Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język polski jako język drugi 3007-G1A2JJ
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014.

Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015.

Gębal, P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.

Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.

Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.

Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012.

Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.

Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Cz. 1, Warszawa 2014, s. 452-464.

Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016.

Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

Po cyklu wykładów student będzie wiedział:

- czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia);

- czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się;

- jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym;

- jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego;

- w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji.

Po cyklu wykładów student będzie rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach, realizacja projektu pedeutologicznego, egzamin

Zakres tematów:

Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

1. Język polski jako drugi komunikacyjny.

2. Psycholingwistyczne i neurolingwistyczne uwarunkowania przyswajania języków.

3. Psychopedagogiczne mechanizmy uczenia się języków obcych.

4. Psychologiczne, pedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania dydaktyki języka polskiego jako drugiego w tle uwarunkowań migracji.

5. Kierunki i koncepcje dydaktyki języka polskiego jako drugiego w ujęciu integracyjno-inkluzyjnym w tle koncepcji pedagogiki postmodernistycznej.

6. (Ukryte) konteksty kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako drugiego. W stronę pedagogiki krytycznej i krytycznej dydaktyki języków obcych.

7. Język polski jako drugi w polskim systemie edukacyjnym.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, projekty pedeutologiczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala 45
Przemysław Gębal 10/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Polonistyki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)