I. Sekularyzacja. Świeckość. Diagnozy:
• Zajęcia 1 (23.03.2021)
Wprowadzenie do problematyki zajęć.
Lubańska Magdalena (2020). „Ani kapłani, ani błaźni”: Odsłony zwrotu postsekularnego w antropologii. Slavia Meridionalis, 20, Article 2241. https://doi.org/10.11649/sm.2241
• Zajęcia 2 (02.03.2021)
Taylor Charles (2007) The Bulwarks of Belief, [w:] A Secular Age, Cambridge, Massachusetts, London: The Belknap Press of Harvard University Press, 25-89.
• Zajęcia 3 (09.03.2021)
Casanova Jose (2005), Sekularyzacja, oświecenie i nowoczesna religia [w:] Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków: Nomos, 33- 82.
Calhoun Craig, Mark Jurgensmayer i J. Vanantwerpen (2011), Introduction, [w:] Rethinking Secularism, ed. M. Jurgensmayer and Jonathan Vanantwerpen, Oxford University Press, 1-30.
• Zajęcia 4 (16.03.2021)
Asad Talal (2003), Introduction. Thinking about Secularism; What Might an Anthropology of Secularism Look Like; Thinking about Agency and Pain [w:] Formations of the Secular. Christianity, Islam. Modernity, Stanford: Stanford University Press. 1-126.
Ghodsee Kristen (2009). Symphonic secularism: Eastern Orthodoxy, ethnic identity and religious freedoms in contemporary Bulgaria. Anthropology of East Europe Review, 27(2), 227–252.
Stoeckl Kristina (2012), European Integration and Russian Orthodoxy. Two Multiple Modernities Perspectives, [w:] Multiple Modernities and Postsecular Societies, red. M. Rossati, K. Stoeckl, Burligton:Ashgate, ss. 97-114.
• Zajęcia 5 (23.03.2021)
Fenella Cannell (2010) The Anthropology of Secularism “Annual Review of Anthropology” 39, 85-100.
Matthew Engelke (2014) Christianity and the Anthropology of Secular Humanism “Current Anthropology” 55/10, 292-301.
• Zajęcia 6 (30.03.2021)
Habermas Jürgen (2012),Secularism Crisis of Faith, Notes On a Potsecular Society [ Tekst pierwotnie opublikowany był w j. niemieckim w Blätter für deutsche und internationale Politik, w kwietniu 2008. Był to wykład wygłoszony przez Jürgena Habermasa 15 marca 2007 w Nexus Institute na Uniwersytecie w Tilburgu w Holandii].
Habermas Jürgen (2020). Między naturalizmem a religią, Warszawa (fragmenty)
II. Postsekularyzmy – wybrane analizy socjologiczne, antropologiczne i filozoficzne.
• Zajęcia 7 (13.04.2021)
Kołakowski Leszek (2019). Kapłan i błazen: Rozważania o teologicznym dziedzictwie współczesnego myślenia, [w:] Kołakowski L., Chrześcijaństwo (ss. 619–649),Warszawa.
Marshall Sahlins (1996), The Sadness of Sweetness: the native anthropology of western Cosmology, “Current Anthropology” 27, 395-428.
• Zajęcia 8 (20.04.2021)
Asad Talal (1993). Introduction, [w:] Genealogies of religion: Discipline and reasons of power in Christianity and Islam. Johns Hopkins University Press.
Hann Chris (2011). Eastern Christianity and Western social theory. Erfurter Vorträge zur Kulturgeschichte des Orthodoxen Christentums, 10, 5–32.
• Zajęcia 9 (27.04.2021)
Bielik- Robson Agata (2013), Deus otiosus. ślad, widmo, karzeł, [w:] Deus otiosus. Nowoczesność w perspektywie postsekularnej, red. A. Bielik-Robson, M. A. Sosnowski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Bielik Robson Agata (2008), Przedmowa. Teologia pod stołem [w:] Na pustyni Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków: Universitas, ss. 7-49
Michał Warchała (2013?), Postsekularne konstelacje nowoczesności. O historycznych związkach religii i nauk społecznych, “Stan Rzeczy”2/5, 75-92.
• Zajęcia 10 (04.05.2021)
Merz Johanes, Merz Sharon.2017. Occupying the Ontological Penumbra: Towards a Postsecular and Theologically Minded Anthropology. “Religions” 8, 1-17.
Fountain Philip, Toward a post-secular anthropology, The Australian Journal of Anthropology (2013) 24, 310–328 doi:10.1111/taja.12053
McLennan Gregory (2010). The postsecular turn. Theory, Culture & Society, 27(4), 3–20. https://doi.org/10.1177/0263276410372239
• Zajęcia 11 (11.05.2021)
Bialecki Jan.2018. Anthropology, Theology, and the Challenge of Immanence. [w:] J. Derrick Lemons, red., Theologically Engaged Anthropology. Oxford.
Bielo James S. 2018. Anthropology, Theology. Critique “Critical Research on Religion”, Vol. 6(1) 28–34
Fountain Philip, & Lau, S. W. (2013). Anthropological theologies: Engagements and encounters. “The Australian Journal of Anthropology”, 24(3), 227–234. https://doi.org/10.1111/taja.12048
Robbins Joel (2006). Anthropology and Theology: An Awkward Relationship? “Anthropological Quaterly” 79 (2), 285-294.
• Zajęcia 12 (18.05.2021)
Alan Badiou (2007). Święty Paweł, Ustanowienie uniwersalizmu, Kraków: Korporacja Ha!art
Mościcki Paweł (2007. Poza zasadą partykularyzmu. Alan Badiou: uniwersalność i myśl potsekularna, Święty Paweł, Ustanowienie uniwersalizmu, Kraków: Korporacja Ha!art, 119-140.
• Zajęcia 13 (25.05.2021)
Giorgio Agamben (2009). Czas, który zostaje. Komentarz do “Listu do Rzymian”, Warszawa.
• Zajęcia 14 (01.06.2021)
Slavoj Żiżek (2006). Kukła i karzeł perwersyjny rdzeń chrześcijaństwa, Wrocław
• Zajęcia 15 (08.06.2021)
Jean-François Lyotard (2010). Poróżnienie, Kraków.
|