Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura polska po 1864 r. w dydaktyce szkolnej 3007-LSA3LP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 28
Literatura:

H. Sienkiewicz, „Janko Muzykant”, „Latarnik”, „Quo vadis”, „W pustyni i w

puszczy”

B. Prus, „Katarynka”, „Kamizelka”, „Z legend dawnego Egiptu”, „Lalka”

E. Orzeszkowa, „Gloria Victis”, „Nad Niemnem”

A. Asnyk, M. Konopnicka, W. Bełza – wybrane wiersze

F. Flaubert, „Pani Bovary” (wybrana powieść z literatury światowej)

S. Żeromski, „Rozdzióbią nas kruki, wrony” i inne opowiadania, „Syzyfowe

prace”

S. Wyspiański, „Wesele”

S. Przybyszewski, „Confiteor” i wybrany utwór prozatorski

G. Zapolska, „Moralność pani Dulskiej”

Ch. Baudelaire, M. Maeterlinck – wybrane wiersze symbolistyczne

L. Staff, K. Przerwa-Tetmajer, J. Kasprowicz, B. Leśmian, S. Wyspiański –

wybrane wiersze

L. Carroll, „Alicja w Krainie Czarów”

F. Molnar, „Chłopcy z Placu Broni”

T. Korczak, „Król Maciuś Pierwszy”

inne utwory z kanonu literatury dla młodego czytelnika.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu ćwiczeń student ma:

Wiedzę:

- o najważniejszych utworach literackich lat 1864-1918;

- o najważniejszych nurtach w kulturze artystycznej i umysłowej czasów

nowoczesnych;

- o kluczowych dziełach tworzących kanon historycznoliteracki okresu.

Umiejętności:

- w wyjaśnianiu przynależność artystycznej (poetyka, tematyka i estetyka)

danego dzieła literackiego do formacji modernistycznej;

- w analizowaniu i interpretowaniu w sposób filologiczny i historyczno-

literacki wybranych lektur szkolnych z epoki;

- w rozpoznawaniu cech podstawowych prądów i nurtów artystycznych w

wybranych lekturach szkolnych związanych z epoką.

Kompetencje:

- w rozumieniu i krytycznej analizie utworów modernistycznych w

zależności od specyfiki tekstów;

- w uwzględnianiu i rozumieniu zależności między dziełami różnych gałęzi

sztuk jako wyrazu nurtów epoki;

- w wyjaśnianiu przynależność estetycznej i światopoglądowej danego

dzieła literackiego i tekstu kulturowego do formacji modernistycznej (okresu

i tradycji).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie:

- regularnej obecności;

- przygotowań do zajęć;

- przygotowań zagajeń i referatów wygłaszanych w trakcie zajęć;

- pracy pisemnej dopuszczającej do egzaminu.

Zaliczenie na ocenę w formie egzaminu pisemnego (pytania otwarte).

Zakres tematów:

Wybrane zagadnienia:

- obraz powstania styczniowego w literaturze i sztukach wizualnych,

- nowelistyka pozytywistyczna jako gatunek wydawniczy i literacki,

- program społeczny, polityczny i estetyczny pozytywizmu (realizm tendencyjny, naturalizm),

- poezja „czasów niepoetycznych” – między postromantyzmem a nowoczesnością,

- realistyczna powieść światowa, kategoria umiędzynarodowienia dzieła literackiego i rola przekładu artystycznego,

- literatura dla młodego czytelnika,

- panorama poezji młodopolskiej – impresjonizm, parnasizm, symbolizm, preekspresjonizm, liryka codzienności,

- dramat modernistyczny – od nastroju do krytyki społecznej i narodowej,

- naturalistyczna i symbolistyczna korespondencja sztuk, sojusze pisarzy z malarzami i grafikami,

- topografia literacka pozytywizmu i modernizmu, literatura i miejsce jej wytwarzania.

Metody dydaktyczne:

- Dyskusja na zajęciach,

- zagajenia i referaty.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 16:45 - 18:15, sala 212A
Dariusz Dziurzyński 13/14 szczegóły
2 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 212A
Dariusz Dziurzyński 12/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)