Grywalizacja - czy edukacja może być rozrywką? – Klinika Kariery Przyszłego Nauczyciela (edycja 2.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-GEMR2-KKPN-B-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grywalizacja - czy edukacja może być rozrywką? – Klinika Kariery Przyszłego Nauczyciela (edycja 2.) |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie się z metodami aktywizującymi, wykorzystującymi mechanizmy i elementy gier w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu dzieci i młodzieży. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Pełny opis: |
Zajęcia posłużą zapoznaniu studentów z tematem wykorzystania elementów gier w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu dzieci i młodzieży. Studenci dowiedzą się: • dlaczego warto włączyć elementy gry do nauczycielskiego warsztatu metod, jakie są zalety i wady tego typu aktywności, • jakie są cele edukacyjne metod aktywizujących wykorzystujących gry, • jakie aktywności wykorzystujące elementy gry, można zastosować na lekcji, w klasie, na terenie budynku szkoły oraz w najbliższym otoczeniu każdej szkoły, • jak zaprojektować i przeprowadzić aktywność wykorzystującą elementy gry, jakie są ograniczenia i najczęstsze trudności związane tą metodą pracy. Zaprezentowane zostaną proste gry oraz bardziej zaawansowane aktywności i projekty zawierające elementy gry, które mogą być realizowane przez uczniów na lekcji w klasie lub w budynku szkoły. Zajęcia odbywające się w terenie, pozwolą studentom na zapoznanie się z prostymi zadaniami przyrodniczymi, zabawami z elementami integracji sensorycznej ćwiczącej uważność oraz różnymi formami gier terenowych. Na zajęciach studenci będą mieli możliwość doświadczenia prezentowanych aktywności z perspektywy ucznia jak również stworzenia własnych materiałów edukacyjnych z elementami gry. Możliwość działania i doświadczania będzie okazją do refleksji nad stylem pracy nauczyciela oraz analizy czynników ułatwiających i utrudniających tę pracę. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych |
Literatura: |
• Houghton P., Woroll J., Leśna szkoła dla każdego, MUZA, 2017 • Gaszyńska A., Świderek G., W dziką stronę. Rozmowy o edukacji w przyrodzie, ODE “Źródła”, 2016 • Jodełka A.,Leśne warsztaty, Pracownia K, • Chmielińska A., Dzikie opowieści, Wydawnictwo Nieśpieszne • Alina Walasik, „Gry z elementami terenoznawstwa”, Poczta Harcerska Szczecin II, 2013 • Milos Zapletal, „Wielka encyklopedia gier”, Oficyna Wydawnicza Tekst |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. W zakresie wiedzy: • zna cele edukacyjne jakim służy realizacja zajęć edukacyjnych zawierających elementy i mechanizmy gry, • zna aktywizujące metody zawierające elementy i mechanizmy gry, które można wykorzystać w budynku lub w najbliższym otoczeniu szkoły, • rozumie wady i zalety wykorzystania elementów gry w edukacji, 2. W zakresie umiejętności: • potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić grę do wykonania w sali szkolnej lub budynku szkoły, • potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić lekcję w terenie, w najbliższej okolicy (szkolne tereny zielone, najbliższy park, las, łąka, rzeka, staw, jezioro, przestrzeni miejskiej), 3. W zakresie kompetencji społecznych: • rozumie potrzebę wykorzystania elementów gry w nauczaniu, uczeniu się i wychowaniu dzieci i młodzieży • zachęca uczniów do poznawania przyrody różnymi zmysłami (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch), • rozbudza w uczniach wrażliwość na piękno przyrody, uświadamia wartości krajobrazu, pobudza uważność uczniów i umiejętność wnikliwej obserwacji przyrody i krajobrazu, • rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swoich umiejętności, • przewiduje ograniczenia i najczęstsze trudności związane z zajęciami wykorzysującymi gry, • potrafi myśleć i działać kreatywnie oraz współpracować i komunikować się w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć Ocena bieżącej aktywności na zajęciach Wykonywanie zadań przewidzianych w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.