Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowa humanistyka wobec wyzwań postprzeszłości i transformacji 3001-C0DS-HPT
Seminarium doktoranckie (SEM-DR) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Ad 1

- Piotr Sadzik, Za wyjątkiem reguły (przedmowa) [w:] Imiona anomii, red. P. Sadzik, Warszawa 2019;

- Eelco Runia, Obecność [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska

- Franco "Bifo" Berrardi, The Uprising. On Poetry and Finance (wstęp oraz rozdz. IV Poetry and Finance)

Ad. 2

- Agata Bielik-Robson, Ante-nomia, czyli Literatura przed Prawem. Kafka, Benjamin i Derrida o włochatej łapie Hagady [w:] Imiona anomii, red. P. Sadzik Warszawa 2019;

- Tomasz Swoboda, Wprowadzenie [w:] tegoż, Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot, słowo/obraz terytoria 2010;

- Peter Vermeulen, Biopolityka traumy [w:] Antologia studiów nad traumą red. T. Łysak, Kraków 2015;

- Wojciech Mackiewicz, Zakończenie, [w:] tegoż, Ciało i polityczność. Koncepcja cielesności w filozofii M. Foucaulta, Kraków 2018;

- Marie-Claire Lavabre, Między historią a pamięcią: w poszukiwaniu metody, [w:] (Kon)teksty pamięci. Antologia, red. K. Kończal;

Ad 3

- Francis Fukuyama, rozdz. 1., Polityka godnościowa, rozdz. 9, Niewidzialny człowiek, rozdz. 10, Demokratyzacja godności, rozdz.11. Od jednej do wielu tożsamości [w:] tegoż, Tożsamość. Współczesna polityka godnościowa i walka o uznanie, Poznań 2018;

- [W:] Wokół tożsamości: teorie, wymiary, ekspresje, red. I. Borowik, K. Leszczyńska, Kraków 2007:

1. Jolanta Kociuba, Narracyjna koncepcja tożsamości;

2. Dariusz Niedźwiedzki, Tożsamość liminalna. Problemy rekonstrukcji tożsamości społecznej w warunkach transformacji systemowej;

3. Robert Szwed, Modele tożsamości europejskiej a identyfikacje zbiorowe w Europie;

4. Agata Grabowska, Pamięć zbiorowa w służbie tożsamości

[W:] (Kon)teksty pamięci. Antologia, red. K. Kończal:

1. Marie-Claire Lavabre, Między historią a pamięcią: w poszukiwaniu metody

2. Luisa Passerini, Shareable Narratives? Intersubiektywność, historie życia i reinterpretowanie przeszłości

Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi zagadnieniami i ew. dodatkowe lektury zostaną omówione na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Doktorant po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym.

2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o tendencjach rozwojowych współczesnego literaturoznawstwa.

3.Wiedzieć, jak analizować odmiany utworów literackich możliwych do opisania przy użyciu instrumentarium nowej humanistyki i formułować samodzielne koncepcje w badaniach literaturoznawczych.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Powinien umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu współczesnego literaturoznawstwa do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.

3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki, dobierać adekwatne metody analizy oraz interpretacji tekstu literackiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Doktorant winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.

2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 25% (udział w ocenie końcowej)

- kontrola obecności - 25% (udział w ocenie końcowej)

- ocena przygotowania kolejnych fragmentów rozprawy doktorskiej - 50% (udział w ocenie końcowej)

Zakres tematów:

Precyzyjny terminarz zajęć wraz z przypisanymi im lekturami zostanie podany podczas pierwszego spotkania.

1. Fenomen rewolucji konserwatywnej – retoryka śladu poetyckiego polskiej wersji zagadnienia;

2. Zastosowania nowej humanistyki w odczytaniach prozy mniejszej. Przypadek Innego (Żyd-kaleka-emigrant);

3. Transformacyjne problemy z tożsamością podmiotu w narracjach e/migracyjnych;

Metody dydaktyczne:

Seminarium prowadzone jest w formie dyskusji z uczestnikami

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Hanna Gosk 6/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)