, tłum. M. i T. Zielińscy, Warszawa 1985.

2. E. Szczęsna, Wprowadzenie do poetyki intersemiotycznej [w:] Intersemiotyczność: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), pod red. S. Balbusa, A. Hejmeja, J. Niedźwiedzia, Kraków 2004.

VII. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich

VIII. W laboratorium form gatunkowych: problem teatralizacji w noweli – analiza.

1. F. Kafka, Głodomór, [w:] idem, Dzieła wybrane. Ameryka. Nowele i miniatury. Wyrok, Warszawa 1994.

2. Ż. Nalewajk, Egzystencja jako spektakl. O Głodomorze, [w:] Poetyka egzystencji. Kafka na progu XXI wieku, Warszawa 2004.

IX. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną – analiza:

1. Natasza Goerke, Dyptyk konwencjonalny. [w:] eadem, Księga pasztetów, Poznań 1997.

2. Ż. Nalewajk, Stylizacja jako forma pytania o podmiot. Proza polska po 1989 roku wobec tradycji autotematyzmu, biografistyki, historiografii w: Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji, red. Żaneta Nalewajk, 101-222, Dom Wydawniczy Elipsa, r. 2011.

X. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną - analiza

1. M. Schwob, Żywoty urojone, przeł. L. Schiller, Warszawa 2016, s. 5-130.

XI. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich

XII. W laboratorium form gatunkowych i intertekstualnych – ujęcie historycznoliterackie, analiza eksperymentów z konwencją baśniową:

1. Magdalena Bednarek Ile pomieści mała forma? (O miniaturach wielkich form narracyjnych w powojennej prozie polskiej)

2. Sławomir Mrożek, Opowiadania, t. 1-3, Warszawa 1993 (wybrane teksty: m.in. Śpiąca królewna, Kapturek, Hamlet, Dracula, Don Juan, Cierpienia młodego Wertera, Metamorfoza)

XIII. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – ujęcie teoretyczne

1. Lasoń-Kochańska Grażyna, Córki Penelopy. Kobiety wobec baśni i mitu, „Słupskie Prace

Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2004, nr 3.

2. P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008.

XIV .W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza.

1. A. Janko, Dziewczyna z zapałkami, Warszawa.

XV. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza

1. A. Carter, Czarna Wenus, Warszawa 2000.

2. Weronika Kostecka, Baśniowe herstory. Postmodernistyczne strategie reinterpretacyjne Angeli Carter, Tanith Lee i Emmy Donoghue, "Creatio fantastica" https://creatiofantastica.files.wordpress.com/2019/06/weronika-kostecka-bac59bniowe-herstory-1.pdf

XVI. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XVII. Eksperymenty stylistyczne – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym

1. W. Bolecki, Groteska, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław 1992;

2. A, Bereza: Parodia wobec struktury groteski. [w:] Styl i kompozycja. Red. J. Trzynadlowski, 1965;

XVIII. Eksperymenty stylistyczne stylistyczną – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym

1. Od potworów do znaków pustych: dziejów groteski: Młoda Polska i dwudziestolecie międzywojenne, "Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce

literatury polskiej" 1989, nr 1/80, 73-121.

2. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, Bohater groteskowy i formosynkrazja, [w:] Postać literacka. Teoria i historia, red. E. Kasperski, współred. B. Pawłowska-Jądrzyk, Warszawa 1998.

XIX. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XX. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy stylizacji i komizmu (ironia) w ujęciu teoretycznym

1. S. Balbus, "Między stylami", Kraków 1993.

2. Beda Allemann, ironii jako o kategorii literackiej. Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/1, 227-242.

XXI. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu (czarny humor, parodia) – w ujęciu teoretycznym

1. E. Kasperski, Czarny humor, komizm, parodia, „Tekstualia” 2014, nr 4 (39).

2. E. Kasperski, RIDICULUS SUM... Z problemów teorii parodii, w: Dialog. Komparatystyka. Literatura. Warszawa 2002 s. 215–229.

XXII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska

1. B. Pawłowska-Jądrzyk, Makabreska wobec ciężaru istnienia, [w:] eadem, Sens i chaos w grotesce literackiej, Kraków 2000.

2. Ż. Nalewajk, Poe – Dostojewski – Gombrowicz. Płaszczyzny porównania [w:] Poe-land. Studia i szkice, Kazimierza Maciąga, Oksany Weretiuk, Elżbiety Rokosz-Piejko i Grety Jagiełły. – Rzeszów 2017.

3. F. Dostojewski, Bobek, tłum. M. Leśniewska, Kraków 1988, s. 8–17.

XXIII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska

1. L. Fuks, Palacz zwłok, Warszawa 2011.

XXIV. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu – w ujęciu teoretycznym i analitycznym

1. D. Buttler, Polski dowcip językowy, Warszawa 2001.

2. S. Mrożek, Opowiadania, t. 1-3, Warszawa 1993 (wybrane teksty)

XXV. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza

1. M. Bénabou, Dlaczego nie napisałem żadnej z moich książek, Kraków 2017.

XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza

1. A. Moravia, Uwaga, Warszawa 1968.

XXVII Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza

1. J. Andrzejewski, Miazga, Londyn 1981.

2. K. Bartoszyński, Postmodernizm a „sprawa polska” – przypadek „Miazgi”, Teksty Drugie 1993, 1, s. 36-54

XXVIII, Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XXIX Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XXX Podsumowanie

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się

W ZAKRESIE WiEDZY:

Absolwent zna i rozumie:

— fakty z zakresu literaturoznawstwa związane z literaturą eksperymentalną, jej stylami, dyskursami i formami w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową

— metodologie literaturoznawcze, których przyswojenie jest niezbędne do napisania dysertacji magisterskiej i realizacji projektu zaliczeniowego

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

— napisać dłuższą spójną pracę naukową:

— sformułować precyzyjnie problem badawczy oraz związaną z nim tezę wyjściową, a następnie zweryfikować ją i jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie uargumentować, poprzedzając badaniami empirycznymi;

— wykorzystać w dysertacji magisterskiej świadomie wybraną metodę badawczą;

— skonstruować dysertację magisterką poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

— przygotować rozprawę i właściwie i samodzielnie osadzić ją zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

— napisać dysertację naukową popartą zgromadzonym materiałem dowodowym, prowadzącą do dobrze uargumentowanej i przekonującej konkluzji;

— skonstruować w stylu naukowym rozprawę magisterską nie tylko poprawną pod względem językowym opatrzoną przypisami i bibliografią, lecz także ukazującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

— ustnie (w stylu naukowym) interesująco zaprezentować z wykorzystaniem handoutów i pokazów multimedialnych swoje badania na każdym ich etapie, precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze, dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

Absolwent jest gotów do:

— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób

— wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy

— kierowania się uczciwością naukową

— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (aktywność podczas seminarium), frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, warunkiem zaliczenia seminarium jest także złożenie pracy magisterskiej i jej pozytywna ocena przez promotora.

Narzędzie informatyczne: platforma Zoom

Forma zajęć: synchroniczna

Zakres tematów:

I. W laboratorium form gatunkowych: gatunkowe wzorce wypowiedzi, czym jest eksperyment gatunkowy – ujęcie teoretyczne

II. W laboratorium form gatunkowych – małe formy literackie w ujęciu teoretycznym

III. W laboratorium form gatunkowych – opowiadanie i gra z konwencją detektywistyczną w ujęciu analitycznym

IV. W laboratorium małych form gatunkowych - ujęcie historycznoliterackie, analiza

V. W laboratorium form gatunkowych – ujęcie teoretyczne (3), historycznoliteracka analiza gatunków takich jak: biografia, autobiografia, portret, rysopis, szkic, kolaż, centon, baśń oraz pojęć typu eseizacja czy palimpses

VI. W laboratorium form gatunkowych: gatunki transmedialne i transsemiotyczne – ujęcie teoretyczne

VII. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich

VIII. W laboratorium form gatunkowych: problem teatralizacji w noweli – analiza

IX. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną – analiza

X. W laboratorium form gatunkowych: eksperyment z konwencją biograficzną - analiza

XI. Dyskusja nad zagadnieniami wskazanymi przez studentów związanymi z pisaniem prac magisterskich

XII. W laboratorium form gatunkowych i intertekstualnych – ujęcie historycznoliterackie, analiza eksperymentów z konwencją baśniową

XIII. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – ujęcie teoretyczne

XIV .W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza

XV. W laboratorium form gatunkowych – eksperymenty z konwencją baśniową w literaturze kobiecej – analiza

XVI. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XVII. Eksperymenty stylistyczne – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym

XVIII. Eksperymenty stylistyczne stylistyczną – styl groteskowy w ujęciu teoretycznym

XIX. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XX. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy stylizacji i komizmu (ironia) w ujęciu teoretycznym

XXI. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu (czarny humor, parodia) – w ujęciu teoretycznym

XXII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska

XXIII Eksperymenty z konwencją stylistyczną – makabreska

XXIV. Eksperymenty z konwencją stylistyczną – styl groteskowy a formy komizmu – w ujęciu teoretycznym i analitycznym

XXV. Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza

XXVI. Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza

XXVII Eksperymenty stylistyczne i gatunkowe z konwencją autotematyczną – analiza

XXVIIIDyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XXIX Dyskusja nad fragmentami prac magisterskich

XXX Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

- dyskusja z elementami metody podającej

- case studies

- prezentacja wizualna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 6A
Żaneta Nalewajk-Turecka 6/7 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Polonistyki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)