Literatura: |
1. Pomian Krzysztof, „Europa jako pluralistyczna wspólnota wartości” w: tegoż, Europa i jej Narody, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004, s. 217-227.
2. Barber, Benjamin, „Dziki kapitalizm a demokracja” w: tegoż, Dżihad kontra McŚwiat, Spectrum, Muza SA, Warszawa 1997, s. 302-315.
3. Giddens, Anthony, „Model socjalny” w: tegoż, Europa w Epoce globalnej, PWN, Warszawa 2009, s. 15-47.
4. Standing, Guy, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, PWN, Warszawa 2016.
5. Laqueur, Walter. „Migracje“ w: Ostatnie Dni Europy; epitafium dla Starego Kontynentu. Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2008, r. II, str. 25-34.
6. Scheffer, Paul, „Wielka wędrówka ludów” w: tegoż, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010, s. 125-185.
7. Hannam, June, „Prywatne jest polityczne” – ruch wyzwolenia kobiet i „druga fala” feminizmu w: tejże, Feminizm, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j., Poznań 2010, s. 143-170.
8. Rifkin, Jeremy, „Drugie Oświecenie” w: Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, NADIR, Warszawa 2005, s. 380-430.
9. Cohn-Bendit, Daniel, „Wyzwanie multikulturalizmu”, w: tegoż, Co robić? Mały traktat o wyobraźni politycznej na użytek Europejczyków, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 94-114.
9. Casanova José, Religia, europejskie tożsamości laickie, integracja, „Znak” nr 12/2004, s.18-39.
10. Kepel, Gilles. „Zakończenie” w: Zemsta Boga [tłum. A. Adamczak], Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 265-278.
11. Kostro, Robert, Merta Tomasz (red), Pamięć i odpowiedzialność, Ośrodek Myśli Politycznej, Centrum Konserwatywne, Kraków-Wrocław 2005.
|
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia w ramach wymagań i zakresie merytorycznym przewidzianym dla przedmiotu student
1. w zakresie wiedzy będzie:
- potrafił zidentyfikować i nazwać główne dylematy kulturowe współczesnej Europy w kontekście zjawisk o wymiarze globalnym.
- rozumiał podstawowe koncepcje i pojęcia związane z współczesnymi wyzwaniami społeczno-kulturowymi, przed którymi stoi Europa.
- rozumiał dynamikę współczesnych przemian społeczno-kulturowych w Europie.
- potrafił określić i scharakteryzować główne osie debat społeczno-kulturowych w Europie.
2. w zakresie umiejętności będzie:
- potrafił identyfikować i hierarchizować współczesne zjawiska społeczno-kulturowe w kontekście procesów integracji europejskiej
- potrafił zastosować instrumenty pojęciowe w pracy z tekstami z zakresu literatury przedmiotu
- posiadał umiejętności pozwalające na podjęcie samodzielnej i krytycznej interpretacji tekstu z zakresu literatury przedmiotu
- potrafił zastosować w praktyce i przywołać poznane teorie i wyniki badań naukowych w dyskusji lub pracy pisemnej.
3. w zakresie postawy będzie:
- krytycznie odbierał treści komunikowane w sferze publicznej, ze świadomością potencjalnych lub realnych uproszczeń lub manipulacji obecnych we współczesnym dyskursie publicznym.
- konstruktywnie wykorzystywał treści merytoryczne i poznaną literaturę przedmiotu w dalszych etapach kształcenia akademickiego.
|