Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MTP - MODUŁ TEORII PEDAGOGICZNYCH 2300-MTP
Egzamin (EGZ) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin:
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura do egzaminu: (z pedagogiki specjalnej)

1. Helena Radlińska, Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego : szkice z pedagogiki społecznej s. 10-17 (od; Punkt widzenia pedagogiki społecznej do: Pojęcie środowiska – tego już nie czytamy) 22-39 (od: Rola wychowania w wytwarzaniu więzi szerszej do: Rola badań) https://pbc.gda.pl/dlibra/publication/1897/edition/7774?language=en

2. dla utrwalenia treści z wykładów: Podręcznik z pedagogiki społecznej (dla chętnych, jest dostępny online): Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna, R II podstawowe środowiska wychowawcze. (książka jest dostępna w Internecie)

3. S. Kawula. Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Cz. II Przedstawiciele. http://bg.uni.opole.pl/wp-content/uploads/Pedagogika-spoleczna-dokonania.pdf

Literatura z pedagogiki specjalnej:

1. Maria Grzegorzewska: Listy do młodego nauczyciela

https://docplayer.pl/16399930-Listy-do-mlodego-nauczyciela.html#show_full_text

https://docplayer.pl/16399930-Listy-do-mlodego-nauczyciela.html

2. Anna Gaweł, Franciszek Wojciechowski: Niepełnosprawność jako czynnik kształtujący kontekst rozwoju dziecka. NIEPE£NOSPRAWNoSĆ. DYSKURSY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ Dziecko z niepełnosprawnością. Konteksty rozwojowe i edukacyjne Nr 20 Gdańsk 2015

https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum-pdf/niepelnosprawnosc20.pdf#page=13

3. Andrzej Twardowski (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, rozdz. 1, podrozdziały 1.2 - 1.3 (ss. 16 – 40)

https://www.ibuk.pl/fiszka/96936/wczesne-wspomaganie-rozwoju-dzieci-z-niepelnosprawnosciami-w-srodowisku-rodzinnym.html

4. G. Dryżałowska: Integracja edukacyjna a społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących. Warszawa 2015, Wydawnictwa UW, rozdz. I podrozdział 6, ss. 88- 108

https://www.ibuk.pl/fiszka/181573/integracja-edukacyjna-a-integracja-spoleczna.html

5. załączony pdf, wysłany studentom G. Dryżałowska

LIteratura z wprowadzenia do pedagogiki będzie podana do 28 maja 2021.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki jako nauki o wychowaniu, jej miejsca w systemie nauk i zróżnicowania wewnętrznego a także relacji z innymi rodzajami wiedzy, zwłaszcza wiedzą filozoficzną i naukową ( głównie psychologiczną i socjologiczną, społeczną ).

2. Dysponuje wiedzą o uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i ich zmienności historycznej a także wiedzą z zakresu epistemologii i profilu oddziaływań wychowawczych z uwzględnieniem celów, zadań i funkcji wychowania.

Umiejętności:

3. Umie operować kategoriami pojęciowymi znaczącymi dla refleksji pedagogicznej.

Kompetencje społeczne:

4. Ma świadomość odpowiedzialności pedagoga za charakter podejmowanych działań.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wszystkich zajęć wymaganych do przystąpienia do egzaminu modułowego: wykładów, konwersatoriów i lektoriów z pedagogiki specjalnej, pedagogiki społecznej i wprowadzenia do pedagogiki ZAL*6 wg kryteriów przedmiotowych.

Kryteria oceniania:

Efekty kształcenia Stopień osiągnięcia efektów kształcenia

5 4 3 2

Wiedza (1)

Posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki jako nauki o wychowaniu, jej miejsca w systemie nauk i zróżnicowania wewnętrznego a także relacji z innymi rodzajami wiedzy, zwłaszcza wiedzą filozoficzną i naukową ( głównie psychologiczną i socjologiczną, społeczną ).

Wiedza (2)

Dysponuje wiedzą o uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i ich zmienności historycznej a także wiedzą z zakresu epistemologii i profilu oddziaływań wychowawczych z uwzględnieniem celów, zadań i funkcji wychowania.

Umiejętności

Umie operować kategoriami pojęciowymi znaczącymi dla refleksji pedagogicznej.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności pedagoga za charakter podejmowanych działań.

Kryteria oceny:

ocena 5 - student w stopniu bardzo dobrym wykazał się wiedzą i umiejętnościami zawartymi w powyższych 4 efektach kształcenia

ocena 4 - student w stopniu dobrym wykazał się wiedzą i umiejętnościami zawartymi w powyższych 4 efektach kształcenia

ocena 3 - student w stopniu dostatecznym wykazał się wiedzą i umiejętnościami zawartymi w powyższych 4 efektach kształcenia

ocena 2 - student nie wykazał się wiedzą i umiejętnościami zawartymi w powyższych 4 efektach kształcenia w stopniu wystarczającym do zaliczenia egzaminu

Zakres tematów:

pedagogika społęczna:

Zagadnienia do egzaminu

• Tradycja pedagogiki społecznej i jej przedstawiciele

• Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej

• Funkcje i zadania podstawowych środowisk wychowawczych: środowisko lokalne, rodzina, szkoła, miejsce pracy, organizacje społeczne, grupa rówieśnicza, inne, oraz ich przemiany

• Wyzwania współczesności i rola pedagogiki społecznej współuczestniczącej w przemianach społecznych (wybrane przykłady)

pedagogika specjalna: tematyka wszystkich wykładów

Metody dydaktyczne:

Przystąpienie do egzaminu:

Student zobowiązany jest do zaliczenia wszystkich zajęć wymaganych do przystąpienia do egzaminu modułowego: wykładów, konwersatoriów i lektoriów z pedagogiki specjalnej, pedagogiki społecznej i wprowadzenia do pedagogiki ZAL wg kryteriów przedmiotowych.

Egzamin:

Egzamin modułowy pisemny: student pisze na 1 temat stanowiący trerści modułu [pedagogika specjalna, pedagogika społeczna, wprowadzenie do pedagogiki]

Będzie określony limit czasowy na napisanie (około 2 godzin) i prośba o dyscyplinę pisarską (limit słów) .

Terminy egzaminów: 16.06 (studia stacjonarne) godz. 10.00 i 19.06 (studia niestacjonarne) godz.10.00

Platforma: Kampus Egzaminy. Proszę się upewnić, że macie państwo dostęp do tych platform przed egzaminem.

Przygotowanie do egzaminu:

Przygotowując się do egzaminu student jest zobowiązany do przeczytania literatury podstawowej przesłanej przez prowadzących na około miesiąc przed egzaminem.

Student pisze na 1 pytanie dotyczące trzech przedmiotów modułowych. Czas egzaminu 2 godziny . Platforma Kampus online.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
90/100 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)