Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American History and Society (Historia i społeczeństwo USA) 4219-ZP005
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 210
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

Jeżeli po tytule lektury nie następuje adres internetowy, oznacza to, że skan tekstu znajduje się na stronie kursu na platformie e-Kampus. Studenci zobowiązani są przeczytać wszystkie teksty (z wyjątkiem tych, onaczonych jako „Uzupełniająco”) przed zajęciami, na których mają być one omawiane.

Dokładna lista tematów omawianych w trakcie semestru może się różnić w zależności od kalendarza roku akademickiego i rozkładu zajęć konkretnej grupy zajęciowej.

Zajęcia 1. Wprowadzenie do zajęć i przedstawienie zasad oraz warunków zaliczenia

Zajęcia 2. Nowy nardód, nowe społeczenstwo

J. de Crevecoeur, Letters from an American Farmer: Letter III, What Is an American, pp. 1-7

The American Journey, “Convergence and Conflict 1660s-1763,” pp. 58-64

Uzupełniająco: Arthur M. Schlesinger, The Disuniting of America: Reflections on a Multicultural Society. W.W. Norton, 1998, Foreword to the first edition.

Zajęcia 3. Amerykańsie wartości: wolność i równość

Declaration of Independence: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript

Declaration of Sentiments: https://www.nps.gov/wori/learn/historyculture/declaration-of-sentiments.htm

Martin Luther King Jr, “I Have a Dream,” https://kinginstitute.stanford.edu/king-papers/documents/i-have-dream-address-delivered-march-washington-jobs-and-freedom

Sociology textbook, pp. 95-98 (Values and beliefs, norms, ideal and real culture)

Uzupełniająco: Martin Luther King, “I Have a Dream Speech” (video): https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms

Zajęcia 4. Amerykańsie wartości: indywidualizm i wspólnotowość

Alexis de Tocqueville, Democracy in America, Vol. 1, Introduction, Vol. 2, chapters 1-5

The American Journey, vol. 1, ch. 10, The Jacksonian Era, 1824-1845, pp. 163-165

Uzupełniająco: Robert Putnam, “Bowling Alone,” Journal of Democracy 1995: http://archive.realtor.org/sites/default/files/BowlingAlone.pdf

Zajęcia 5. Niewolnictwo i rasizm w Ameryce

The “peculiar institution”: Slaves tell their own story, pp. 173-197

Uzupełniająco: The American Journey, Vol. 1, ch. 13. Slavery and the Old South 1800-1860: 217-231

Zajęcia 6. Dylematy post-abolicjonistyczne

Booker T. Washington, Up from Slavery Chapter 14: http://xroads.virginia.edu/~hyper/washington/ch14.html

W. E. B. DuBois, Souls of Black Folk, Chapter 3: http://xroads.virginia.edu/~hyper/dubois/ch03.html

Uzupełniająco: The American Journey, ch. 18 Reconstruction, pp. 316-319, Vol. 2, ch. 19 A New South, subchapter Settling the Race Issue, pp. 332-339.

Uzupełniająco: The Road to True Freedom

Zajęcia 7. Ekspansja i amerykanski imperialism

President Andrew Jackson's Message to Congress “On Indian Removal” (1830): http://www.ourdocuments.gov/doc.php?flash=true&doc=25

J. O’Sullivan, Annexation (1845)

Manifest Destiny, continued: McKinley Defends U.S. Expansionism: http://historymatters.gmu.edu/d/5575/

Uzupełniająco: The American Journey, Vol. 1 ch. 12, subchapters The Frontier of the Plains Indians, pp. 204-208 and The Mexican Borderlands pp. 208-215, Vol. 2 ch. 24 Creating an Empire, pp. 418-434.

Uzupełniająco: Kipling, “The White Man’s Burden” http://historymatters.gmu.edu/d/5478/

Uzupełniająco: Sebring, “Civilization and Barbarism” https://visualizingcultures.mit.edu/civilization_and_barbarism/cb_essay01.html

Zajęcia 8. Społeczeństwo pogranicza

Frederick Jackson Turner, The Significance of the Frontier in American History, ch. 1: http://xroads.virginia.edu/~HYPER/TURNER/

Uzupełniająco: The American Journey, Vol. 2, ch. 21 Transforming the West 1865-1890, pp. 365-378.

Zajęcia 9. Naród imigrantów?

Emma Lazarus, “The New Colossus” http://www.libertystatepark.com/emma.htm

Jacob Riis, How the Other Half Lives, new edition 2010 ch. 3 The Mixed Crowd,

Jacob Riis Photos, scroll down to Riis, click "explore" https://collections.mcny.org/C.aspx?VP3=CMS3&VF=Home

The American Journey, Vol. 2, ch. 20 Industry, Immigrants, and Cities 1870-1900, pp. 341-362.

Uzupełniająco: Photographs of Lewis Hine documenting life and work of immigrants: https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2018/feb/15/lewis-hine-photographs-child-labor-ellis-island

https://allthatsinteresting.com/lewis-hine-child-labor-photographs#8

Zajęcia 10. Religia

Max Weber, “Churches and Sects in North America”

Sociology textbook, chap 19 Religion.

Zajęcia 11. Gospodarka, praca i konsumpcja

Max Weber, “The Spirit of Capitalism”

Andrew Carnegie, “The Gospel of Wealth,” http://www.swarthmore.edu/SocSci/rbannis1/AIH19th/Carnegie.html

Uzupełniająco: Sociology textbook, “Weber’s Great Thesis: Protestantism and Capitalism,” pp. 129-130

Uzupełniająco: Thorstein Veblen, The Theory of the Leisure Class, chap “Conspicuous Consumption”

Uzupełniająco: William R. Leach, “Transformations in a Culture of Consumption”

Zajęcia 12. Miasta, przedmieścia, auta

Jane Jacobs, The Death and Life of Great American Cities, ch. 8

Film: American Graffiti (1973) (available at the ASC library)

Kenneth Jackson, Suburban nation interview, The First Measured Century, PBS, 2000: http://www.pbs.org/fmc/interviews/jackson.htm

Zajęcia 13. Strategie walki o prawa obywatelskie Afroamerykanów w latach 1960.

M.L. King, Letter from Birmingham Jail

Malcolm X, “The Ballot or the Bullet,” http://www.edchange.org/multicultural/speeches/malcolm_x_ballot.html

Uzupełniająco: Todd Gitlin, The Sixties, Introduction and Preface

Zajęcia 14. Feminizm jako amerykański ruch społeczny

Betty Friedan, The Feminine Mystique, “The Problem That Has No Name”

The American Journey, Vol. 2, chap 30

Stephanie Coontz, A Strange Stirring, ch. 9

Uzupełniająco: Robin Morgan, Sisterhood is Powerful, selections. Ruth Rosen: The World Split Open, selections

Zajęcia 15. Test końcowy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Włodzimierz Batóg 22/18 szczegóły
2 każda środa, 13:15 - 14:45, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Hector Calleros Rodriguez 19/18 szczegóły
3 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Małgorzata Gajda-Łaszewska 19/18 szczegóły
4 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Małgorzata Gajda-Łaszewska 17/18 szczegóły
5 każda środa, 15:00 - 16:30, Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22, sala 317
Marcin Gajek 19/19 szczegóły
6 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22, sala 109 - ogólna
Marcin Gajek 21/20 szczegóły
7 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22, sala 109 - ogólna
Ludmiła Janion 20/20 szczegóły
8 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Ludmiła Janion 17/18 szczegóły
9 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22, sala 317
Bohdan Szklarski 12/19 szczegóły
10 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22, sala 116
Bohdan Szklarski 14/14 szczegóły
11 każdy piątek, 11:30 - 13:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Jan Smoleński 18/18 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)