Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
- Latour B., Przedmioty także posiadają sprawczość, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, (red.) E. Domańska, Poznań 2010, s. 519-554.
- Abriszewski K., Teoria Aktora-Sieci Bruno Latoura, “Teksty Drugie” 2007, 1(2), s. 113-126.
- Kil A., Nowe media jako nasi wspólnicy. O sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura, “Teksty Drugie” 2012, 6, s. 358-372.
- Clever I., & Ruberg W., Beyond cultural history? The material turn, praxiography, and body history, “Humanities” 2014, 3(4), s. 546-566.
- Krótkie teksty lub ich fragmenty przeznaczone do wspólnej analizy, które zostaną podane w toku zajęć (nie więcej niż cztery)
Literatura dodatkowa:
- van Renswoude, I., The art of disputation: dialogue, dialectic and debate around 800, “Early Medieval Europe” 2017, 25(1), s. 38-53.
- Dant T., Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.
- Krajewski M. (red.), W stronę socjologii przedmiotów, Wydawnictwo UAM, Poznań 2005.
- Abriszewski K., Poznanie, zbiorowość, polityka: analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura, Universitas, Kraków 2012.
- Olsen B., Kultura materialna po tekście: przywracanie obecności rzeczom, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, (red.) E. Domańska, Poznań 2010, s. 561-592, http://ewa.home.amu.edu.pl/Olsen_Kultura_materialna_p o_tekscie.pdf
- Woodyer T., The body as research tool: embodied practice and children's geographies, “Children's geographies” 2008, 6(4), s. 349-362.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Student zna podstawowe pojęcia, koncepcje i kontekst paradygmatu “zwrotu ku materialności” (K_W01, K_W02, K_W05) Student jest gotów w sposób krytyczny czytać teksty naukowe oraz umie sformułować własną wypowiedź ustną/pisemną odnoszącą się do problemów akademickich (K_U02, K_U05, K_U10)
Student jest gotów by aktywnie i świadomie uczestniczyć w życiu społeczności akademickiej (K_K01, K_K02, K_K03)
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające - dlaczego krytyczne myślenie?
2. Wprowadzenie teoretyczne 1: Teoria Aktora-Sieci
3. Krytyczne studium przypadku przy użyciu założeń Teorii Aktora-Sieci
4. Wprowadzenie teoretyczne 2: Praksografia
5. Krytyczne studium przypadku przy użyciu założeń Praksografii
6. Wprowadzenie do debaty oksfordzkiej
7. Przygotowanie studium przypadku do wspólnej analizy
8. Studium przypadku z dwóch perspektyw: ANT i praksografii – debata
Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach. Planowany zakres tematów także może ulec zmianie, w zależności od potrzeb, zainteresowań i możliwości studentów.
|