Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dysputa o konkretach. Laboratorium krytyki naukowej w studiach nad materialnością 3700-KON400-AL-OG
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Latour B., Przedmioty także posiadają sprawczość, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, (red.) E. Domańska, Poznań 2010, s. 519-554.

- Abriszewski K., Teoria Aktora-Sieci Bruno Latoura, “Teksty Drugie” 2007, 1(2), s. 113-126.

- Kil A., Nowe media jako nasi wspólnicy. O sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura, “Teksty Drugie” 2012, 6, s. 358-372.

- Clever I., & Ruberg W., Beyond cultural history? The material turn, praxiography, and body history, “Humanities” 2014, 3(4), s. 546-566.

- Krótkie teksty lub ich fragmenty przeznaczone do wspólnej analizy, które zostaną podane w toku zajęć (nie więcej niż cztery)

Literatura dodatkowa:

- van Renswoude, I., The art of disputation: dialogue, dialectic and debate around 800, “Early Medieval Europe” 2017, 25(1), s. 38-53.

- Dant T., Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.

- Krajewski M. (red.), W stronę socjologii przedmiotów, Wydawnictwo UAM, Poznań 2005.

- Abriszewski K., Poznanie, zbiorowość, polityka: analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura, Universitas, Kraków 2012.

- Olsen B., Kultura materialna po tekście: przywracanie obecności rzeczom, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, (red.) E. Domańska, Poznań 2010, s. 561-592, http://ewa.home.amu.edu.pl/Olsen_Kultura_materialna_p o_tekscie.pdf

- Woodyer T., The body as research tool: embodied practice and children's geographies, “Children's geographies” 2008, 6(4), s. 349-362.

Metody i kryteria oceniania:

Student zna podstawowe pojęcia, koncepcje i kontekst paradygmatu “zwrotu ku materialności” (K_W01, K_W02, K_W05) Student jest gotów w sposób krytyczny czytać teksty naukowe oraz umie sformułować własną wypowiedź ustną/pisemną odnoszącą się do problemów akademickich (K_U02, K_U05, K_U10)

Student jest gotów by aktywnie i świadomie uczestniczyć w życiu społeczności akademickiej (K_K01, K_K02, K_K03)

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające - dlaczego krytyczne myślenie?

2. Wprowadzenie teoretyczne 1: Teoria Aktora-Sieci

3. Krytyczne studium przypadku przy użyciu założeń Teorii Aktora-Sieci

4. Wprowadzenie teoretyczne 2: Praksografia

5. Krytyczne studium przypadku przy użyciu założeń Praksografii

6. Wprowadzenie do debaty oksfordzkiej

7. Przygotowanie studium przypadku do wspólnej analizy

8. Studium przypadku z dwóch perspektyw: ANT i praksografii – debata

Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach. Planowany zakres tematów także może ulec zmianie, w zależności od potrzeb, zainteresowań i możliwości studentów.

Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych (w tym close reading), praca w zespołach, “burza mózgów”

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 15:00 - 16:30, sala 11
Julia Krzesicka, Maciej Talaga 3/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)