Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chrześcijaństwo w kulturze polskiej i europejskiej doby wczesnonowożytnej. Wybrane zagadnienia 3700-AL-CKP-QHU
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura

Teksty źródłowe (wykaz omawianych fragmentów zostanie ustalony szczegółowo)

Annuæ Litteræ Societatis Jesu, anni 1581-1614. Patribus fratribusque Societatis Iesu, Neapoli.

Święty Ambroży, Wybór pism. O pokucie. O ucieczce od świata, O dobrach przynoszonych przez śmierć, przekł. W.W. Szołdrski, wstęp i oprac. C.A. Guryn OFMConv, E. Stanula CSsR, Akademia Teologii Katolickiej, Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 7, Warszawa 1971.

Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne, t. 1-3, wyd. 3, red. M. Starowieyski, WAM Kraków 2020.

Augustyn z Hippony, O nauce chrześcijańskiej (De doctrina christiana libri quattuor, przeł. J. Sulowski, IW PAX, Warszawa 1989.

Biblia: Wybrane fragmenty Ewangelii i Księgi Psalmów według Biblii Leopolity (1561), Biblii Brzeskiej (1563), przekładu Szymona Budnego (1594) i Jakuba Wujka (1599).

https://web.archive.org/web/20090526224618/http://biblijna.strona.pl/teksty/biblia.slavica.htm

Boecjusz (Anicius Manlius Severinus Boethius), O pocieszeniu, jakie daje filozofia, tłum. G. Kurylewicz, M. Antczak, wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2006.

Święty Jan od Krzyża, Dzieła, wyd. Karmelitów Bosych, Kraków 2014.

Święty Hieronim, Listy do Eustochium. [Listy 22, 31, 108], red. B. Degórski, „Źródła Monastyczne” 33, Tyniec-Kraków 2004.

Kasjodor (Flavius Magnus Aurelius Cassiodorus), Institutiones musicae. Zasady muzyki, z języka łacińskiego przełożył, wstępem i komentarzem opatrzył oraz słownik sporządził L. Dyka, Rzeszów 2015.

Kazania w kulturze polskiej. Edycje Kolekcji Tematycznych, red. K. Panuś, t. 1-7, Kraków 2014-2019.

Jan Kochanowski, Psałterz Dawidów, oprac. J. Woronczak, Wrocław 1982.

Stanisław Herakliusz Lubomirski, Eklezjastes, w: Poezje zebrane, oprac. A. Karpiński, t. 1: Teksty, Wyd. Naukowe Semper, Warszawa 1995.

Jan Kochanowski, Fraszki, oprac. J. Pelc, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1998.

Jan Kochanowski, Pieśni, oprac. L. Szczerbicka-Ślęk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2008.

Jan Kochanowski, Poematy okolicznościowe, oprac. R. Krzywy, Warszawa 2018.

Jan Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2009.

Jakub Lubelczyk, Psałterz i kancjonał z melodiami, drukowany w 1558, oprac. J. S. Gruchała, P. Poźniak, Kraków 2010

Mikołaj Sęp Szarzyński, Poezje zebrane, oprac. R. Grześkowiak, A. Karpiński, współpr. K. Mrowcewicz, Warszawa 2001.

Myśl filozoficzno-religijna reformacji XVI wieku, wybór, oprac. Lech Szczucki, PWN, Warszawa 1972.

Polonica w Archiwum Rzymskim Towarzystwa Jezusowego, 5 vols., red. Andrzej Paweł Bieś, et al., Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum/Wydawnictwo WAM, 2002-2008.

Mikołaj Rej, Psałterz Dawidów, wyd. S. Ptaszycki, Petersburg 1901. [Polona]

Wybór pism Tertuliana (Kwintus Septimusz Florens Tertulian), wstęp E. Stanula, oprac. W. Myszor, E. Stanula, Akademia Teologii Katolickiej. Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t.5, Warszawa 1970.

Wacław Potocki, Judyta, oprac. W. Ryczek, http://www.staropolska.pl/barok/W_Potocki/Judyta.html.

Jakub Wujek, Postilla catholica, to jest kazania na każdą niedzielę i na każde świeto przez cały rok, Drukarnia Siebeneicherowa, Kraków 1584.

Z drugiej strony Biblii. Antologia noweli biblijnej, wybór i oprac. M. Starowieyski, Wydawnictwo Św. Wojciech, Poznań 2017.

Literatura przedmiotu (wskazane zostaną wybrane pozycje z poniższej listy)

Philippe Ariès, Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, PIW, Warszawa 1989.

Werner Beierwaltes, Platonizm w chrześcijaństwie, „Studia Antyczne i Mediewistyczne”, 2 (2003), s. 279-281.

George Buchanan, Poetic Paraphrase of the Psalms of David (Psalmorum Davidis paraphrases poetica), ed., trans., introd. and commentary R.P.H. Green, Genova 2011

Andrzej Budzisz, Biblia i tradycja antyczna. Motywy analogiczne w łacińskiej poezji biblijnej renesansu (Polska, Niemcy, Niderlandy, Wyspy Brytyjskie), KUL, Lublin 1995.

Elwira Buszewicz, Psałterz Dawidów, w: Jan Kochanowski, red. A. Gorzkowski, Universitas, Kraków 2001.

Pierre Chaunu, Czas reform. Historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. J. Grosfeld, PAX, Warszawa 1989.

Kazimierz Chodynicki, Kościół prawosławny a Rzeczpospolita Polska. Zarys historyczny 1370-1632. Księgarnia Armoryka, Warszawa 1934.

The Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, ed. James Hankins, Cambridge University Press, Cambridge 2007.

Juliusz Chrościcki, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, PWN, Warszawa 1974.

Charles Norris Cochrane, Chrześcijaństwo i kultura antyczna, przeł. G. Pianko, red. J. Domański, S. Kazikowski, Warszawa IW PAX, 1960

Norbert Cummins OCD, Wprowadzenie do nauki św. Jana od Krzyża, przeł. T. Kieniewicz, Wyd. Karmelitów Bosych, Kraków 2012.

Maria Cytowska, Hanna Szelest, Literatura rzymska: okres cesarstwa. Autorzy chrześcijańscy, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.

Maria Cytowska, Erazmianizm w literaturze polskiej XVI i XVII wieku, w:

Studia porównawcze o literaturze staropolskiej, red. naukowa Teresa Michałowska i Jan Ślaski, IBL PAN, Wrocław 1980.

Robert Danieluk, Obecność jezuitów na Świętojańskiej w dokumentach Rzymskiego Archiwum Towarzystwa Jezusowego, «Studia Bobolanum» 3 (2010), s.89-98.

Bazyli Degórski, Typologia kobiety w Hieronimowych Vitae Sanctorum Patrum, «Dissertationes Paulinorum» 29 (2020) 5-34.

Jean Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t. 1. Narodziny i rozwój reformy protestanckiej, przeł. Jan Maria Kłoczowski, Instytut Wydawniczy "Pax", Warszawa 1986.

Juliusz Domański, Erazm i filozofia, Aletheia 2001.

Drogi duchowe katolicyzmu polskiego XVII wieku, red. A. Nowicka-Jeżowa, Wyd. Naukowe Neriton, Warszawa 2016.

Ignacy Dudkiewicz, Andrzej Szostek, Uczestniczyć w losie Drugiego. Rozmowy o etyce, Kościele i świecie, Wydawnictwo Biblioteka Więzi, Warszawa 2018.

Jan Dzięgielewski, O tolerancję dla zdominowanych. Polityka wyznaniowa Rzeczypospolitej w latach panowania Władysława IV. Warszawa 1986.

Filozofia i myśl społeczna XII-XV wieku, oprac. Juliusz Domański, PWN, Warszawa 1978.

Filozofia i myśl społeczna XVI wieku, oprac. Lech Szczucki, PWN, Warszawa 1978.

Formowanie kultury katolickiej w dobie potrydenckiej. Powszechność i narodowość katolicyzmu polskiego, red. J. Dąbkowska-Kujko, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2016.

David Frick, Polska "philologia sacra" w czasach reformacji i kontrreformacji, przeł. K. Szymańska, Wyd. Polonistyki UW, Warszawa 2018.

Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy, 1564-1995, red. Ludwik Grzebień et. al., Wyd. 2. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum/Wydawnictwo WAM, 2004.

Agnieszka Fulińska, Naśladowanie i twórczość. Renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu, Wyd. FNP, Wrocław 2000.

Sante Graciotti, Religijność poezji Jana Kochanowskiego, w: Jan Kochanowski. 1584-1984. Epoka – Twórczość – Recepcja, t. 1, red. J. Pelc, P. Buchwald-Pelcowa, B. Otwinowska, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1989, s. 331-347.

Hieronim Grala, Kołpak Witołdowy czy czapka Monomacha? Dylematy wyznawców prawosławia w monarchii ostatnich Jagiellonów [w:] Katolicyzm w Rosji i prawosławie w Polsce (XI-XX w.), Polsko-Rosyjska Komisja Historyczna, Warszawa, 1997.

Х. Граля, «Ruś nasza» vs. Московия. Наследие Древней Руси как инструмент дипломатии Польско-литовского государства XVI – первой половины XVII в. [w:] Древняя Русь после Древней Руси: дискурс восточнославянского (не)единства. Cост. А. В. Доронин, Москва 2017.

Anna Grzegorczyk. Źródła sensu w humanistyce, Marek Derewiecki, Kęty 2018.

Borys A. Gudziak, Kryzys i reforma. Metropolia kijowska, patriarchat Konstantynopola i geneza unii brzeskiej, Wyd. UMCS, Lublin, 2008.

Tomasz Hodana, Między królem a carem. Moskwa w oczach prawosławnych Rusinow – obywateli Rzeczypospolitej, Wyd. Scriptum, Kraków 2008.

Humanitas i christianitas w kulturze polskiej, red. Mirosława Hanusiewicz-Lavallee, Wyd. Neriton, Warszawa 2009.

Michał Janocha, Ewolucja obrazu natury w malarstwie ikonowym na terenie Polski w epoce nowożytnej, w: Obraz natury w kulturze intelektualnej, literackiej i artystycznej doby staropolskiej, red. E. Buszewicz, J. Dąbkowska-Kujko, A. Jakóbczyk-Gola, A, Nowicka-Jeżowa, WUW, Warszawa 2020, s. 2020.

Robert Danieluk, Michał Boym, Andrzej Rudomina and Jan Smogulecki – Three Seventeenth Century Missionaries in China. A Selection of Documents from the Roman Jesuit Archives, «Monumenta Serica. Journal of Oriental Studies», vol. LIX (2011), s. 417-443.

Robert Danieluk, Lituanica w Rzymskim Archiwum Towarzystwa Jezusowego: możliwe kierunki poszkiwań, w: Jėzuitai Lietuvoje (1608-2008): gyvenimas, veikla, paveldas/Jesuits in Lithuania (1608-2008): Life, Work, Heritage. [s.l.], Lietuvos Nacionalinis Muziejus, 2012, p. 135-148.

Robert Danieluk, Nieopublikowane dokumenty Piotra Skargi w archiwach rzymskich, tamże, w: Jėzuitai Lietuvoje (1608-2008): gyvenimas, veikla, paveldas/Jesuits in Lithuania (1608-2008): Life, Work, Heritage, [s.l.], Lietuvos Nacionalinis Muziejus, s. 203-222.

Robert Danieluk, Archivum Romanum Societatis Iesu: un luogo privilegiato per lo studio dell’attività evangelizzatrice dei gesuiti, «Archiva Ecclesiae» 53-55 (2010-2012), s. 221-254 [Città del Vaticano, Associazione Archivistica Ecclesiastica, 2014].

Robert Danieluk, Archivum Romanum Societatis Iesu (ARSI), w: The Cambridge Encyclopedia of the Jesuits. Ed. Thomas Worcester. Cambridge/New York, Cambridge University Press, 2017, s. 44-45.

Robert Danieluk, Bydgostiana w Rzymskim Archiwum Towarzystwa Jezusowego w: Jezuici w Bydgoszczy i okolicy, Bydgoszcz, Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Bydgoskiej w Bydgoszczy, 2018, s. 13-51.

Robert Danieluk, Die Jesuiten in Brig im frühen 19. Jahrhundert im Licht des Generalarchivs der Gesellschaft Jesu in Rom w: Die Wiederherstellung der Gesellschaft Jesu: Vorbereitung, Durchführung und Auswirkungen. Unter besonderer Berücksichtigung der Verhältnisse im Wallis, ed. Paul Oberholzer. Münster, Aschendorff Verlag, 2019, s. 71-98.

Robert Danieluk, Rzymskie Archiwum Towarzystwa Jezusowego: geneza, zasób i funkcjonowanie, «Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne», 118 (2022), s. 67-82.

Paul Johnson, Historia chrześcijaństwa, przeł. Leszek Engelking i in., Atext, Gdańsk 1995.

Anna Kapuścińska, Theatrum meditationis: ignacjanizm i jezuityzm w duchowej i literackiej kulturze I Rzeczypospolitej – źródła, inspiracje, idee, w: Drogi duchowe katolicyzmu polskiego XVII wieku, jw..

Anna Kapuścińska, Sanctitas et dignitas. Wczesny humanizm potrydencki a perswazyjno-parenetyczny zamysł Piotra Skargi w Żywotach Świętych Starego i Nowego Zakonu. https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/531

Jerzy Kłoczowski, Dzieje chrześcijaństwa polskiego, Świat Książki, Warszawa 2000.

Adam Karpiński, "Salomon polski" i duchy - historia szczególnej recepcji Eklezjastesa Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, "Rocznik Biblioteki Narodowej" 2006, t. 37/38, s. 241-255.

Wojciech Kordyzon, Mirrosława Hanusiewicz-Lavallee, P. Stępień, Biblia i kultura literacka epoki nowożytnej. Rozmowa Wojciecha Kordyzona z Mirosławą Hanusiewicz Lavallee i Pawłem Stępniem, RBL, t. 73, nr 1, s. 61–95, mar. 2020.

https://rbl.ptt.net.pl/index.php/RBL/citationstylelanguage/get/ieee?submissionId=3647&publicationId=4104

Jan Korewa, „Sprowadzenie jezuitów do Polski”, «Nasza Przeszłość» 20 (1964), s. 13-49.

Michał Krzysztofik, Od Biblii do literatury, Collegium Columbinum, Kraków 2003.

Edmond Lamalle, L’archivio Di Un Grande Ordine Religioso. L’archivio generale della Compagnia di Gesù, « Archiva Ecclesiae » 24-25 (1981-1982), s. 89-120.

John O’Malley, Pierwsi jezuici. Kraków, WAM, 1994.

M. Luciana Mirri, La dolcezza nella lotta. Donne e asces secondo Girolamo, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 1996 (chodzi tu o św. Hieronima - kierownika duchowego arystokratek rzymskich).

Nurt religijny w literaturze polskiego średniowiecza i renesansu, red. Stefan Nieznanowski i Janusz Pelc, JUL, Lublin 1994.

Angelika Modlińska-Piekarz, Votum Davidicum. Poetyckie parafrazy psalmów w języku łacińskim w XVI i XVII wieku, KUL, KUL, Lublin 2009.

Bronisław Natoński, Początki i rozwój Towarzystwa Jezusowego w Polsce, 1564-1580), w: James Brodrick, Powstanie i rozwój Towarzystwa Jezusowego, t. 1: Początki Towarzystwa Jezusowego. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1969, s. 414-476.

Józef Naumowicz, Dwie są drogi. Przewodnik wczesnochrześcijański, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2005.

Alina Nowicka-Jeżowa, Jan Kochanowski wobec protestantyzmu, w: taż, Spotkania w labiryncie. Szkice o poezji Jana Kochanowskiego, PAU, Kraków 2019, s. 141-194.

Alina Nowicka-Jeżowa, Post-Tridentine Jesuit Writers and the Humanist Tradition. Continuities and Revaluations in the Works of Piotr Skarga, w: Universalia et Particularia. Ars et praxis Societatis Jesu in Polonia, eds Bogna Bohdanowicz, Tomasz Jeż, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2018 (Fontes Musicae in Polonia, B/III), s. 29-62.

Alina Nowicka-Jeżowa, Tradycja średniowieczna w religijności katolickiej XVI wieku. Próba spojrzenia ogólnego [w:] Nurt religijny w literaturze polskiej, pod red. S. Nieznanowskiego i J. Pelca, Lublin 1994, Wyd. TN KUL, Religijne Tradycje Literatury Polskiej IV, ss. 187-220.

Krzysztof Ożóg, Uczeni w monarchii Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława Jagiełły (1384-1434), PAU, Kraków 2004.

Józef Naumowicz, Historia świątecznej choinki, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2016.

Robert Pawlik, Mowa symboli i mowa form. Edgar Wind i Leo Steinberg przeciw zeświecczaniu „Ostatniej Wieczerzy” Leonarda da Vinci, „Stan Rzeczy” 8 (2015), s. 92-116.

Olaf Pedersen, Dwie Księgi. Z dziejów relacji między nauką a teologią, przeł. W. Skoczny, M. Furman, Znak, Kraków 2016.

Ihor Sevcenko, Ukraina między Wschodem a Zachodem, OBTA Warszawa 1986 (rozdział: Różne oblicza świata Piotra Mohyły).

Staropolska literatura dewocyjna. Gatunki, tematy, funkcje, red. I. M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka, DiG. Warszawa 2015.

Radosław Rusnak, Nie-obecny Nowy Testament. Do dyskusji o kształcie wyznaniowym poezji religijnej Jana Kochanowskiego, „Prace Polonistyczne” 2021, t. 76, s. 133-154.

Georg Schurhammer, Die Anfänge des römischen Archivs der Gesellschaft Jesu, «Archivum Historicum Societatis Iesu», XII (1943), s. 89-118.

Marek Starowieyski, Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej, Petrus 2018.

Marek Starowieyski, Barwny świat apokryfów, wyd. 2, Wydawnictwo Św. Wojciech, Poznań 2020.

Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami, red. Irena Stasiewicz-Jasiukowa. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum/Wydawnictwo WAM – Warszawa: Komitet Historii Nauki i Techniki Polskiej Akademii Nauk, 2004.

Paweł Stępień, Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstach, Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2003.

Lech Szczucki, Humaniści, heretycy, inkwizytorzy. Studia z dziejów kultury XVI i XVII wieku, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 2006.

Fr. Sysyn, Adam Kysil and the Synods 1629: An Attempt at Orthodox-Uniate Accomodation in the Reign of Sigismund III, w: Harvard Ukrainian Studies, t. III-IV (1979-1980), s. 826-842.

Josef Teschitel, Das Generalarchiv der Gesellschaft Jesu in Rom, «Römische Historische Mitteilungen», 4 (1960-1961), s. 247-254.

Josef Teschitel, L’organizzazione dell’archivio generale della Compagnia di Gesù, «Rassegna degli Archivi di Stato», 22 (1962), s. 189-196.

Serafin Tyszko OCD, Geniusz św. Jana od Krzyża, Flos Carmeli, Poznań 2009.

Alicja Walerich, Jan od Krzyża i Edyta Stein : wyobraźnia i obraz w procesie mistycznym, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.

Wiktor Weintraub, Manifest renesansowy, w: tenże, Rzecz czarnoleska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 287–303.

Wiktor Weintraub, Religia Kochanowskiego a polska kultura renesansowa, w: tenże, Rzecz czarnoleska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 236–258.

Efekty uczenia się:

K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze

K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

K_W05 ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych

K_W07 zna zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury

K_W09 ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie

K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych

K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny

K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej

K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury

K_U06 uczestniczy w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych

K_U07 przygotowuje prace pisemne spełniające wymogi stawiane pracom akademickim z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej

K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

K_U09 posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2+

K_U10 potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców

K_U11 rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej

K_K01 jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning)

K_K02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K03 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań

K_K04 podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych

K_K06 szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze

K_K07 ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej

K_K08 świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

K_K09 podejmuje działania zmierzające do ochrony przyrody

Metody i kryteria oceniania:

Wymagana obecność i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalna dwukrotna nieobecność nieusprawiedliwiona w ciągu semestru.

Przedmiotem oceny będzie znajomość tekstów źródłowych, poddawanych interpretacji oraz wskazanej szczegółowo literatury przedmiotu na dany temat.

Przedmiotem egzaminu będą treści przekazane w wykładach wprowadzających oraz znajomość tekstów źródłowych i wybranej literatury przedmiotu.

Zaliczenie na ocenę w formie egzaminu ustnego. Wymagana systematyczna i aktywna obecność na zajęciach. Wystąpienia indywidualne (prezentacje wprowadzające do dyskusji) będą brane pod uwagę przy zaliczeniu.

Zakres tematów:

Część pierwsza. Recepcja tradycji antycznej we wczesnym chrześcijaństwie

Wprowadzenie: zakres tematyczny – metoda – organizacja z udziałem studentów

Tradycje biblijne w kulturze europejskiej. Spojrzenie syntetyczne. Ks. prof. dr hab. Marek Starowieyski, UW

Święty Hieronim o kobietach: O. prof. dr hab. Bazyli Degórski, Angelicum i Teresianum w Rzymie

Projekt humanistyczny Kasjodora: De artibus ac disciplinis liberalium litterarum: Ks. prof. dr hab. Józef Naumowicz UKSW

Ujęcie humanizmu i jego łacińskich źródeł w wybranych pismach patrystycznych III–IV wieku: mgr Jan Kurowicki, UKSW

Część druga. Chrześcijaństwo w Rzeczypospolitej XV-XVII wieku

Uczeni Akademii Krakowskiej jako koncyliaryści, mariolodzy, penitencjaryści, kaznodzieje. Obserwacja dyskursów teologicznego i retorycznego: prof. dr hab. Alina Nowicka-Jeżowa.

Pismo Święte - ale które? Kontrowersje dotyczące kanonu Biblii i jej polskich przekładów: mgr Tadeusz Rubik, UW

Parafrazy biblijne: mgr Agata Starownik, UW

Christianitas i humanitas kultury renesansowej. Na przykładzie Padwy czasów Kochanowskiego: prof. dr hab. Alina Nowicka-Jeżowa, UW.

Teizm elit humanistycznych: mgr Agata Starownik, UW

Maryjność i mariologia. Mariologia w kręgu Akademii Krakowskiej – sztuka i pieśń Maryjna: Ks. Biskup prof. dr hab. Michał Janocha UW, prof. dr hab. Alina Nowicka-Jeżowa

Spotkania chrześcijaństwa Wschodu i Zachodu w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Cz.I. Wyznanie propaństwowe: prawosławie w monarchii jagiellońskiej wobec wyzwań politycznych: prof. dr hab. Hieronim Grala, UW.

Sztuka między Wschodem i Zachodem: Ksiądz Biskup prof. dr hab., Michał Janocha

Cz. 2. W poszukiwaniu „nowej unii” – dole i niedole prawosławia w epoce Wazów:

prof. dr hab. Hieronim Grala. UW

Kultura muzyczna. Muzyka kościelna – widowiska i uroczystości teatralno-muzyczne: mgr Michał Sołtysik, UW

Część trzecia. Drogi duchowe chrześcijaństwa XVI-XVII wieku

Relacja teologii i nauki w odzwierciedleniu literatury barokowej: prof. dr hab. Grzegorz Raubo, UAM

Duchowość karmelitańska: dr Maria Chodyko

Libertyni, epikurowie, saduceusze, ateusze, psychopannychiści, tnetopsychiści (i inni). Problemy z nieśmiertelnością duszy: mgr Tadeusz Rubik, UW

Kontynuacja (zapewne w kolejnym roku akademickim)

1.Mendykanci w kulturze Rzeczypospolitej

2.Ignacjanizm i jezuityzm

3. Trydent w kulturze europejskiej i polskiej. Wizja potrydencka kultury polskiej.

4. Kultura artystyczna Wschodu i Zachodu. Wzajemne inspiracje i kontrowersje

- obraz religijny – koncepcje i polemiki

5-7. Chrześcijaństwo w kulturze popularnej i ludowej

- pieśni bożonarodzeniowe (problem kontrafaktur)

- pieśni o czterech rzeczach ostatecznych (wyobraźnia eschatologiczna)

- obrzędowość (kwestia synkretyzmu)

- sztuka jako zapis idei i wyobraźni zbiorowej (pompa funebris).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia będą się odbywały w trybie seminaryjnym, to jest obejmą wprowadzenie o charakterze wykładu, dyskusję, interpretację tekstów źródłowych, z uwzględnieniem literatury przedmiotu.

Studencie są zaproszeni do indywidualnych wystąpień (nieobowiązkowych). Prowadząca oferuje konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala 4
Hieronim Grala, Alina Nowicka-Jeż, Marek Starowieyski, Jerzy Axer, Maria Kalinowska, Maciej Abramowicz, Michał Janocha, Józef Naumowicz, Andrzej Szostek, Agata Starownik, Tadeusz Rubik, Maria Chodyko, Andrzej Dąbrówka, Michał Sołtysik, Robert Danieluk, Justyna Dąbkowska-Kujko, Grzegorz Raubo, Mirosław Lenart, Remigiusz Degórski 4/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)