Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dykcja i autokorekcja 3007-L1A1DA
Warsztaty (WAR) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 38
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura zalecana:

Dłuska M., 1981, Prozodia języka polskiego, Warszawa.

Jassem W.,1973, Podstawy fonetyki akustycznej, Poznań.

M. Karaś, M. Madejowa, 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa.

Karpowicz T., 2009, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa.

Klemensiewicz Z.,1930, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków.

Kotlarczyk M., 1961, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa.

Michałowska D., 2006, O podstawach polskiej wymowy scenicznej, Kraków.

Markowski A., 2007, Język polski. Poradnik profesora Markowskiego, Warszawa.

Mitrinowicz-Modrzejewska A., 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa.

Styczek I., 1979, Logopedia, Wrocław.

Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków.

Toczyska B.,1994, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk.

Toczyska B., 1997, Sarabanda w chaszczach, Gdańsk.

Wieczorkiewicz B., 1998, Sztuka mówienia, Warszawa.

Wierzchowska B.,1980, Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław.

Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Umiejętności studenta po zakończeniu kursu:

WIEDZA

1. Opisanie budowy układu fonacyjno-artykulacyjnego.

2. Pełna świadomość pozycji artykulacyjnych samogłosek i spółgłosek polskich.

3. Określenie rodzaju zaburzeń w obrębie aparatu fonacyjno-artykulacyjnego i wskazanie metod terapeutycznych dotyczących tych zaburzeń.

4. Posiadanie wiedzy z zakresu normy wymawianiowej w języku polskim.

ZROZUMIENIE

1. Rozpoznawanie zależności pomiędzy sprawnością aparatu fonacyjno-artykulacyjnego a konkretnymi realizacjami artykulacyjnymi.

2. Powiązanie czynnika fonicznego z obrazem artykulacyjnym mowy.

3. Zrozumienie mechanizmów koartykulacyjnych i zasad poprawnościowych.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Tworzenie prawidłowych czynnościowo dźwięków mowy.

2. Modyfikowanie nieprawidłowych artykulacji.

3. Prezentowanie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny.

4. Prezentowanie ćwiczeń związanych z terapią mowy.

POSTAWY

1. Rozumienie zależności między stanem aparatu artykulacyjnego a jakością tworzonych realizacji głoskowych.

2. Docenienie walorów estetycznych w mowie wzorcowej; indywidualne kształtowania wypowiedzi z zastosowaniem zasad poprawnościowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane są na podstawie poprawnie wykonanych wszystkich ćwiczeń dotyczących sprawności artykulatorów oraz perfekcyjnej realizacji dźwięków mowy. Wymagana jest też znajomość zasad poprawnej wymowy polskiej oraz sprawność w jej stosowaniu.

Zakres tematów:

1. Budowa aparatu fonacyjno-artykulacyjnego i analiza poszczególnych mięśni artykulacyjnych biorących udział w procesie mowy.

2. Rola żuchwy w kształtowaniu poprawnej przestrzeni fonacyjno-artykulacyjnej.

3. Sprawność języka – diagnoza i korekcja.

4. Sprawność warg – diagnoza i korekcja.

5. Mięśnie wewnętrzne nasady wspierające poprawne procesy fonacyjno-artykulacyjne: ściany gardła, podniebienie miękkie, korzeń języka.

6. Diagnoza i korekcja realizacji samogłosek w izolacji.

7. Diagnoza i korekcja realizacji spółgłosek w izolacji.

8. Realizacja samogłosek ustnych i nosowych w różnych pozycjach w wyrazie i zdaniu.

9. Procesy koartykulacyjne. Upodobnienia:

d) pod względem dźwięczności

e) pod względem miejsca artykulacji

f) pod względem sposobu zbliżenia narządów artykulacyjnych

10. Uproszczenia.

11. Sylaba jako jednostka metryczna. Iloczas.

12. Akcent główny i poboczny. Zestrój akcentowy.

13. Zestroje intonacyjne. Kadencja i antykadencja.

14. Ekspresja mowy – rola czynników prozodycznych.

15. Analiza własna grupy pod kątem wpływów środowiskowych i gwarowych na sposób artykulacji.

Metody dydaktyczne:

• Metoda warsztatowa – wszyscy uczestnicy aktywnie biorą udział w każdych zajęciach

• Techniki dramowe - uruchamienie sprawności artykulacyjnych w elementrnych zadaniach improwizacyjnych

• Techniki manualne i audytywne – uruchamianie właściwych mięśni artykulacyjno-fonacyjnych, techniki dynamizujące i relaksujące; trening słuchowy

• Wykład – wiedza teoretyczna (antomia i fizjologia układu fonacyjno-artykulacyjnego), zasady poprawności wymowy

• Indywidualne konsultacje – każdy z uczestników otrzymuje indywidualny zestaw uwag i ćwiczeń dotyczący doskonalenia własnego aparatu artykulacyjnego

• Dyskusje dydaktyczne – „burza mózgów”, obserwacje i doświadczenia własne

• Autoprezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala 202
Beata Ciecierska-Zajdel 13/13 szczegóły
2 każda środa, 16:45 - 18:15, sala 202
Milena Mrozowska 11/12 szczegóły
3 każda środa, 15:00 - 16:30, sala 202
Milena Mrozowska 10/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)