1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Adolescencja jako etap rozwoju człowieka: zmiany, korzyści, straty.
2. Sytuacja psychologiczna osoby w wieku dojrzewania. Kryzys adolescencji. Adolescencja jako okres określenia poczucia tożsamości i ustalania relacji z innymi osobami.
3. Rodzina osoby w wieku dorastania. Problemy adolescenta związane z pozostawaniem w relacji z osobą dorosłą. Mechanizmy psychiczne powstawania i utrzymywania się trudności. Praca kliniczna z rodziną osoby w wieku dojrzewania.
4. Grupa rówieśnicza i jej znaczenie dla psychicznego funkcjonowania osoby. Problemy adolescenta związane z relacjami z rówieśnikami. Przyczyny trudności w kontakcie psycholog- adolescent.
5. Specyfika diagnozy zaburzeń psychicznych u osoby w wieku dorastania. Diagnoza kliniczna adolescenta. Problem normy i patologii okresu dorastania. Zaburzenia psychiczne charakterystyczne dla okresu adolescencji. Kontynuacja zaburzeń z okresu dzieciństwa. Adolescencja jako czynnik wyzwalający zaburzenia psychiczne.
6. Specyfika interwencji psychologicznej w odniesieniu do osoby w wieku dorastania i jej rodziny. Specyfika kontaktu indywidualnego z pacjentem dorastającym. Grupa jako forma pomocy dla adolescenta. Właściwości kontraktu i jego znaczenie w psychoterapii dorastających pacjentów i ich rodzin.
7. Depresje u pacjentów w wieku dorastania. Depresja młodzieńcza. Samookaleczenia. Samobójstwa. Kontakt kliniczny z adolescentem z depresją i jego rodziną. Leczenie depresji młodzieńczej. Specyfika trudności w terapii dorastających pacjentów z depresją.
8. Zaburzenia zachowania u pacjentów w wieku dorastania. Konflikty z prawem i ich konsekwencje dla funkcjonowania adolescenta w rodzinie i w relacji z rówieśnikami. Psychiczne uwarunkowania zachowań agresywnych.
9. Zaburzenia odżywiania u pacjentów w wieku dorastania. Kulturowe, rodzinne i indywidualne uwarunkowania zaburzeń. Odmowa jedzenia i jej znaczenie dla psychicznego funkcjonowania adolescenta w relacji z samym sobą i w relacji z innymi. Trudności w określeniu siebie a zaburzenia jedzenia. Psychoterapia rodzinna pacjentów adolescentnych z zaburzeniami odżywiania.
10. Zaburzenia odżywiania u pacjentów w wieku dorastania. Znaczenie symptomu -objadanie się. Bulimia i zespół kompulsywnego objadania się (BED). Otyłość prosta. Problem zależności w relacji dorastającego dziecka z rodzicami.
11. Zaburzenia lękowe. Przejawy lęku u adolescentów. Zaburzenie lęku separacyjnego. Uogólnione zaburzenia lękowe. Lęk społeczny. Psychiczne uwarunkowania zaburzeń lękowych. Leczenie pacjentów. Problem farmakoterapii.
12. Uzależnienia. Uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Uzależnienie od Internetu. Rola Internetu w funkcjonowaniu psychicznym i społecznym adolescenta. Korzyści i ograniczenia wynikające z korzystania z Internetu przez osobę dorastającą. Grupy wsparcia. Problem profilaktyki.
13. Problemy szkolne osób w wieku dorastania. Trudności w uczeniu się i ich konsekwencje dla emocjonalnego i społecznego funkcjonowania adolescenta. Zaburzenia psychiczne współwystępujące z trudnościami w uczeniu się. Psycholog w kontakcie z osobą dorastającą z problemami w szkole.
14. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji. Zaburzenia psychotyczne u osób chorych somatycznie, zażywających substancje psychoaktywne. Schizofrenie w okresie dorastania. Leczenie objawowe. Terapia wspierająca pacjenta i jego rodziny w radzeniu sobie z chorobą
|