Antropologia lingwistyczna i kulturowa. Praktyczne wprowadzenie 3700-KON396-AL-OG
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 3 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura dodatkowa: Ahearn, Laura M. 2013 Antropologia lingwistyczna: wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Barley, Nigel 1997 Niewinny antropolog, Warszawa 1997 Barnard, Alan 2006 Antropologia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Boas, Franz 1911 Introduction to the Handbook of American Indian Languages, „Bulletin of the Bureau of American Ethnology”, Washington DC: Govt. Printing Office, s. 1–83. Bourdieu, Pierre 1991 Language and Symbolic Power, Cambridge: Harvard University Press. Chromik, Bartłomiej 2016 From Wilamowice to the Philosophy of Science and Back Again: Three Levels of Linguistic Ideologies, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział “Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, s. 91–110. Clifford, James 2000 Kłopoty z kulturą, Warszawa Dorian, Nancy 1998 Western Language Ideologies and Small-Language Prospects, [w:] Endengered Languages: Current Issues and Future Prospects, red. L.A. Grenoble, L.J. Whaley, Cambridge: Cambridge University Press, s. 3–21. Drawson, Alexandra S., Elaine Toombs, Christopher J. Mushquash 2017 Indigenous Research Methods: A Systematic Review, „The International Indigenous Policy Journal”, t. 8, nr 2, https://ir.lib.uwo.ca/iipj/vol8/iss2/5/ [dostęp: 06.02.2019]. Frazer, J.G. 1996 Magia sympatyczna; Magia i religia, [w:] Złota gałąź, Warszawa, s. 38-42; s. 43-81 Hammersley, Maryn i Paul Atkinson 2000 Metody Badań Terenowych, Poznań: Zysk i S-ka. Irvine, Judith T. i Susane Gal 2000 Language Ideology and Linguistic Differentiation, [w:] Ideologies, Polities, and Identities, red. P. V. Kroskrity, Santa Fe: School of American Research Press, s. 35–84. Kaniowska, Katarzyna 2003 Antropologia i problem pamięci, “Polska Sztuka Ludowa – Konktesty”, t. 57, z. 3-4, s. 57-65 Kolberg, Oskar 1871 Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy gusła, zabawy pieśni, muzyka i tańce. Krakowskie, część I, Kraków. Król, Tymoteusz 2016a Lost in the World and Completely Lonely: What Must Be Endured by the One Who Arduously Keeps Awakening a Language, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego s. 55–64. Kroskrity, Paul V. 2004 Language Ideologies, [w:] A Companion to Linguisitic Anthropology, red. A. Duranti, Malden: Blackwell Publishing, s. 496–517. Labov, William 1969 The Logic of Nonstandard English, [w:] Report of the Twentieth Annual Round Table Meeting on Linguistics and Language Studies, red. J. E. Alatis, Washington D.C.: Georgetown University School of Languages and Linguistics, s.1-44. Malinowski, Bronisław 1987 Argonauci zachodniego Pacyfiku, Olko, Justyna 2016 Revitalizing Endangered Languages - About the Project. http://www.revitalization.al.uw.edu.pl/eng/Page/About_the_project, [dostęp: 19. 04. 2018]. Olko, Justyna, Tomasz Wicherkiewicz i Robert Borges 2016 Introduction, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T.Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales”, s. 9–16. Ong, Walter J. 1992 Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski. Silverstein, Michael 1979 Langauge Structure and Linguistic Ideology, [w:] The Elements: A Parasession on Linguistic Units and Levels, red. P.R. Cline, W. Hanks, C. Hofbauer, Chicago: Chicago Linguistic Society, s. 193–247. 1985 Language and the Culture of Gender, [w:] Semiotic Mediation, red. E. Mertz, R. Parmentier, New York: Academic Press, s. 219–259. Wicherkiewicz, Tomasz i Justyna Olko 2016 Researching, Documenting and Reviving Wymysiöeryś: A Historical Outline, [w:] Integral Strategies for Language Revitalization, red. J. Olko, T. Wicherkiewicz, R. Borges, Warszawa: Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17–54. Whorf, B.L 1982 Nauka a językowznawstwo; Języki i logika [w:] Język, myśl, rzeczywistość, Warszawa, s. 279-294; s. 314-331 Woolard, Kathryn A. 2010 Language Ideology: Issues and Approaches, „Pragmatics”, t. 2, nr 3, s. 235–249. |
Efekty uczenia się: |
Dla studiów I stopnia: K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych K_U06prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach, w tym rozumienie omawianych zjawisk, umiejętność kojarzenia faktów i zagadnień kluczowych dla problematyki zajęć oraz ich praktycznego zastosowania w pracy badawczej. W trakcie semestru uczestnicy i uczestniczki kursu prowadzą (mini)badania terenowe, które stanowią podstawę dla końcowej pracy pisemnej. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Zakres tematów: |
• Ludoznawstwo, etnografia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia lingwistyczna – wyjaśnienie pojęć. • Ewolucyjna koncepcja rozwoju kultury i języka. • Funkcjonalizm. Krystalizowanie się metody etnograficznej. • Język i kultura – systemy znaków. Strukturalizm • Ujęcia fenomenologiczne i hermeneutyczne. Rola nazw własnych w kulturze • Różne wymiary relatywizmu • Postmodernizm i co dalej • Badania zaangażowane. Participatory action research • Problemy badawcze antropologii lingwistycznej (oralność i piśmienność, ideologie językowe, język i relacje władzy) • Metodologia badań terenowych. Obserwacja uczestnicząca • Metodologia badań terenowych. Wywiad etnograficzny. • Narzędzia cyfrowe w antropologii lingwistycznej • Rewitalizacja językowa • Spojrzenie na historię językoznawstwa z antropologicznej perspektywy Uwaga. Poszczególne tematy mogą być omawiana na więcej niż jednych zajęciach, a ich ostateczna tematyka może zostać zmodyfikowana tak, by odpowiadać zainteresowaniom osób, uczestniczących w kursie, ich wiedzy oraz realizowanym projektom badawczym. |
Metody dydaktyczne: |
wykład, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne projekty studenckie (praca semestralna), konsultacje, badania terenowe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:45,
sala 05 |
Bartłomiej Chromik | 5/8 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Dydaktyczny - Dobra 72 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.