Literatura: |
1. Barad Karen, Meeting the universe halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, Duke University Press, Durham-London 2007.
2. Barański Janusz, Świat rzeczy: zarys antropologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
3. Bennett Jane, Siła rzeczy, przeł. Tomasz Kaszubski, w: Cecylia Malik. Rezerwat Miasto, red. Martyna Niedośpiał, Aneta Rostkowska, Bunkier Sztuki, Kraków 2014, s. 154-175.
4. Bergson Henri, Materia i pamięć. O stosunku ciała do ducha, przeł. Władysław Filewicz, Wydawnictwo vis-à-vis/Etiuda, Kraków 2015. (fragm.)
5. Bodei Remo, O życiu rzeczy, przeł. Alicja Bielak, Przypis, Łódź 2016.
6. Dant Tim, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, przeł. Janusz Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
7. Domańska Ewa, Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami, „Kultura współczesna” 2008, 3, s. 9-21.
8. Domańska Ewa, Problem rzeczy we współczesnej archeologii, w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, Marta Śliwa, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008, s. 27-60.
9. Domańska Ewa, Olsen Bjørnar, Wszyscy jesteśmy konstruktywistami (Odpowiedź na artykuł Jacka Kowalewskiego i Wojciecha Piaska: W poszukiwaniu utraconej Rzeczywistości. Uwagi na marginesie projektu „zwrotu ku rzeczom” w historiografii i archeologii), w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, Marta Śliwa, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008, s. 83-100.
10. Dudley Sandra H. Museum materialities: objects, sense and feeling, w: Museum Materialities. Objects, Engagements, Interpretations, red. Sandra H. Dudley, Routledge, London-New York 2010, s. 1-18.
11. Harman Graham, Traktat o przedmiotach, przeł. Marcin Rychter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
12. Heidegger Martin, Pytanie o rzecz: przyczynek do Kantowskiej nauki o rzeczach transcendentalnych, przeł. Janusz Mizera, KR, Warszawa 2001.
13. Kobiałka Dawid, Z życia dwóch naszyjników: problemy biograficznego podejścia do rzeczy, „Kultura Współczesna” 2008, 3, s. 201-216.
14. Kopytoff Igor, Kulturowa biografia rzeczy — utowarowienie jako proces, przeł. Ewa Klekot, w: Badanie kultury, red. Marian Kempny, Ewa Nowacka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 249-274.
15. Olsen Bjørnar, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. Bożena Shallcross, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2013.
16. Shanks Michael, The Life of an Artifact in an Interpretive Archaeology, „Fennoscandia Archaeologica” 1998, XV, s. 15-31.
Ziębińska-Witek Anna, Renesans materialności, czyli o powrót obiektów do muzeum, w: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. Ewa Domańska, Rafał Stobiecki, Tomasz Wiślicz, Universitas, Kraków 2014, s. 217–228.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
- student rozumie istotę badań nad kulturą,
- student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych metod badawczych właściwych dla kulturoznawstwa,
- student zna podstawowe terminy i pojęcia stosowane w metodologii badań humanistycznych,
- student rozpoznaje zależności między stosowaną metodą badawczą a zakładaną przez nią koncepcją.
Umiejętności:
- student potrafi samodzielnie postawić problemy badawcze związane z metodologią pracy naukowej i podejmuje próbę ich rozwiązania,
- student potrafi weryfikować hipotezy badawcze,
- student potrafi uporządkować wyniki badań i usystematyzować wnioski,
- student rozumie specyfikę języka humanistyki, zwłaszcza kulturoznawstwa.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych,
- student potrafi ułożyć i zrealizować plan pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego,
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
|