Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia lingwistyczna i kulturowa. Praktyczne wprowadzenie 3700-KON396-AL-OG
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura dodatkowa:

Ahearn, Laura M.

2013 Antropologia lingwistyczna: wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Barley, Nigel

1997 Niewinny antropolog, Warszawa 1997

Barnard, Alan

2006 Antropologia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Boas, Franz

1911 Introduction to the Handbook of American Indian Languages, „Bulletin of the Bureau of American Ethnology”, Washington DC: Govt. Printing Office, s. 1–83.

Bourdieu, Pierre

1991 Language and Symbolic Power, Cambridge: Harvard University Press.

Chromik, Bartłomiej

2016 From Wilamowice to the Philosophy of Science and Back Again: Three Levels of Linguistic Ideologies, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział “Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, s. 91–110.

Clifford, James

2000 Kłopoty z kulturą, Warszawa

Dorian, Nancy

1998 Western Language Ideologies and Small-Language Prospects, [w:] Endengered Languages: Current Issues and Future Prospects, red. L.A. Grenoble, L.J. Whaley, Cambridge: Cambridge University Press, s. 3–21.

Drawson, Alexandra S., Elaine Toombs, Christopher J. Mushquash

2017 Indigenous Research Methods: A Systematic Review, „The International Indigenous Policy Journal”, t. 8, nr 2, https://ir.lib.uwo.ca/iipj/vol8/iss2/5/ [dostęp: 06.02.2019].

Frazer, J.G.

1996 Magia sympatyczna; Magia i religia, [w:] Złota gałąź, Warszawa, s. 38-42; s. 43-81

Hammersley, Maryn i Paul Atkinson

2000 Metody Badań Terenowych, Poznań: Zysk i S-ka.

Irvine, Judith T. i Susane Gal

2000 Language Ideology and Linguistic Differentiation, [w:] Ideologies, Polities, and Identities, red. P. V. Kroskrity, Santa Fe: School of American Research Press, s. 35–84.

Kaniowska, Katarzyna

2003 Antropologia i problem pamięci, “Polska Sztuka Ludowa – Konktesty”, t. 57, z. 3-4, s. 57-65

Kolberg, Oskar

1871 Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy gusła, zabawy pieśni, muzyka i tańce. Krakowskie, część I, Kraków.

Król, Tymoteusz

2016a Lost in the World and Completely Lonely: What Must Be Endured by the One Who Arduously Keeps Awakening a Language, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego s. 55–64.

Kroskrity, Paul V.

2004 Language Ideologies, [w:] A Companion to Linguisitic Anthropology, red. A. Duranti, Malden: Blackwell Publishing, s. 496–517.

Labov, William

1969 The Logic of Nonstandard English, [w:] Report of the Twentieth Annual Round Table Meeting on Linguistics and Language Studies, red. J. E. Alatis, Washington D.C.: Georgetown University School of Languages and Linguistics, s.1-44.

Malinowski, Bronisław

1987 Argonauci zachodniego Pacyfiku,

Olko, Justyna

2016 Revitalizing Endangered Languages - About the Project. http://www.revitalization.al.uw.edu.pl/eng/Page/About_the_project, [dostęp: 19. 04. 2018].

Olko, Justyna, Tomasz Wicherkiewicz i Robert Borges

2016 Introduction, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T.Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales”, s. 9–16.

Ong, Walter J.

1992 Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Silverstein, Michael

1979 Langauge Structure and Linguistic Ideology, [w:] The Elements: A Parasession on Linguistic Units and Levels, red. P.R. Cline, W. Hanks, C. Hofbauer, Chicago: Chicago Linguistic Society, s. 193–247.

1985 Language and the Culture of Gender, [w:] Semiotic Mediation, red. E. Mertz, R. Parmentier, New York: Academic Press, s. 219–259.

Wicherkiewicz, Tomasz i Justyna Olko

2016 Researching, Documenting and Reviving Wymysiöeryś: A Historical Outline, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17–54.

Whorf, B.L

1982 Nauka a językowznawstwo; Języki i logika [w:] Język, myśl, rzeczywistość, Warszawa, s. 279-294; s. 314-331

Woolard, Kathryn A.

2010 Language Ideology: Issues and Approaches, „Pragmatics”, t. 2, nr 3, s. 235–249.

Efekty uczenia się:

Dla studiów I stopnia:

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U03 sformułować problem badawczy

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych

K_U06prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową

K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej

K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań

K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach, w tym rozumienie omawianych zjawisk, umiejętność kojarzenia faktów i zagadnień kluczowych dla problematyki zajęć oraz ich praktycznego zastosowania w pracy badawczej. W trakcie semestru uczestnicy i uczestniczki kursu prowadzą (mini)badania terenowe, które stanowią podstawę dla końcowej pracy pisemnej.

Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Zakres tematów:

• Ludoznawstwo, etnografia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia lingwistyczna – wyjaśnienie pojęć.

• Ewolucyjna koncepcja rozwoju kultury i języka.

• Funkcjonalizm. Krystalizowanie się metody etnograficznej.

• Język i kultura – systemy znaków. Strukturalizm

• Ujęcia fenomenologiczne i hermeneutyczne. Rola nazw własnych w kulturze

• Różne wymiary relatywizmu

• Postmodernizm i co dalej

• Badania zaangażowane. Participatory action research

• Problemy badawcze antropologii lingwistycznej (oralność i piśmienność, ideologie językowe, język i relacje władzy)

• Metodologia badań terenowych. Obserwacja uczestnicząca

• Metodologia badań terenowych. Wywiad etnograficzny.

• Narzędzia cyfrowe w antropologii lingwistycznej

• Rewitalizacja językowa

• Spojrzenie na historię językoznawstwa z antropologicznej perspektywy

Uwaga. Poszczególne tematy mogą być omawiana na więcej niż jednych zajęciach, a ich ostateczna tematyka może zostać zmodyfikowana tak, by odpowiadać zainteresowaniom osób, uczestniczących w kursie, ich wiedzy oraz realizowanym projektom badawczym.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne projekty studenckie (praca semestralna), konsultacje, badania terenowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:45, sala 05
Bartłomiej Chromik 5/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)